Har du förstått klimatproblemen eller ej? (Röstning)

  • Antal röster
    42
Status
Tråden går ej att kommentera.
Men givetvis blir det varmare. Vi är på väg ut ur en istid. Eller kanske inte ens det, vi kan vara på väg in i en interglacial, en lite varmare period under en istid.

Jordens klimat är just nu verkligen inte normalt, det är mycket kallare än vad som är normalt. Givetvis smälter glaciärer och pol-isen. Det ska inte finnas glaciärer, det ska inte vara is runt polerna. Det är rester efter den senaste istiden, och när jorden återgått till sitt normaltillstånd kommer all is att vara borta.

Att människan skulle kunna stoppa klimatväxlingarna och hålla jorden kvar i en istid tror i alla fall jag är helt omöjligt.
 
IngMatt
Jugend skrev:
Miljörörelsen har totalt missförstått. Människan kan inte påverka klimatet alls i princip. Jorden är dödsdömd på lång sikt och att då försöka att konservera klimatet i någon form av "idealiskt" 1800-1900-tals period är för mig helt obegripligt. Sedan lura alla att tro att vi kan kontrollera något som vi inte alls kan kontrollera. Det är att förhäva människan. Kommer det ingen mer istid menar man? Klart vi kommer att se framtida folkvandringar som beror på klimatet. Det är en del av verkligheten att leva på jorden.

Frågan om hur vi använder våra resurser är främst moral. Det är en viktig fråga som förtjänar en bättre nivå i debatten.
Så Miljörörelsen är världens politiker och klimatvetare, nejdu den är något annat som vill ännu mer.
Människans påverkan är att vi bränner upp all lagrad kol och har en massa nötkreatur som rapar ut metan, något mer?

Ja vi kan förfäras över att solen ska slockna men innan dess har den tagit livet av alla om vi inte skärper oss snabbt. Vi måste ha ett visst klimat för att överleva, annars tar djuren över. Istiden ligger längre fram och berör oss i norr, då kan en växthuseffekt vara bra för oss men det går inte att hantera med dagens teknik. Folkvandringar har vi redan pga krig och inte ens det fungerar. När klimatet fallerar blir det både fler krig och klimatflyktingar. Vet någon hur många?
 
IngMatt
Pumba skrev:
Att förneka det helt är väl till att ta i.
Sen att vi här i Sverige inte märker det så påtagligt som i många andra länder är ju en annan 5a.
Har man varit i Shanghai eller liknande på vintertid när smogen ligger tät och det nästintill sticker i lungorna när man tar ett djupt andetag så inser man nog också att så här ska det nog inte vara.
Jag resten hem för 3 veckor sedan, då var det ungefär den nivån på smogen...
Ska dit igen om 4 veckor, det är ju inte så man längtar efter den friska luften.
Och de som märker att havet stiger så de måste flytta är antagligen inga fantasier. Vi har även eroderade stränder här.
 
[B skrev:
ToRy[/B] skrev [bild]
... Att det sen är politiskt självmord att ens andas befolkningsbegränsning är en annan sak....


Johan Gunverth;1893730]Fråga John Bouvin. ;)
Jaså det var där han försvann ut i periferin.... and beyond... :D
 
IngMatt
Jugend skrev:
Men det har ju varit så här också.
Det är klart att vi påverkar marginellt med det vi håller på med och eldar upp fossila bränslen. Men att vi ensamma är ansvariga tycker jag är lite naivt.
Vi påverkar klimatet ytterst marginellt men man vet aldrig vem som fått klimatet att skena utan återvändo, om eller när det börjar. Däremot har vi varit ett föregångsland andra tagit efter då vi visat vad man kan göra om man tar livet på allvar.
För att visa att vi förstår detta kan vi ex. betala kompenserande åtgärder för våra långresor, vi kanske inte måste åka till Thailand, idka motorsport eller åka på sup-resor till Finland utan att gå iland. Mer förslag?
 
IngMatt
thomasx skrev:
Med tanke på att TS redan idiot-förklarat alla som inte väljer det första alternativet tycker jag det är rätt meningslöst att rösta.

Inget smart drag om man vill ha en "öppen" debatt, IMHO.

Man kan i denna debatt också kasta in den naturliga klimatvariationen sett i ett mycket större perspektiv med t.ex. istidernas cykler, så kan man titta på var vi befinner oss just nu och hur klimatet rimligen bör förändras framöver i vår tid. Sen kan man fundera på hur metoeritnedslaget som slog ut dinosaurierna påverkade klimtatet, och hur vår klimatpåverkan idag står i relation till den klimatpåverkan det meteoritnedslaget hade, åsså kan man fundera på om det var slutet eller början på en mänsklig era på jorden.... Sen kan man till sist fundera på om det är bra eller dåligt om människan utrotar sig själv genom klimatpåverkan. Jorden lär med stor sannolikhet överleva ändå....
Vadå?
Jag har insett att det är allvarligt och måste bromsas

Nej det är inga problem enligt svenska klimatexperter som jag visar
Det är redan kört
Jag måste läsa på mer av klimatvetenskaparna
Tror du att det är en naturlig variation att bränna upp all kol på en kort tid?
Vi andas ut CO2, är många fler, har kossor som rapar metan och är 30 ggr värre än CO2.
Om du vill ta livet av dig så varsågod, men medverka inte till att vilja ta andras som skeptiker gör.
 
