R
Jag satt av en händelse och läste din tråd. Min kollega köpte nämligen en bostadsrätt vid björndammen, ett utblåst dagis, skulle bli en 3:a. Låter som du blir granne med honom?!
 
Noseone skrev:
Du har tyvärr fel.

Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437)

Men nu lämnar vi det så vi inte förstör tråden.
Var har jag fel? Barn och katter behandlas i olika lagar! Och man behöver inte ha samma tillsyn på katter som för hundar.
Detta har miljödomstolen slagit fast 2002.
Se t.ex. här. http://www.lansstyrelsen.se/vastman...rie/2007/Rapport2007_08_Lansprojektkattor.pdf

"
6.2 Rättsfall och tolkning av lagen
Miljödomstolen har i ett mål (Tingsrätten i Stockholm,

dom 2001-12-20 mål M398-00) tagit ställning till om tre katter

som passerar en villatomt skulle vara en olägenhet för människors hälsa enligt miljöbalken. Miljödomstolen avslog den

klagande grannens besvär. En familj kan ha upp till några stycken katter och det skall accepteras att de rör sig fritt utomhus

. Allergirisken då en katt passerar tomten skall anses som en ringa störning och

är inte en olägenhet för människors hälsa enligt miljöbalken. Det är fastighetsägarens uppgift att freda sig från att en katt tränger sig in i hus, ligger på sittdynorna i trädgården, gör spår på trädgårdsbord vid fuktig väderlek, orsakar avföring

i trädgårdsland och rabatter mm. Han får själv överväga vilket skydd som kan finna

s för att freda tomten från passerande katter.

Den gamla synen på katten som en välkommen råttfångare runt bostaden och i ladugården, men som en fredlös skadegörar

e, så snart den begav sig utanför den gård eller tomt där den hörde hemma, har inte längre stöd i lagen sedan dåvarande

23 § lagen (1938:274) om rätt till jakt upphävdes 1987. Det betyder, att katter inte längre riskerar livet om de lämnar gård

eller trädgård där de hör hemma, något som katter gärna gör. Lag och praxis ger numera katter denna rörelsefrihet, samtidigt som kattägare har i lag föreskrivna skyldigheter att utöva tillsyn över sina katter. Med denna lagändring flyttades katten

ur jaktlagstiftningen och in i tillsynslagen 7 § ( Striwing & Åslund, Djurskydd Fakta och tips, 2005, s. 216 ).

[...] katten är ett djur, som har rätt till viss rörelsefrihet utan att nödvändigtvis

promeneras i koppel eller på annat sätt vara ”lotsad” av någon, åtminstone på andra ställen än i staden. [...] Denna inställning
kommer till uttryck i ett beslut av JO (1996-08-30, Dnr 2202-1995). "

Jag menar inte att man inte har ett ansvar men att jämföra med barn som springer lösa haltar i jämförelse.
Resten kan vi ta via PM istället.
 
  • Gilla
Huperbob
  • Laddar…
Hej Stev,

Glad att du hittade ett bra nytt hem till två av dina katter och hoppas att den tredje får det fortsatt bra hos dig.

Skulle det bli problem med (över)känsliga grannar så finns det alltid en fristad för den hos mig så det är bara att höra av sig isf. Bor långt ute på landet och här ses katter, i rimligt antal, bara som en tillgång.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Såg först nu att elpaco kommenterat ett inlägg jag gjorde om sömnmedels verkan. Det bästa, inser jag nu i efterhand, hade varit att inte kommentera andra personers medicinintag. Inlägget var mer menat som en positiv kommentar till att stew somnar lättare nu (eller snarare då). Jag tycker fortfarande inte att det är ett dugg märkvärdigt att stew tar två tabletter Immovane. Och javisst är de beroendeframkallande, men det är ju ett mindre problem i sammanhanget. Övriga kommentarer angående sömnmedel avstår jag från, och hoppas att det nu är färdigdiskuterat om sömnmedel.
 
Roland112 skrev:
Jag satt av en händelse och läste din tråd. Min kollega köpte nämligen en bostadsrätt vid björndammen, ett utblåst dagis, skulle bli en 3:a. Låter som du blir granne med honom?!
Helt klart! De måste köpt den bredvid! Va roligt :)
Hoppas han är snäll!
 
