Enk Projektet skrev:
Tycker du? ;)

Sverige har fått en ny häststatistikberäkning utförd av Jordbruksverket. Enligt den finns det idag 362 700 hästar, en ökning sedan 2004 då de var 283 100.
De e ju nästan lika många som det finns hingstar på byggahus ;)
 
Matarese skrev:
Eller min svågers jakthundar som ligger under sängen och trycker....
passa då på och säg till svågern att sluta att jaga med tanke på alla stressade djur under jakten, skadskjutna djur och skadade hundar på vildsvinsjakt.



Matarese skrev:
Och ni män som inte vuxit upp.
Nä måtte man aldrig bli så vuxen så man slutar ägna sig åt sådant som är roligt......

Och nej jag skjuter inte raketer.
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
pappskallen skrev:
passa då på och säg till svågern att sluta att jaga med tanke på alla stressade djur under jakten, skadskjutna djur och skadade hundar på vildsvinsjakt.
Det där inlägget från Matarese måste jag ha missat, men, Fat chance, en skotträdd jakthund. Visst, och vår fågelhund kan flyga....

Nej, en jakthund som springer och gömmer sig när det smäller, är ingen jakthund, vare sig man vill eller inte.

För att inte vår hund ska sitta och pipa av iver när de smäller, kastar vi en dummy för varje skjuten raket, som han får hämta. Sällan går det så fort och bra med apporteringen som när det skjuts raketer :)
 
Redigerat:
T
Matarese skrev:
Försök att få i panikskrämda hästar i en hage när folk smäller av raketer upp till en vecka före nyår. Och nyårsnatten så måste man torka svett av hästarna pågrund av allt smällande.

Mina föräldrar måste dra ur hunden under soffan. Eller min svågers jakthundar som ligger under sängen och trycker...

Jag röstar för ett totalförbjud.

Och ni män som inte vuxit upp; ta era mega TV och super Hifi och köp en fyverekrifilm, säkert en bättre upplevelse än att skicka ut raketer upp i ett tjockt molntäcke.
Antingen ljuger/överdriver du eller så har du fått det om bakfoten att det är "jakthundar". För en riktig jakthund är inte rädd för smällar. Kvittar vad du säger.

Kul när svågern är ute i skogen och skjuter ett rådjur på drevjakten och helt plötsligt är hundarna borta för att dom blev rädda för skottet:wow:
 
Nimajneb skrev:
Nu drog ena katten till skogs, lär vara borta några dagar :sly:

Några tonårstjejer brände av några smällare utanför.... Hade jag haft majs hemma hade jag slängt det i skallen på dom
För alla er som oroat er och suttit o kallsvettats vid era datorer så kan jag meddela att kissen har kommit hem igen(y)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Nimajneb skrev:
För alla er som oroat er och suttit o kallsvettats vid era datorer så kan jag meddela att kissen har kommit hem igen(y)
Skönt att höra, vi hade det lättare då vår katt bara försvann in under soffan strax efter 12-slaget, jag lyckades locka ut henne med lite godis runt 1.

Men jag tycker nog ändå inte man borde förbjuda fyrverkerier, lite frihet under ansvar tycker jag man kan lämna till mänskligheten (och det vore också kul om folks förmåga att göra konsekvensanalyser kunde vara lite bättre)

/U
 
Jag är inte heller för förbud, men jag hade gärna sett att folk inte sprang omkring med smällare +/- 24h från 12-slaget. Det ger ju en möjlighet till att planera bättre för dom skotträdda.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
cust3000 skrev:
[länk]

Oj...

Helt ärligt kan det vara min "rislampa" som ställde till det...
Timeingen var skrämmande precis!

Jag skulle lyssnat på blindnit...
"Jag släpper ut den på åkern bla. Bla. Bla..."
Fick du lida själv då? (gick strömmen?)

Jag trodde själv att dessa var relativt harmlösa, men nu vet jag bättre (inkl. det tidigare inlägget om dess problem)

/U
 
ullberg
Nimajneb skrev:
Jag är inte heller för förbud, men jag hade gärna sett att folk inte sprang omkring med smällare +/- 24h från 12-slaget. Det ger ju en möjlighet till att planera bättre för dom skotträdda.
-+24h, nu var du väl lite snäll ;) (och det är väl delvis detta jag menar med konsekvensanalys), känns som att det är ett antal dygn runt nyåret som det är aktivt. Detta ogillar jag också skarpt, men det handlar inte om smällarna som sådana utan dagens otålighet / aldrig kunna vänta / alltid vara först & störst etc. etc. Gör det till en händelse, och håll det lite "heligt" / "mystiskt", det tror jag är mycket bättre. (ja ja, jag fattar att det finns vissa som av olika anledningar inte kan vara upp till 12, men det är kanske inte så viktigt om man ett eller några år missar 12-slaget)

/U
 
Jag tycker själv det blivit mycket bättre med tiderna sedan smällarna förbjöds, då smällde det ju från jul och 2 veckor framåt...

Tänk om man skulle göra en lista på alla grejer som folk stör sig på, den boken hade nog blivit väldigt tjock...

Att man har hästar nära tättbebyggt område och husdjur som blir rädda för raketerna kan ju inte komma som en överraskning varje år, det går säkerligen dämpa problemen på flera sätt, att ha djuren ute mitt i allt ihop är kanske inte det bästa?

Vi har säkert haft 5-6 katter och lika många hundar under mitt liv och jag har dock aldrig upplevt att någon av dessa haft ett minsta problem med varken smällare eller raketer, katten gillade dock inte inbrottslarmet, då var den något uppjagad.
 
ullberg skrev:
Fick du lida själv då? (gick strömmen?)

Jag trodde själv att dessa var relativt harmlösa, men nu vet jag bättre (inkl. det tidigare inlägget om dess problem)

/U
Japp, bäcksvart...
 
I
Pumba skrev:
Jag tycker själv det blivit mycket bättre med tiderna sedan smällarna förbjöds, då smällde det ju från jul och 2 veckor framåt...

Tänk om man skulle göra en lista på alla grejer som folk stör sig på, den boken hade nog blivit väldigt tjock...

Att man har hästar nära tättbebyggt område och husdjur som blir rädda för raketerna kan ju inte komma som en överraskning varje år, det går säkerligen dämpa problemen på flera sätt, att ha djuren ute mitt i allt ihop är kanske inte det bästa?

Vi har säkert haft 5-6 katter och lika många hundar under mitt liv och jag har dock aldrig upplevt att någon av dessa haft ett minsta problem med varken smällare eller raketer, katten gillade dock inte inbrottslarmet, då var den något uppjagad.
Nåja, men handlar det inte om livskvalitet om man vill ha ett husdjur att bry sig om, ett helt år i taget?
Kan inte med bästa vilja se det som livskvalitet att bränna av raketer en eller två gånger om året.
Det var en klok katt du har, det är väl lite av meningen med ett inbrottslarm att man blir uppjagad, det hade i alla fall jag blivit.;)
 
Kan inte både husdjur och raketer vara livskvalitet samtidigt?
 
I
Enk Projektet skrev:
Kan inte både husdjur och raketer vara livskvalitet samtidigt?
Hade ju varit det bästa för alla om den ekvationen hade gått ihop, absolut.:)
 
Enk Projektet skrev:
Kan inte både husdjur och raketer vara livskvalitet samtidigt?
Husdjur och rakter på samma gång ÄR livskvalitét :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.