IngMatt
KnockOnWood skrev:
Skall vi försöka ta det från den humoristiska sidan (fast med en allvarlig underton)?

[bild]

Och en lite video, bara två minuter drygt:

[video=youtube;Uif1NwcUgMU]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Uif1NwcUgMU[/video]


PS
För er som undrar kan jag berätta att de ovanstående länkarna är hämtade från Sveriges enda klimatspolitiska sajt att räkna med, KlimatUpplysningen.

Förutom allt det vanliga tjafset där kontroversiella ämnen diskuteras omodererat,
finns där mycket matnyttigt, tankeväckande och roande att läsa:
[länk]

Slut på reklamen ;)
Vindkraft är ett skämt på det sättet men har drivit ner elpriserna nu.
Dom här gubbarna som aldrig varit klimatutredare som arbete är ett gammalt skämt där den ökända polska lobbyisten Maggie Thauerskjöld var drivande.

http://www.klimatupplysningen.se/om-oss/stockholmsinitiativetsstyrelse/
Av en miljard dollar så....
 
IngMatt
skalman1 skrev:
Det där var den bästa videon jag sett på länge. :cool:
Tills den granskas och blir tragikomisk.

Ex. en skeptiker hittade ett slarvfel i en av 3000 rapporter, visst är det kul, eller att man hittar ett rätt av 3000 skeptiska utlåtanden.
 
IngMatt skrev:
...Dom här gubbarna som aldrig varit klimatutredare som arbete är ett gammalt skämt där den ökända polska lobbyisten...
Vad har du emot polskor om jag får fråga?

Vad har du själv för meriter som är så snar att idiotförklara "gubbar" som aldrig varit "klimatutredare"?
 
IngMatt
Mikael_L skrev:
Det är väl bäst att snabba sig och skriva något här innan tråden låses ... ;)

Du IngMatt har ju skapat en sanslöst dålig tråd, med en sanslöst värdelös omröstning och du för själv en sanslöst dålig debatt.
Det första jag tänker är att du gör oerhört mycket dumt mot dina egna åsikter (om dom nu inte är spelade och du egentligen är en s.k. klimatskeptiker).
Det är ju lite frestande att tro att alla som driver klimatfrågan har lika korkade argument och åsikter och därmed kan man ju tro att ingen av dessa "dårar" bör tas på allvar.

Om du möjligen ville "prata" (diskutera) om dessa frågor lite här på forumet hade du ju kunnat varit öppen för det, inte bara mangla ut din högst personliga åsikt.


-----------

Jag har inte röstat, ja jag kan ju inte det med de alternativen.

Men jag kan väl skriva här att jag visst anser att vårt (västvärldens) brännande av fossil energi bör starkt reduceras så snabbt som möjligt.
Men min åsikt bärs bara delvis av möjliga miljö och klimateffekter.
Jag har min åsikt ännu mer pga att jag anser att vi kommer behöva olja i hundratals år till - till annat än drivmedel eller uppvärmningsenergi.
Och att vi har ett internationellt fördelningspolitiskt problem, med hur och var oljan används idag.


Denna fråga är alltför stor och viktig för att du, IngMatt, ska få snuttifiera den och sabotera den.
Den andra kan gärna bli låst.
Jag vill bara ha en omröstning, ingen sandlåda för köpta och obstinata. Det vetenskapliga detaljerna är delegerade till bildade experter, men jag har fått seriösa medhåll från många som vi kan se och det ser ut att vara 21 emot 8 att jämföra med andra forum då man trodde att husägare har mer förnuft.
 
Redigerat:
IngMatt
Nimajneb skrev:
Dags att byta avatar IngMatt. Du spelade väl med ditt manus och arrogans men tillslut så kom vi dig på spåren.:cool:
Jag kände inte ens igen honom men får väl känna mig smickrad fast jag bara sett en industriledare som sålt sig. En del kallar det för bildstöld om du inte har rätt att visa hans bild.
 
Odjuret skrev:
För första gången så håller jag med dig!
Du har helt rätt i denna fråga!
Gott! Vänta bara - snart är vi ense i allt och planerar campingsemester tillsammans. ;)
 
IngMatt
thestrut skrev:
Haha vänta här nu.. Frågan är felformulerad det ska vara "har du förstått klimatbluffen eller inte"
Jomen det handlar om de som fått en miljard dollar för att bedra oss med klimatskammens budskap, dom spelar bluffpoker med liv.
 
Ingmatt vad är det för fel på Miikael_Ls resonemang. Menar du på allvar att han är köpt? Han vill väl som mig ha minskat fossilt användande men av andra skäl än miljörörelsen.
 
Jag tror det är böndernas fel att det blir varmare ute.
Kossor, får, mulljordar. Bönderna använder diesel och vattenkraft. För att inte tala om allt ris som dom odlar.
Idisslare i skogen som släpper ut klimatgaser är också böndernas fel eftersom dom ofta är skogsägare och inte har utrotat älgar, rådjur mm.
Appropå tidigare inlägg. Eller så är det konsumentens fel eftersom det är den som omsätter det kol som bonden binder i växter. Vad vet jag men jag tror växthuseffekten är ett faktum då temp förändring går fort, som jag går förstått. Kanske inte så farligt med mildare vintrar men mer nederbörd ger mycket bekymmer. Utvidgat vatten ger ännu mer bekymmer. Åtminstone im man ska semestea i Sydostasien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.