Akahigi
MathiasS skrev:
....det är ju nästan 900 kubik vatten - driver du badhus!?
300 kubik vatten enligt kommun. Planterade häck tidig sommar, 100 plantor. Sedan kom torkan...
 
D09
Jobbat, sen inhandlat isolering och effektsalt på hornbach :)

Killen i kontrollen såg att det var fel art nr så jag fick 50 kr billigare = sopborste och en dricka till killen som uppmärksammade felet :)

Tänt en eldkorg med fulved =D

Försökt hänga efter en sockerdopad unge som tillslut blev utvisad till sängen ;)

Tänd en go brasa och återställt diffen på tiduret för lyktstolparna på parkeringen :)

Imorgon hoppas jag på mer snö... Då ska Skrållan köras :)
 
ullberg skrev:
Idag har jag inte gjort något, men däremot har jag haft "hantverkare" här (en väldigt ovanlig syn hos oss). Så sedan 5 min är min fiberinstallation klar:

[bild]

Så nu ska jag bara välja tjänsteleverantör. Har inte så bråttom då jag ändå har lite kvar på uppsägningstiden för ADSL (och egentligen funkar det rätt bra som det är)

/U
Ser mycket bra ut. Är nästan i samma skede. Du har inte lust att berätta lite mer om grävningen på tomten, vilka rör du använde, bilder på genomförningen ute/hus... osv.

Tack,
J
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Akahigi skrev:
300 kubik vatten enligt kommun. Planterade häck tidig sommar, 100 plantor. Sedan kom torkan...
Jag gjorde ett snabbt överslag eftersom jag just råkat titta på Stockholmvattens hemsida i andra ärenden. Jag tolkade det som att fasta avgiften var cirka 2000kr per år och den rörliga 5,72kr per kubik. På sådant vis kom jag fram till 900 kubik. 450kubik per år - för ett vanligt hushåll är det sjukt mycket vatten. Jag vattnade häck ett år med droppslang - det gick åt 40 kubik ungefär. Vi gör av med cirka 180kubik vatten per år och då klassas vi nog som storförbrukare tror jag. Kanske värt att se över kommunens kalkyl?
 
Akahigi
MathiasS skrev:
Jag gjorde ett snabbt överslag eftersom jag just råkat titta på Stockholmvattens hemsida i andra ärenden. Jag tolkade det som att fasta avgiften var cirka 2000kr per år och den rörliga 5,72kr per kubik. På sådant vis kom jag fram till 900 kubik. 450kubik per år - för ett vanligt hushåll är det sjukt mycket vatten. Jag vattnade häck ett år med droppslang - det gick åt 40 kubik ungefär. Vi gör av med cirka 180kubik vatten per år och då klassas vi nog som storförbrukare tror jag. Kanske värt att se över kommunens kalkyl?
Ja, det blir alltså 300 kubik per år för oss enl kommunen, eftersom vi rapporterat in mätarställningen så är det nog så att vi blev debiterade för extra förbrukning sedan sist de rapporterade in. De tidigare ägarna alltså.

Kommunen sade att vi skulle kolla mätarställningen i typ februari och anmäla igen.

Vi är bara två personer i villan, så nog är det mycket :) Var dock flitig och vattnade mycket i somras, med droppslang. Det ska bli ännu mer planterat i sommar, träd, buskar, rabatter mm. Så det är väl en del av kostnaden för det :)

Men jag ska kolla med kommunen hur de räknar på det.
 
Två personer i ett hushåll där inga vattenmissbrukare bor + droppslang är ju 100kubik per år. Kanske är det inte värt besväret men man sover bättre när rätt blir rätt.
 
Akahigi
MathiasS skrev:
Två personer i ett hushåll där inga vattenmissbrukare bor + droppslang är ju 100kubik per år. Kanske är det inte värt besväret men man sover bättre när rätt blir rätt.
Hmmm... Ja, man kanske får kolla på det där lite extra. Första året vi bor i villa så jag har inte riktigt reflekterat över vattenanvändningen...
 
Börjat borra balkarna som skall bli en travers i garaget men borrmaskinen gick upp i rök så nu letar jag vad jag skall köpa för ny..
 
Två vuxna och två barn i ett hus byggt 2009. Vår vattenmätare står på 498 kbm.
 
Mr9 skrev:
Börjat borra balkarna som skall bli en travers i garaget men borrmaskinen gick upp i rök så nu letar jag vad jag skall köpa för ny..
Du kan sluta leta, Metabo ;)
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Skottat snö!

Varför är det ingen annan som skrivit det? :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det lilla som har kommit här kan man ta med lövblåsen. tycker det är orättvist att vi inte får riktigt med snö här i krokarna.
 
Här snöar det ganska ordentligt nu. Hoppas det inte håller i sig bara för jag har inget att röja snö med just nu.
 
Ja, sanningen att säga så har jag inte skottat ännu. Men det är dags att för första gången testa lövblåsen på snö. Ska bli intressant att se hur det funkar för det ligger ett rätt hyfsat lager och det är inte puder direkt :)

Ut i kylan :)
 
Gjorde misstaget att titta på takstolsfabrikens beräkningarna till verkstaden jag byggde för några år sedan.

Det verkar fattas en nockbalk i bygget. :x

Uppenbarligen fanns den på en separat offert..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.