Noseone skrev:
Nu vill jag inte starta en diskussion om katter i din tråd men om man funderar lite så varför släpper ni ut katter om ni inte har koll på var de skiter?
Jag förstår inte riktigt frågan. Är det rimligt att någon husse/matte kan ha koll på var deras utekatt skiter? Hur skall man ha det? GPS och gå runt och påta efter varje strövtåg? Men du menar säkert att du helt enkelt tycker att katter inte skall gå löst ute alls?
 
  • Gilla
Huperbob och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
elpaco skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan. Är det rimligt att någon husse/matte kan ha koll på var deras utekatt skiter? Hur skall man ha det? GPS och gå runt och påta efter varje strövtåg? Men du menar säkert att du helt enkelt tycker att katter inte skall gå löst ute alls?
Jag förstår inte riktigt din åsikt i frågan, vilka djur tycker du det är okej att jag låter bajsa i din trädgård och dina barns lekplats?
 
Korvgubbe skrev:
Jag förstår inte riktigt din åsikt i frågan, vilka djur tycker du det är okej att jag låter bajsa i din trädgård och dina barns lekplats?
Alla. Om man är rädd för djurbajs på tomten ska man nog inte köpa någon tomt.

Jag tycker också att det är skitäckligt med kattbajs i sandlådan och tinande hundbajskorvar vid vägkanten på våren. Men det är bara att gilla läget.
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Alla vilda djur inklusive tamkatter har rätt att bajsa i barnens sandlådor och i trädgårdar och gillar man inte risken att dom gör detta , ska man nog bo i en lägenhet utan uteplats.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Å låta barnen va inne tills de kan se skillnad på mask å kattbajs?
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Själv la jag ett litet lock på lådan, för att hålla mina egna katter från att skita där. Bara lyfta av då dvärgarna ville leka, och lägga tillbaka då leken va över. How 'bout that?
Enda begränsningen kanske är de allmänna lådorna, som är av formatet jättestor.
För övrigt unnar jag alla katter att få vistas fritt ute. ;)
 
  • Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Noseone skrev:
Å låta barnen va inne tills de kan se skillnad på mask å kattbajs?
Helst vill jag ju inte att mina barn skall äta endera, men de plockar ju som bekant i sig lite allt möjligt i rätt ålder. Sand, grus, kottar, leksaker och annat som råkar vara där. Att jag (vi) inte gillar det, är ju inte liktydigt med att vi skall förbjuda alla frigående djur. Det är orimligt. Det är lite som att skjuta alla rådjur för att de äter våra tulpaner.

Sedan är det ju så att skit bygger upp barns immunsystem, även om vi får genomlida en massa infektioner på vägen. Att isolera våra barn från natur och dagis är inte en gåva som de mår bra av, det är min fasta övertygelse.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Jag förstår inte riktigt din åsikt i frågan, vilka djur tycker du det är okej att jag låter bajsa i din trädgård och dina barns lekplats?
Alla som är frigående, och förväntas vara det. Jag tycker inte att det är ok att du t ex rastar din hund där, de får ju som bekant inte vara lösspringande i bebyggelse. Men rådjur, älg, sork, mus, råtta, kvalster, skalbagge och katt (m fl) - visst. Det är därför jag har lock på mina barns sandlåda.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Jag vet att TS sa att det är OK med kattdiskussion men jag skulle gärna slippa det i den här tråden. Jag vill läsa om hur det går för Stew och skiter fullständigt i tjafs om bajsande katter. Förlåt den hårda tonen men jag tycker det är respektlöst att ta över en tråd av den här typen med sånt, oavsett vad TS tillåtit. Snälla, starta en egen tråd.
 
  • Gilla
swejocke och 24 till
  • Laddar…
Ja Bifuel. Tack. Det började ta överstyr.
Få saker som är så kånsliga som utekatter i tättbebyggt område. Kanske vargjakten?
Tycker det blir lite drev-känsla, nästan hets mot kattägare i normala områden. Här på landet är det lugnare.
Nu har Bifuel fått 20 likes på sin kommentar om att stoppa prata om katter. Så jag håller med om de. Vill ha denna tråden fri, men samtidigt så börjar jag förstå att det är en tråd som väldigt många läser. Den är känd. Flera som var på visningen hade läst den. De som köpte huset kände flera som läst den. Så jag vill gärna inte att nuanlända läsare ska bli för vilseledda med låååånga snack om helt OT. Även om det är tillåtet med OT, så är lagom bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.