Ja är det skillnader i slinglängd så måste man strypa de kortaste. Annars får de längsta slingorna med största tryckfallet inget flöde. När du sedan har två fördelare (från samma matarledning) som på bilden blir det ju ännu svårare att få till det. Kan du avläsa längden på dina slingor?

Vad jag förstår så ligger fördelarna på bilden under golvet så att säga? Så har jag också gjort nu. Men viktigt att man avluftar slingorna noga. Tappvatten med fullt tryck och spolar igenom slinga för slinga så att all luft är borta.
 
Redigerat:
D09
Jannez69 skrev:
Ja är det skillnader i slinglängd så måste man strypa de kortaste. Annars får de längsta slingorna med största tryckfallet inget flöde. När du sedan har två fördelare (från samma matarledning) som på bilden blir det ju ännu svårare att få till det. Kan du avläsa längden på dina slingor?

Vad jag förstår så ligger fördelarna på bilden under golvet så att säga? Så har jag också gjort nu. Men viktigt att man avluftar slingorna noga. Tappvatten med fullt tryck och spolar igenom slinga för slinga så att all luft är borta.
Ska dubbelkolla längden, men har för mig att dom ligger mellan 50-54 meter undantaget 2 som var kortare, kanske 30-35

Fördelarna är över slingorna i plattan men under botten + loft
 
Under botten + loft? Hänger inte med riktigt? Är båda fördelarna ovanför de golv de värmer?

Ja ta och kolla längden på varje slinga. Så noga som möjligt. Sedan kollar du på din slangtillverkares hemsida om de har ett instrypningsdiagram vid varierande slinglängder. Annars kolla på uponors hemsida. Där finns diagram för 12, 17 och 20 mm slang.
 
Redigerat:
D09
Jannez69 skrev:
Under botten + loft? Hänger inte med riktigt? Är båda fördelarna ovanför de golv de värmer?

Ja ta och kolla längden på varje slinga. Så noga som möjligt. Sedan kollar du på din slangtillverkares hemsida om de har ett instrypningsdiagram vid varierande slinglängder. Annars kolla på uponors hemsida. Där finns diagram för 12, 17 och 20 mm slang.
He he jag som är otydlig ;)

Fördelarna sitter i källaren

Huset har källare, bottenvåning och sovloft.

Huset står på bottenplatta med golvvärme.
 
D09
Fan, tror jag fått in möss i min lagrade ved inne...

Hör hur det tuggas i min vedhög...

Det är MIN vedhög!!!!

Jäkla knaster 😱😱😱
 
Ahh, du har fått blåhjon i veden. Kompisen råkade ut för detta. Leta upp ett vedträ som låter och sen tar du av barken på den så ska du få se nåt som du inte ska visa tanten! ;) Angriper endast barrträd om jag förstått det rätt! :rolleyes:
 
D09
Sen förstår jag inte mina flödesmätare...

ImageUploadedByByggahus.se1380927147.993033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1380927164.030128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1380927179.043756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt flödesmätarna så borde jag inte ha något eller väldigt lite genomsläpp på fördelarna...

Mätte på ut och returslang ca 30/27 så det bör ju vara ett flöde.

ImageUploadedByByggahus.se1380927343.477681.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men skruvar man ut glasbehållaren så rör sig flödesmätaren...
 
D09
xdigger skrev:
Ahh, du har fått blåhjon i veden. Kompisen råkade ut för detta. Leta upp ett vedträ som låter och sen tar du av barken på den så ska du få se nåt som du inte ska visa tanten! ;) Angriper endast barrträd om jag förstått det rätt! :rolleyes:
Vafan, 🙀🙀🙀🙀🙀

Detta har jag läst om innan...
Ett jäkla kryp???

Vad gör man?

Farligt för trähuset?

Sprider/ökar/ pippar dom?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hehe, jag skrev om det för några månader sen tror jag. ;)

Man eldar upp pinnarna, dom brinner lika bra ändå. Nix, dom angriper bara vedträn, dom håller sig mellan barken och virket.

Vet ej, men dom blir skalbaggar, men tror att det dröjer länge. Ta in lite åt gången, dom lär ju gå i dvala i kylan. :) Kompisen tog ut all sin ved som det knaprade i, nu har han tagit in den igen och enstaka vedklabbar knaprar det i fortfarande, du behöver inte vara orolig i alla fall. Grannen brukar tydligen ha likadant berättade han för ett tag sen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Hehe, jag skrev om det för några månader sen tror jag. ;)

Man eldar upp pinnarna, dom brinner lika bra ändå. Nix, dom angriper bara vedträn, dom håller sig mellan barken och virket.

Vet ej, men dom blir skalbaggar, men tror att det dröjer länge. Ta in lite åt gången, dom lär ju gå i dvala i kylan. :) Kompisen tog ut all sin ved som det knaprade i, nu har han tagit in den igen och enstaka vedklabbar knaprar det i fortfarande, du behöver inte vara orolig i alla fall. Grannen brukar tydligen ha likadant berättade han för ett tag sen.
Proteinrik mat till pannan då? ;)

Läste lite om det nu också, har ju inget timmerhus så hellre dom än möss..

Möss brinner dåligt he he

Är det den höga värmen som får dom att bli aktiva?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Japp, avger nog endast ytterst lite fukt. ;)

Ja möss hade inte varit skoj, har du slagit isär ett vedträ än??

Skulle tro att det är värmen som får dom att kvickna till, lägg upp en bild på odjuren! (y)
 
D09
xdigger skrev:
Japp, avger nog endast ytterst lite fukt. ;)

Ja möss hade inte varit skoj, har du slagit isär ett vedträ än??

Skulle tro att det är värmen som får dom att kvickna till, lägg upp en bild på odjuren! (y)
He he ska leta upp lite kryp imorgon :)

Gör jag det nu så får jag nog flytta in hos skalbaggarna ;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Äh, men kom igen nu.. Vill ju se bild nu!
 
D09
Letade som en galning igår efter avluftningsnyckeln till golvvärmen..

Hallgolvet på loftet var riktigt varmt och gott, men sovrummen var iskalla 😬

Fick ha dörren öppen för att få in lite värme..

Nu var man lite frusen på morgonen så jag ökade på systemet lite och satte på värmekretsarna :)

Nu vill jag ha 25 grader inne he he när jag intar soffläge, kaffe och netflix med ungarna..

Irriterad över att nyckeln är borta
 
På min fördelare är locken för bypassen utformade för att passa avluftningen. Kanonsmart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.