Det låter som hög förbrukning ändå även om vv gjorts helt med elpatron vilket jag tror är fallet. Luft att återvinna borde det finnas från ett så stort hus men jag undrar vilken som justerat in vp eftersom dom ställt vv på 55 grader ?
 
Tolkar det som att du har rumsgivare till värmepumpen? Den skall stå lägre än rumstermostaterna, annars kommer vp att få stånga sig blodig för att värma upp huset. Har du rumstermostaterna på 22,5 så ska du ställa vp på lägre
än det. Säg 21,5 grad kanske.
På så sätt kommer alla golvvärmeställdon vara mer eller mindre öppna, och golven kännas varmare.
 
Vill först bara förtydliga ett par saker i tråden.
Det första, gör ingen skillnad för ts problem. Men ventilställdonen är till största sannolikhet termiska alltså innehåller ett vax som reglerar ställdonet genom elektriska pulser.
Ju fler pulser desto varmare vax = mer stängd ventil.
Det andra, en Nibe 750 fungerar som en genomströmnings värmare.
Nytt kallt vatten strömmar genom en acktank via en kopparspiral och värms upp, så det varma vattnet som står i pumpen är inte det som vi får i kranen och är alltså inte känslig för legionella oavsett temperatur.

Nu har ju TS ett stort hus med garage men den skall inte dra så mycket ändå.
På min pump har jag blockerat eltillskottet, men ditt hus är kanske förstort för det.
Kolla flödet har du tillräckligt med frånluft genom pumpen?
Ställ ner tappvarmvattnet till ekonomi och kolla om det räcker, för oss räcker det utan problem. (4 i familjen).
Vad har du för temp i garaget och hur är det isolerat?
Dom här 23-24 gradern du har ställt börvärdet på är det en överkompensering du har gjort för att du inte får upp tempen i huset eller är det temperaturen du också får ut och har i ditt hus?

Jag har själv en Nibe 750 i ett hus på 175 kvm, och har i skrivande stund förbrukat 4242 kWh sedan nyår, alltså dom senaste 356 dagarna
 
Ekberg skrev:
Vill först bara förtydliga ett par saker i tråden.

Det andra, en Nibe 750 fungerar som en genomströmnings värmare.
Nytt kallt vatten strömmar genom en acktank via en kopparspiral och värms upp, så det varma vattnet som står i pumpen är inte det som vi får i kranen och är alltså inte känslig för legionella oavsett temperatur.
Ämnet är OT men legionella kan spridas i alla vattensystem (t.om från duschslangen). Detta har inget med typen av VP eller annat uppvärmningssytem att göra. Chansen är ytterst liten att drabbas dock.
Cirkulation av VV är ett sätt att undvika bakterierna genom tex att installera VVC men detta är ytterst ovanligt i villor utan göres i större fastigheter.

saxat från denna sida
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/

"Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan däremot minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst 60°C i varmvattenberedaren och minst 50°C vid tappstället. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras."
 
Nibe 750 har en beredare som värms med en slinga den har alltså 180 liter stillastående vv.
 
kulle
smurfen72 skrev:
Nibe 750 har en beredare som värms med en slinga den har alltså 180 liter stillastående vv.
vvb har 35 l
 
kulle
Ja visst har han det !!! :surprised:
Tittade på en engelsk info o blandade ihop det med "boiler"
 
Vad bra att vi är överens om det!

Men det avhjälper ju inte Shads problem med värmepumpen.
 
KnockOnWood skrev:
Vad bra att vi är överens om det!
Ja vi kan avsluta den diskussionen, men först får jag erkänna att jag hade fel på den punkten, det va nått jag hade fått för mig men har nu kollar igenom manualen och den har alltså en beredare på 180 liter som det näms i tråden.
Är man orolig för legionella så finns det en funktion som periodiskt höjer tempen i beredaren.
 
När det gäller vv så var jag tvungen att ha den på 55grader eftersom varm vattnet räcker inte till, om den är inställd på 50grader och min fru men normalt långt hår duschar så sjunker det till 40 grader efter max 10 min dusch. Nu har jag gjort egna ändringar som är följande:
Kurva 7 som gäller
Inomhusgivare bockad
Temperatur i huset 23 grader
VV 55 grader
Gradminuter -400
Jag vill notera en sak att både förr när gradminuter var på standard "-800" och nu "-400" så brukar VP köra avfrostning flera ggr per dag, är detta normalt? Mina grannar har samma vp och de säger att den kör avfrostning ca 1 gång per vecka!

Nu har jag pratat med bygg entreprenören och bett de skicka folk för att titta på vp , för det låter inte normalt att den ska dra under november december månader ca 90-100 kw per dag och fortfarande ligger vi plus grader (+5 - +10), hur är det då när det är minus 15 ute?

:x
 
Glömde nämna att under sommaren så hade jag också 23 grader inomhus och hela min förbrukning under maj-juni-juli-augusti- september var 800 kw per månad även hushållsel inkluderat,
 
Shad skrev:
När det gäller vv så var jag tvungen att ha den på 55grader eftersom varm vattnet räcker inte till, om den är inställd på 50grader och min fru men normalt långt hår duschar så sjunker det till 40 grader efter max 10 min dusch. Nu har jag gjort egna ändringar som är följande:
Kurva 7 som gäller
Inomhusgivare bockad
Temperatur i huset 23 grader
VV 55 grader
Gradminuter -400
Jag vill notera en sak att både förr när gradminuter var på standard "-800" och nu "-400" så brukar VP köra avfrostning flera ggr per dag, är detta normalt? Mina grannar har samma vp och de säger att den kör avfrostning ca 1 gång per vecka!

Nu har jag pratat med bygg entreprenören och bett de skicka folk för att titta på vp , för det låter inte normalt att den ska dra under november december månader ca 90-100 kw per dag och fortfarande ligger vi plus grader (+5 - +10), hur är det då när det är minus 15 ute?

:x
Låter konstigt om tempen sjunker så fort vi har en 1245 med samma beredare men mera effekt och där räcker vv riktigt bra trots betydligt mycket lägre temp kanske du ska kolla blandningsventilen så du har samma temp före som efter blandningsventilen och 40 gradigt vv är varmt att duscha i. Om du har vv tempen på 55 grader kommer vv göras delvis eller troligtvis helt med elpatron.
 
290 kvm ja det stämmer men 170 kvm är inställt på 23 grader och 70 på 18 grader och garaget som är på 50kvm inställt på 12 grader
 
hur kollar man det här blandningsventilen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.