Jag som just stirrade på mitt enorma maströr (hittade bara en före-bild):

PICT0862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


....och funderade på whattehell jag har den där för. TV och radioantennerna ska inte användas och hela anrättningen känns lite overkill för att bära en wlan antenn + pytteliten paraboltallrik. Vill man ändå ha kvar DAT-75an borde den kunna sitta på vinden...

Borde sätta vinkelslipen i det där röret.... Tyvärr lär det inte gå att få ner med mindre än att man bygger ställning igen - rören går inte att få isär och det väger som en liten bil.
 
Redigerat:
Y
MathiasS skrev:
Vill man ändå ha kvar DAT-75an borde den kunna sitta på vinden...
Min DAT-45 sitter inne på vinden. Får toppenmottagning (köpte mätverktyg).
Fast bor inte i så utsatt område gällande att nå sändaren.
Har även deras radiomottagare men har inte kopplat in den än.
 
MathiasS skrev:
Borde sätta vinkelslipen i det där röret.... Tyvärr lär det inte gå att få ner med mindre än att man bygger ställning igen - rören går inte att få isär och det väger som en liten bil.
Sitter det på gavelfäste eller genom taket på något sätt?
 
Sitter på ett väldigt stadigt gavelfäste så det är inget hål i taket eller så.
 
Om du lossar den övre klammern lite och den undre ganska mycket så brukar man kunna låta röret löpa rakt ner tills den nedersta antennen tar i taket.

Sedan monterar man bort denna och fortsätter ner med röret. När den övre antennen tar i taket kan man lossa klamrarna helt och hållet. Det är väl alurör så då är det inte speciellt tungt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Försökt såga tälja 5 lister om sammalagt 2 meter med vinklar i flera led där befintliga lister också ställer till problem. Efter en dryg timme gav jag upp för idag:blushing::mad:
Det lustiga i det hela är att jag vet med mig att jag skrivit ett inlägg här på byggahus om hur enkelt det är att mäta vinklarna och ställa sågen därefter. Och egentligen så är det ju så, men jag lyckas alltid vända någon vinkel eller lägga listen åt fel håll:banghead:
 
Korvgubbe
Det svåra är att bygga huset så det passar listernas vinklar! ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Monterat en ny fin takstege, så nu blir sotaren glad när han slipper mitt tidigare hemmabygge :)
 
C
Bild 1 Gudruns jobb Bild 2 Ivars jobb 111229 storm 062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stormudden 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
håhåjaja....Bilen stod I garaget!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Herregud, hela världen står på ända!!
 
Fick byggt mig ett hus idag.

pepparkakshus2013.jpg

Misslyckades även med att få ihop frugan cykel då jag missat att även en lagerbana var kass i baknavet. Behövs en tur till till cykelmakaren :(
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Ja, jag tyckte just att det såg ut som hyfsat stora tallar därnere på backen.

Har du motorsågskort nivå E ? ;)
Nej, men det behöver jag inte eftersom jag inte sågar från kranen, jag sågar ju på marken som vilken fällning som helst med skillnaden att trädet aldrig välter!
 
Spikat upp 350m tak gles=mör nacke och axel.
 
blue.b skrev:
...jag sågar ju på marken som vilken fällning som helst med skillnaden att trädet aldrig välter!
Tycker det låter _exakt_ som det de här pajasarna håller på med :)

http://www.youtube.com/watch?v=Zz0rbuBk8pE

Notera klockan och hur länge de håller på...
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vad har jag gjort med mitt hus idag:

Köpt det! :wow:
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.