Det är ju jättekul att "brainstorma" om sånt här, känns som man lär sig nytt varje gång man läser ett inlägg.
 
Jag ser på det så här, jag började tråden med ett system med två pumpar och en tekniktank och nu är tanken är borta ur leken. Jag har sparat in 2,5 m3 volym och 1m3 yta så jag blir nöjd med både 1, 2 eller kanske 3 pumpar om det kniper.
 
Ok, fyra kopplingar med viss principiell skillnad, börja välj bland dessa så att huvudlinjen klarnar innan vi ev går mer i detalj. I övre vänstra kan man skippa shuntning och pump och är då nära den pumplösa varianten, men det är inget självändamål. Och i pannrumsänden står ännu bara ack, där finns andra varianter om man bara tänkt klart på konsumentsidan och vad som önskas där.

Pw_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Kan för lite om detta för att kunna motivera det ena alternativet framför något annat är jag rädd.
 
Bra skisser! Nu förstår jag hela tanken med 2-vägsshunten.

Spontant verkar ju alternativet i övre vänstra hörnet väldigt bra.

Ett förslag hade kanske varit att begränsa framledningstemperaturen i kulverten till 60 grader och skippat blandningsventil efter vvx, för att minska förluster i kulvert.
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Det är inlagt lite slamkrypare också, bara för diskussionens skull till att börja med. Fram på nyåret ska vi nog fått ihop något med en inköpslista som inte skinnar TS. :)
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Elegant!
 
Har lagt in lite siffror i det övre vänstra förslaget så jag kan ställa lite frågor kring det hela.
förslag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi börjar med frågor på värmesidan:

1. Tryckstyrd c-pump till kulvert?
2. Tryckstyrd c-pump till raddar?. Går det med en vanlig här?
3. ?
4. Backventil? Måste den inte vara med ställbart öppningstryck? Så att inte vattnet går den vägen även nu shunten är öppen till raddar pga lägre tryckmotstånd?
5. Tvåvägsshunten med tempreglering?
 
parkway skrev:
Har lagt in lite siffror i det övre vänstra förslaget så jag kan ställa lite frågor kring det hela.
[bild]
Om vi börjar med frågor på värmesidan:

1. Tryckstyrd c-pump till kulvert?
2. Tryckstyrd c-pump till raddar?. Går det med en vanlig här?
3. ?
4. Backventil? Måste den inte vara med ställbart öppningstryck? Så att inte vattnet går den vägen även nu shunten är öppen till raddar pga lägre tryckmotstånd?
5. Tvåvägsshunten med tempreglering?
1 - Ja, och det är där man har stor nytta av att den är styrd.
2 - Det går med vilket som, men de små styrda är ju vanliga och gynnsamma i pris numera.
3 - Termostatventilen för rad, eller handvred föralldel om man vill.
4 - Nej det är en helt konventionell backventil, hindrar "kortslutning" av kulverten om pumpen för rad stoppas.
5 - Korrekt.

Vi kan fylla i dina andra numreringar också.

6 - Den termiska ventilen för reglering av VV-temp för VVX.
7 - En helt vanlig blandningsventil VV/KV efter VVX för begränsning tex de vanliga ESBE mfl.
8 - Backventil för att inte få VV bakåt i KV standard 1A ihop med pos 7.
9 - Plattvärmeväxlare för VV, den som ska väljas efter andra kriterier än bara tillräcklig effekt.
 
Ok jag är med tror jag. Men vad händer när tvåvägsshunten stänger pga obefintligt värmebehov i huset t.ex. på sommaren, backventilen sitter ju på själva värmekretsen och då kan det väl inte bli något flöde iafl eller?
 
Då kommer cirkulationspumpen för raddkretsen cirkulera vattnet förbi backventilen och upp mot raddarna, i loop .
Om även dom är helt strypta så cirkulerar inget, men pumpen går. Med en tryckstyrd så bör den gå i lägsta läget.
Det är normalläget på den kretsen, ventilen styr bara hur mycket varmt vatten som tillåts komma in i den slingan, genom att släppa ut kallare returvatten.
 
Så det är ingen fara för pumparna då om man använder sig av tryckstyrda om dom skulle råka pumpa mot en stängd krets som i det fallet när shunten är stängd, termostatventiler på raddar är stängda, och ingen förbrukning av varmvatten sker. För då kommer väl bägge pumparna gå mot stängda kretsar? Dom blir inte överhettade eller nåt annat konstigt/dåligt?
 
parkway skrev:
Ok jag är med tror jag. Men vad händer när tvåvägsshunten stänger pga obefintligt värmebehov i huset t.ex. på sommaren, backventilen sitter ju på själva värmekretsen och då kan det väl inte bli något flöde iafl eller?
Citerar mig själv här för att förtydliga: Frågan gällde i första hand kulvertpumpen och vad som sker när inget flöde är på vare sig vv eller värmesidan?
 
Jag TROR att om du inte tappar vv, så passerar ju inget varmt vatten känselkroppen till ventilen, vilket gör att den håller öppet såpass att cirkulation tillåts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.