Det är lätt att torka det som ligger längst ut i stapeln men det som är inne i en stapel torkar dåligt. Ska det bli riktigt torrt måste det ligga 1 år i gles stapling med mycket god luftgenomströmmning dvs i princip utan vägar.
 
Mudde200

Fick först intrycket att det var ett isolerat o tätt garage,det här verkar som Du skriver mer som ett skul med mycket gles,det blir troligen inga problem alls
Sen hur länge det behöver torka är mycket beroende vad det är för ved,jag klöv Björk vid årsskiftet och har torkat ca 4 månader o sedan pressning det kan knappast bli torrare nu tar jag in lie i garaget efterhand där det blir ca 12 %
 
Elkludde:

Du är inte helt ute och cyklar. I dagsläget är det ett tätt garage, där de sista kanske 2,5 metrarna mot baksidan är en tillbyggnad på originalgaraget, ett förrådsutrymme kan man väl säga.
Det jag har tänkt mig är att behålla det huvudsakliga garaget som det är, och förändra utbyggnaden med gott om luftgenomströmning för att kunna stapla in kanske tio kubik ved där. Garaget är inget varmgarage så det gör mig ingenting om det blir lite extra dragigt.
Helst skulle jag även bygga ut tillbyggnaden ytterligare någon meter men då tycks det krävas bygglov och det känns lite väl ambitiöst för vedförvaring..
 
det kanske ryms via dom nya byggreglerna friggebodar mm men det kommer säkert att funka som du har tänkt
 
Om du menar stapla veden så har du ett bra alternativ till pallar i botten här....

http://www.jula.se/vedforvaringsbeslag-793021

Lätt att lägga ut, och allt eftersom du tömmer ditt vedlager är det enkelt att plocka bort...
 
Stor risk för mögel- och svampangrepp på garaget, har sett åtskilliga hus där man lagrat ved dikt an mot betong och det ser inte vackert ut och kan sprida sig. Skall du lagra i garaget så se till att lägga veden på trall och med utrymme runt omkring.

Varför inte bygga en riktig vedbod? Jag byggde en i somras och det kostar inte mycket, tar kanske en vecka i lugnt tempo. Sedan kan du lagra så mycket du vill och låta det torka. Behöver inte skiftas 3 ggr om du bara har god ventilation i boden. Jag satte panelen på väggarna med en tums glipa och veden är hur torr som helst. Vedbod bygger man ju lämptligtvis på en mindre attraktiv del av tomten så den är ur vägen.

Sedan håller jag med elmont om att vedeldning är ett hel---es arbete och jag hade aldrig satt in kamin om inte 1) jag haft ved liggandes som måste eldas upp och 2) frugan är ultrafrusen av sig och bastun är inte ok att använda i nuläget. Måste du elda med ved? Blekinge låter ju som ett sådant där ställe som lämpar sig för VP.
 
Upptäckte att jag glömde svara här i vintras.
Blekinge lämpar sig säkerligen utmärkt för någon form av värmepump ja, här blir sällan speciellt smällkallt. Men pannan är från 2007 har jag för mig och känns för modern och väl fungerande för att byta ut bara för att slippa jobba med veden, så den får stå ett tag.
Kommer precis som du föreslog här ovan att bygga en vedbod till sommaren, blir även ett vedinkast genom källargrunden ned i pannrumet så att vedförflyttningen kan göras med skottkärra från boden till inkastet istället för att bära genom hela källaren. Hoppas att det kan bli bra, även om jag aldrig byggt något förut..
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.