Hejsan.

Vi är sedan drygt en månad tillbaka husägare och därav har jag även blivit vedeldare.
Jag har alltid hört att veden ska ligga utomhus för att torka ordentligt. De tidigare husägarna har staplat veden utomhus bakom garaget med en presenning på toppen under våren, för att sedan stapla in några kubik åt gången i bakersta delen av garaget (den delen av garaget är tillbyggd, kanske för ändamålet) och sedan därifrån plocka lådvis genom garaget ner i källaren.

Jag tror kanske att den nämnda delen av garaget är stor nog för en årsförbrukning ved, och det vore skönt att slippa stapla först ute och sedan inne.
Tror ni mer rutinerade vedbärare att man kan torka veden på ett vettigt sätt i garaget? Om man då kanske gör ventilationshål nere längs golvet och uppe längs taket och kanske lägger lastpallar i botten så att luft kan passera under veden.

Med vänlig hälsning Jonas
 
Det gäller ju att få veden torr...

Problemet i källare är igentligen bara ventilationen skulle jag tro.

Det kan handla om 1000liter vatten som ska torkas ur en årsförbrukning, kräver en hyffsad ventilation för att klara det. Skulle tippa på att du behöver en rejäl fläkt för att uppnå nåt resultat, om du inte kan öppna upp garaget och få korsdrag.
 
Redigerat:
Tar man in ved innan det torkat till sig ute så möglar den, och fukten som ska ut kan ställa till det med ditt garage.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D09
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Är det alltså så pass stor skillnad på att ha veden liggandes i glespanelad vedbod som att ha den i garaget om man får till bra ventilation där inne? Man ser ju folk som lägger in veden direkt i vedbod utan att först ha den ute menar jag.
Jag försöker bara lista ut ett sätt att bli av med en del i hanteringen.
Funderade på att bygga en vedbod utan ingång från utsidan men med ingång innifrån garaget, så att man i så fall kan stapla in veden direkt i vedboden och sedan plocka därifrån direkt ner till pannrummet. Men ska vedboden sitta ihop med garageväggen krävs det plötsligt bygglov, kändes lite bökigt för en vedbod..
 
Du kommer att få oerhörda problem mögel i både källare o ved har eldat med ved i alla år så jag vet,ved skall torkas utomhus på vårviteren utan presenning, sen kan man pressena den längre framåt våren
Och läs o begrunda vad som skrivet ovan
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det som borde gå att göra är att ha en årsförbrukning utomhus ett år, och sedan ta in hela rasket. Då borde man slippa kryp och fuktproblem, sedan skaffar man direkt en ny årsförbrukning som får ligga utomhus och torka till nästa säsong.
Kanske kan funka?
Eller finns det kryp kvar i veden efter ett år?
Om man bortser en mindre population spindlar som kan ha bosatt sig mellan vedklabbarna under året.

Allra bäst vore ju om du kunde ha 2-3 årsförbrukningar så man alltid förbrukar det som legat ute minst 2 år, men det kanske det inte finns plats till.
 
Redigerat:
D09
Finns en tråd om "vedhantering" här på forumet, finns många kloka erfarenheter och idéer där :)

Du är inne på rätt spår med att minska hanteringen :)
 
Det går fint att stapla in veden på en gång OM man har bra ventilation i utrymmet
Spana in bilderna här så ser du exempel som kan funka, lägg märke till att det är luftiga väggar...
Iden med att lägga lastpallar i botten är bra....
 
Veden ska huggas på vintern klyvas tidigt på våren och kastas om tre ggr samt in under tak vid midsommar.
Orsaken är, på vintern innehåller veden minst vatten, tidigt på våren är luftfuktigheten låg och det torkar bra (efter midsommar ökar luftfuktigheten och torkningen avstannar), kastas om för "vedhögen" torkar bra den yttersta halvmetern men innanför torkar det nästan ingen ting för där blir luften i stort stillastående.
Jag eldade med ved i 25 år innan jag tröttnade på allt "slit och släp och skräp" och skaffade värmepump. i dag betalar jag ca 7 - 8000:- per år för värme och varmvatten. Det är i alla fall inte dyrare än den verkliga kostnaden med ved ( om man räknar med ALLA kostnader och tid) och jag behöver inte lyfta ett finger utan kan ägna den intjänade tiden till det som jag tycker är kul.
 
