Svårt att säga hur mycket vi tjänar på att elda i vår kamin. Vi har bla luft/vatten VP och vattenmantlad kamin som energikällor till vårt hus och iom att L/V vp tappar effekt kanske drastiskt när det närmar sig minus 15 och helt och hållet efter det så är tajmingen när man väljer att elda rätt så viktig.
men för att göra en liten jämförelse:
Från Sep 2010 till Aug 2011 så hade vi inte vår kamin i gång och då gjorde huset av med ca 25000kwh(!)
Sep 2012 till aug 2013 så gjorde huset av med ca 13000kwh(då tog de ca 22kbm ved vi hade slut i början av aprill).
Båda vintrarna var rätt så kalla
Vi genomförde byte till isolerglas i alla fönster under november 2012 så det har nog bidragit en del till den förbättrade energiförbrukningen samtidigt som energiförbrukningen under den veckan som bytet skedde slog alla rekord :(

Eftersom jag loggar vår energiförbrukning så kunde gjorde jag även en jämförelse mellan två kalla dygn (kallare än -15 och därmed så används inte VP utan pannan går bara på elpatron), ena dygnet eldade jag så pass mkt att elpatronen aldrig behövde kicka in och ena dygnet så eldade jag inte alls...

Energiförbrukningen var 220kwh för dygnet med elpatron och 40kwh när vi eldade med ved.
 
roland53 skrev:
Kan du utveckla lite mer, vilket argument är det som faller ? :x

Är det något specifikt inlägg i denna tråd du tänker på?
Nykvarns 11e paragraf enligt Avemo:

"Det är förbjudet att inom område med detaljplan, under tiden 1 april-31 september, elda ved eller annat fastbränsle i en panna för uppvärmning och varmvattenproduktion, som inte är miljögodkänd eller försedd med separat ackumulatortank. Under tiden 1 oktober-31 mars får eldning med fastbränsle i sådan panna endast ske högst 2 dagar per vecka. "

Det står alltså att förbudet gäller om du saknar både miljögodkännande och acktank. Dvs en miljögodkänd kamin kan du elda så mycket du vill. Eller har jag missförstått något? Och Svanenmärkning är det svårt att hävda inte uppfyller kraven på miljömärkning. Min poäng var alltså att argumentet "braskamin är inget att ha för den får man inte elda i när det beöhvs" som man ofta hör (jag menar inte att du eller Avemo säger så) inte håller. Det går utmärkt att elda om kaminen är miljögodkänd.

Sedan kan det ju vara att vissa kommuner är ännu hårdare och totalt förbjuder arr fastbränsleeldning förutom pellets, men det har jag inte sett.
 
Installerade luft/luft värmepump och kamin samtidigt och minskade årsförbrukningen ifrån 25 000 kilowatt-15 000kilowatt, så svårt att veta hur mycket just kaminen bidrar med men ca hälften skulle jag tro för vi eldar runt 10kubik travad blandved varje år.
 
Finns det kommuner som har restriktioner för vedeldning alltså? Det visste jag inte. Varför då isf, är dom rädda att folk har för billig uppvärmning? För vedeldning bidrar ju inte till växthuseffekten.
 
öringen skrev:
Finns det kommuner som har restriktioner för vedeldning alltså? Det visste jag inte. Varför då isf, är dom rädda att folk har för billig uppvärmning? För vedeldning bidrar ju inte till växthuseffekten.
Dom kommuner som driver fjärrvärmeverk får ju in mindre klöver, därav enkelt och smidigt att införa restriktioner för vedeldning.
 
öringen skrev:
Finns det kommuner som har restriktioner för vedeldning alltså? Det visste jag inte. Varför då isf, är dom rädda att folk har för billig uppvärmning? För vedeldning bidrar ju inte till växthuseffekten.
Det finns fler problem i världen än växthuseffekten. Som du själv kan läsa dig till är det utsläppen som regleras. Reglerna är olika på olika ställen, men genomgående är det utsläpp av annat slag än koldioxid som anses vara problemet. Oförbrända kolväten, sot, kväveoxider och koloxid är utsläpp som kan komma i stora mängder från vedeldning om den sker på ett dåligt sätt. Alla påverkar de miljön ehuru inte klimatet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
öringen skrev:
Finns det kommuner som har restriktioner för vedeldning alltså? Det visste jag inte. Varför då isf, är dom rädda att folk har för billig uppvärmning?
För att det luktar äckligt.
 
