Smurfen, ska se om jag kan fånga ett ögonblick ikväll senare, skinkan skall fixas först!

mvh
 
  • Gilla
smurfen72
  • Laddar…
Det är varmt vatten som är för kallt att bereda vv med kalla det ljummet eller halv varmt eller vad ska vi kalla det ? Hur illa det är för cop beror på vilken framledning radiatorerna kräver har man ett system som kräver hög temp så gör det troligen inte så mycket den del av året som man behöver hög framledning men har man golvvärme är det dåligt hela året. Tycker det är synd att inte Ctc som visar fina cop siffror i tex 35 graders framledning inte gått hela vägen och delat tankarna eller monterat dubbla växelventiler samt gjort en styr som kan tillåta lite övertemp resp undertemp på framledningen för att kunna få ok med start stop utan att behöva värme så mycket över börvärde då skulle det nog varit en toppen maskin.
 
Det borde gå att ordna en funktion som talar om när andra har postat inlägg mellan som det är nu blir det lite rörigt funktionen finns på andra forum.
 
smurfen72 skrev:
Det är varmt vatten som är för kallt att bereda vv med kalla det ljummet eller halv varmt eller vad ska vi kalla det ? Hur illa det är för cop beror på vilken framledning radiatorerna kräver har man ett system som kräver hög temp så gör det troligen inte så mycket den del av året som man behöver hög framledning men har man golvvärme är det dåligt hela året. Tycker det är synd att inte Ctc som visar fina cop siffror i tex 35 graders framledning inte gått hela vägen och delat tankarna eller monterat dubbla växelventiler samt gjort en styr som kan tillåta lite övertemp resp undertemp på framledningen för att kunna få ok med start stop utan att behöva värme så mycket över börvärde då skulle det nog varit en toppen maskin.
Nu förstår jag äntligen vad du menar, tack för ditt tålamod.
 
Stod och kollade pumpen laddade övre tank till 60gr, kan sänkas om man vill, växelventilen ändrade till nedre körde mindre än en minut. Höjde nedre tank 6gr över börvärdet, laddvattnet var 66.7 gr vid processen. Pumpen jobbar inte många gånger mot övre tank per dag kan tilläggas.

mvh
 
6 grader över bör är inte så illa. Vad var börvärdet ?
 
Börvärdet var 37gr, framledningstemp 32gr.

mvh
 
Laddade vp nedre tank till 43 grader när framledningens behov var 32 grader eller har jag missat nått ?
 
Nedre tank var på 36gr när övre laddning startade, är nedre tank behov av värme blir diffen mindre. Som exemplet ovan kommer nedre tank gå längre med det såkallade dyra vattnet.

Kikade även på effektuttaget på kompressorn när laddning går över från övre till nedre så sjunker den till nedre tanks normaleffekt likaså laddpumpen ökar.


mvh
 
Redigerat:
I ditt fall som inte har så stort behov av vv gör det ju inte så mycket men i en familj där vp laddar vv ofta blir det mera fel. Synd att dom inte konstruerade pannan liknande Ecozenith som dom har dubbla växelventiler på men gissar på att själva panndelen är samma som gamla Ecoheat där övre delen värmdes med elpatron.
 
Patronen går in i övre tank om den sjunker till 30gr har jag ställt in, vilket inte hänt ännu med täta duschningar, likaså om man väljer extra varmvatten så spetsar patronen om inte vp orkar. Skrev i tidigare inlägg har min vv på ekonomi läget funkar fint för våran familj.

mvh
 
Ja värmer den till 60 grader borde den ge bra med vv antar jag.
 
Fattar inget vad ni skriver om. Men slutsatsen på en ctc är tappa inte ett badkar fullt med vatten eller duscha inte länge :) frågan var egentligen om ctc ecoheat 408 var en bra bergvärmepump ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.