En god vän berättade att byggföretaget som skulle handikappanpassa hans hus. Det fick byggas ut en hel del på längden så det är nog en 25-30 m2 för att rymma hiss och parkering för rullstol så räknade de fel på höjderna så entrén skulle komma 20 cm under marknivån.

Enkelt fixat tyckte byggarna, man gör bara ett steg utanför dörren, det var det många som hade.
Men nu var det ju en handikappanpassning som skulle göras.
Det slutade med att tomten grävdes ur en hel del, turligt nog så lutar tomten så det ser bra ut nu.

Platsar detta under bloopers?

Det var MYCKET annat också som blev fel i det bygget.

Protte
 
MathiasS skrev:
[bild]
Som tur är så finns ingen bild. Fick bråttom upp för att tvätta. Men ni har väl sett en smurf? Tänk så fast med blått skägg och du är där-
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Skulle till att sätta upp en tilluftsventil. Då kan det bli såhär:

ImageUploadedByByggahus.se1383224074.863428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




En bild säger mer än tusen ord.
 
  • Gilla
Dalbotant och 4 till
  • Laddar…
Vad hände?
 
Jag mätte och mätte, körde igång med hålsågen och märkte till min förfäran att hålet hamnade 70mm för långt upp. Det hade blivit riktigt tokigt på utsidan om jag fortsatt.

Som tur var hade jag "bara" hunnit igenom gips, diffspär och isolering.
Så det vi ser är min tillfälliga lagning av innerväggen, med ventilen på rätt plats.
 
Jag har klarat mig ifrån 10 cm-blundern med talmetern.

Däremot bytte jag från Bacho till Hultafors nyligen, vilket skiljer sig genom att Bachon bara bygger 90mm till bakkant.

Fast på nåt sätt lyckas jag nästan alltid få ihop det ändå för att jag glömmer att fälla ut den där piggen i bakkant som inte fanns på Bachon :)

En blunder som kanske inte har med bygge att göra men är lite lustig ändå, är när jag och min far grävde ner dagvattenrör till sommarstugan.
En del av tomten är berg, så för att få ut vattnet hela vägen så fick vi göra en övergång ifrån röret till gult kabelskyddsrör med en vanlig övergångsskarv.
Jag var inte med det sista så jag vet inte riktigt vad som gjordes. Iaf så fylldes det igen med gjord och det gula röret stack ut nere i slänten.

Däremot kom det aldrig någonsin vatten ifrån det...

Nu några år senare fick jag tillfälle att undersöka det ordentligt.
Lossade stupröret och lyckades mäta ifrån båda hållen och hittade var stoppet var.

Fram med spaden och gräver. Och precis där jag gräver hittar jag skarven mellan rören. Konstigt tycker jag.
Lossar skarven och hittar fanimig ändpluggen kvar på elröret inuti skarven...

Inte konstigt att det aldrig kommit igenom nåt vatten där.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Ok, erkänner mitt största misstag hittills i renoveringen. Jag har bytt 5 innerdörrar av sk spegelmodell. Det var ett jäkla meck. Alla dörrar fick kapas i nederkant för att kompensera för att golvet va. Högt etc. Hursomhelst, Alla dörrar sitter uppe och en tid senare sitter jag och läser en Bauhauskatalog. Likadana dörrar finns på Bauhaus, men i visningsexemplet har de monterat dörren tvärtemot vad jag gjort.

jag har monterat dörrarna uppochner!!
Vilket jäkla öde. Hade jag inte läst reklamen hade jag varit lyckligt ovetande. Jag tänker aldrig berätta det för min sambo.
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Hade jag fått en måttsatt ritning så... En klant på företaget jag beställde badrum från ritade in ett 150-badkar istället för 170 och sade glatt att muren jag ville ha mellan toa och badkar fick gott om plats. Som tur var såg jag det innan de börjat kakla. Snickarn hade ju inte badkaret utritat på sin måttsatta ritning, och på min fina reklambild fanns inga mått...
 
Nu är man här igen.

Denna gång lyckades jag bygga in mitt fina Bahco långpass. Trodde ett tag att det skulle gå att lirka ut (ser ju nästan ut som det skall gå), men det gick inte. Var ju inte så svårt att skruva ut, men smart känner man sig inte. Liknande saker har hänt förr (dont get me started). Tur att man inte är läkare.

IMG_1321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 17 till
  • Laddar…
S
jag känner till ett bygge där alla fönster monterades upp och ner, in och ut. 8våningar cirka 10 fönster per våning.
märktes inte förre plåtis skulla sätta plåt runt fönstrena.
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Vi har för små element i de fyra sovrummen och fyra st oversized i finrummet.

Gissa hur det var tänkt innan röris blandade ihop dem..
 
20140116_082227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag säga mer än att MÄT badkaret innan du bygger väggen!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Vi har för små element i de fyra sovrummen och fyra st oversized i finrummet.

Gissa hur det var tänkt innan röris blandade ihop dem..
Han ville väl att ni skulle ha lite mys i sängkammaren...eller så säljer hans fru duntäcken....;)
skämt åsido, sånt är ju faktiskt mycket värre, gör man felet själv får man ju ta skiten, att göra om det eller låta det vara och skämmas/reta upp sig på det varje gång man ser eländet....
 
Då var det dax för min tur i den här tråden :surprised:.

Har ägnat några dagar åt att renovera ytskikten i brorsans lägenhet. Skinande snyggt blev det.

Sista åtgärden var att installera diskmaskinen och eluttag saknades givetvis. Efter lite funderande kom jag fram till att det var möjligt att dra kabeln dolt i en innervägg, inga problem det har jag gjort många gånger förut!

Borrar med ett dosborr nere skåpet för att ha lite större hål att lyckas fiska ut kabeln genom. Borrar sen uppe i överskåpet in i väggen där jag ska dra in kabeln och kommer precis på kanten på en regel. Så jag "grisar" omkring lite med borrmaskinen för att vara säker på att jag kommer ut utanför regeln så jag har fritt ner till det andra hålet. Blir nöjd efter en stund och matar i dragfjädern. Håller på en bra stund men lyckas inte få tag i andra änden nere i andra hålet. Ber farsgubben komma och hjälpa till och vi försöker en stund till.

När vi håller på som bäst undrar pappa vad det är som låter i hallen och tittar ut.... och får se dragfjädern! Undertecknad har borrat rakt igenom hela väggen :p

Det mest tragiska är att vi dagen efter, när vi är lite piggare hittar ett VP-rör som går till centralen. Så hela operationen var onödig.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
När vi håller på som bäst undrar pappa vad det är som låter i hallen och tittar ut.... och får se dragfjädern! Undertecknad har borrat rakt igenom hela väggen :p
Ha, Ha. Detta påminner mig om en "blooper" på ett studentboende för länge sedan. Det var stopp i köksavloppet och fastighetsskötaren blev ditkallad för att fixa det hela. Raskt skickade han ner någon form av roterande rensband i slasken. Han matade på rätt många meter och efter ett tag hördes märkliga ljud från en städskrubb i korridoren bredvid. När vi öppnade dörren till skrubben såg man kanske en meter rensband vispa runt i skrubben. Bandet hade följt avloppsröret till en utslagsho i skrubben och där slagit sönder vattenlåset och fortsatt vidare ut i friheten... Den städskrubben fick behov av städning...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.