Tycker det luktar gemytligt...:)
 
öringen skrev:
Tycker det luktar gemytligt...:)
Det beror nog på om det är man själv eller grannen som sparar pengar på lukten.
 
Bodde i en förort till sthlm några år där vedeldning upplevdes som ett problem så att det finns restrictions för vissa områden känns rimligt
Alla eldar inte torr björkved, en bkant tryckte in allt möjligt bråte i sin panna. Trä visserligen men både tryck o målat:screwy: . Han hade iofs 2km till granne men nåt säger mig att vissa storstadseldare beter sig på samma sätt
Beräknad total årsförbrukning är nu uppdaterad till 10400kwh, 7000 bör nås utan allt för mycket arbete med klyven
Hade 13780 med elelementen
 
Med fel eldstad eller fel person som eldar går det att få en förfärlig massa rök även från torr björkved. Till exempel när någon försöker elda långsamt för att det inte skall bli för mycket värme.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vår kamin kostade bara pengar, så den slängde vi ut. Tog två dagar med tigersåg för snickaren. Tydligen hade förra ägaren svetsat ihop skiten på egen hand. När man eldade i den blev det 35 grader på övervåningen och 12 på bottenplan.
 
Noone70: Från Sep 2010 till Aug 2011 så hade vi inte vår kamin i gång och då gjorde huset av med ca 25000kwh(!)
Sep 2012 till aug 2013 så gjorde huset av med ca 13000kwh(då tog de ca 22kbm ved vi hade slut i början av aprill).

Om man räknar 1000 kwh/kubik ved så gick det alltså ca 35 000 kwh när du eldade med ved och 25 000 kwh med el?
 
Kung_Ian skrev:
Noone70: Från Sep 2010 till Aug 2011 så hade vi inte vår kamin i gång och då gjorde huset av med ca 25000kwh(!)
Sep 2012 till aug 2013 så gjorde huset av med ca 13000kwh(då tog de ca 22kbm ved vi hade slut i början av aprill).

Om man räknar 1000 kwh/kubik ved så gick det alltså ca 35 000 kwh när du eldade med ved och 25 000 kwh med el?
25000kwh var elförbrukningen när vi körde bara med LUFT/VATTEN VP(huset förbrukade totalt 25000kwh).
13000kwh var elförbrukningen 2 år senare när vi eldade med ved (huset förbrukade totalt 35000kwh om man räknar med 1000kwh per kbm)

Den ökade totalförbrukningen kan förklaras med att dels så var inte FTX aggregatet inkopplat första året(som dessutom hade en insugsventil på helt fel ställe vilket ledde till att elbatteriet drog onödigt mycket el) + att vi inte hade något badkar(vi har ett som är av modellen STÖRRE) första året och det badas en hel del i vår familj.

Sedan har vi fönsterbytet i november, då hade vi inga fönster i huset under över en vecka(bara förnsterparaplyer) och då drog huset bra många kwh.

TIlläggas bör att som det ser ut hitills den här hösten/vintern så ligger vi på ungefär samma förbrukning som samma period förra året och då har vi bara eldat 2-3 gånger. Detta tack vara för att vi har haft en så otroligt varm och mild höst/vinter. Sedan har väl isoleringen av fönstrena förhoppningsvis gjort sitt :)
 
Redigerat:
TomHed75 skrev:
Vi använder luftvärmepump som primär värme men om vi eldar ved 5-6tim/dygn så minskar elförbrukningen ca 30-40%/dygn
Gratis ved o jobbet går på en knapp tusing/år
Sotning kan man väl göra själv om man går en kurs eller har det ändrats?
Kan du inte sälja veden och köpa el för pengarna? Med värmepump kostar värmen ca 30-40 öre per kWh. Säljer du veden för 500:- per kubik så får du in motsvarande ca 50 öre per kWh. Med andra ord förlorar du pengar på att elda upp veden istället för att sälja den :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.