Har eldat med ved i ca 15 år har huggit den på hösten/vintern kapat upp den tidigt på våren så fort snön är borta kört in den under tak direkt och lagrat den på rus. Jag har alltid haft torr ved och märker ingen skillnad om jag tar ved från kanten eller mitten ser man till att ha en luftig vedbod så är det inga problem att köra in veden direkt. Min far påstod att det skulle aldrig funka med att körs in veden direkt den skulle ligga ute och torka först och sen travas ute under plåt tak för annars skulle det bli bara mögel. Efter han sett min ved nått år så kör han också in veden direkt så att hålla på och kasta om veden 3 gånger känns som helt onödigt arbete om man ser till att kapa veden tidigt men om man väntar till framåt midsommar med att kapa ved då kanske det behövs. Hur som helst tröttnade på jobbet och har bergvärme numera men har vedpannan kvar och eldar nån enstaka gång.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Zixten skrev:
Det går fint att stapla in veden på en gång OM man har bra ventilation i utrymmet
Spana in bilderna här så ser du exempel som kan funka, lägg märke till att det är luftiga väggar...
Iden med att lägga lastpallar i botten är bra....
Om man har den som på bilderna JA men definitivt inte rå ved i källaren
 
Frågan har heller aldrig gällt att stapla in rå ved i källaren.
Frågan gällde att stapla in rå ved i den tillbyggda delen av garaget om man ordnar bra vindgenomdrag där. :)
 
Mudde200 skrev:
Frågan har heller aldrig gällt att stapla in rå ved i källaren.
Frågan gällde att stapla in rå ved i den tillbyggda delen av garaget om man ordnar bra vindgenomdrag där. :)
Sorry läste slarvigt , det beror på hur stort genondraget är och hur garaget ligger öppet för vind o sol eller i typ skogsmark o mycket skugga me n hur som räkna med mögel både på väggar o ved
 
Solen bör ligga på större delen av dagen sommartid. Veden ligger idag uppstaplad bakom garaget, bakom den ände av garaget där jag hade tänkt försöka skapa vedutrymme, så "väderförhållandena" är de samma som idag.

Jag hade i så fall tänkt såga upp ett par stycken någon decimeter höga spår längs hela långväggarna i den delen av garaget, och sätta någon form av nät framför samt göra om garagets bakvägg så att panelen sitter med någon brädas mellanrum.
Därefter lägga lastpallar på golvet (golvet i den delen av garaget består av trädgårdsstenplattor) och eventuellt sätta någon form av distansgrejer på väggarna så att veden inte ligger an direkt mot väggen.
Med de insatserna känns det som att veden skulle ges ungefär samma torkningsmöjlighet som i en glespanelad vedbod, men det här kanske är idéer som bara fungerar i mitt huvud, jag är som sagt ny på det här..

Anledningen är att tidigare ägare hanterat veden enligt följande:

1. Staplat veden bakom garaget på vårkanten
2. Framåt vintern har man hämtat in så mycket som fått plats för mellanlagring i den del av garaget som vi redan pratat om.
3. Därifrån har veden sedan efter hand flyttats ned i pannrummet. Pannrummet rymmer på ett ungefär tre kubik ved.

Min tanke var att försöka komma undan att flytta veden från trädgården till mellanlagring och ha ett och samma ställe där den kan torka och där det även är smidigt att bära ned i pannrummet från. Antingen genom att bygga en vedbod med ingång till från garaget, eller att då använda garagets bakre del som beskrivet ovan..

Med vänlig hälsning Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.