Tidsrelästyrning med rökgastemperatur för att styra matarskruv på flisbrännare.

Bra vs dåligt bränsle kräver lite olika matartider på skruven.
Stickor och grenar och frusna klumpar i flisen fyller inte upp skruven lika bra som ej frusen med jämn fraktion utan stickor gör.
Vidare kräver fuktig flis en större inmatning än torr för att uppnå samma effekt.
Jag vill få min anläggning att kompensera för dessa saker automatiskt.
Jag har en idé om hur detta skulle kunna gå till på ett enkelt sätt.


I nuläget styrs skruven på min Nymo-brännare med ett enkelt tidsrelä.
Gång 6 sekunder och paus 9 sekunder är något som fungerar bra när bränslet är av den kvalitet som det är nu.
Ganska torrt med lite stickor.
Röken ligger på ca 220 grader.
Men så fort bränslekvalliten ändrar sig, så bör man gå dit och justera lite för att det ska fungera tillfredsställande.
Alltså elden ska inte dö ut så att brännaren hela tiden tvingas starta om och tända upp på nytt (jag har eltändning) och rökgaserna ska inte bli för varma.


Material:
3 st tidsrelä som klarar en ställtid gång 5-10 sekunder och paus tid 10 sekunder.
Det är viktigt att tidsreläerna är av sådan typ som alltid börjar med gångtid när det blir draget.
Det kanske alla gör?


2 st rökgastermostater med växlande funktion.
Kablar mm.




Beskrivning
Man sätter 3 stycken tidsrelä i serie där det första drar det andra och det andra drar det tredje.
Det tredje drar skruvmotorns relä.


Man kopplar dragströmmen från styrkortet till det första relät.
Denna dragströmmen grenar man upp och drar den även till dom båda rökgastermostaterna.
På rökgastermostaterna ska det kopplas på ett sådant sätt att dom är slutna när rökgaserna ligger under inställt värde och strömmen ska brytas när rökgaserna går över inställd temperatur.
Första rökgastermostaten får en grundinställning på 225 grader och den andra på kanske 230.
Den första rökgastermostaten skickar sin dragström vidare till tidrelä nr 2
och den andra till tidrelä nr 3.


Grundinställning på tidsreläerna får bli 10 sekunder paus på allihop.
Sedan sätter man gångtider på
5 sekunder på första.
7,5 sekunder på andra.
10 sekunder på tredje.


Funktion:
När brännaren startar är rökgaserna kalla och båda
rökgastermostaterna är slutna.
Detta kommer att resultera i att det tredje tidsrelät får makten och kör 10 sekunder gång och 10 sekunder paus.


Om bränslet är av bra kvalité så kommer rökgastemperaturen snart överstiga 225 grader och då går dragströmmen istället endast (även tidrelä nr 1 har dragström nu men det är inte relevant) till tidrelä nr 2 efter som endast rökgastermostat 1 nu är sluten och gångtiden nu är nedsatt till 7,5 sekunder.


Om bränslet innehåller så mycket energi att rökgastemperaturen fortfarande stiger och går över 230 grader, så kommer ingen av rökgastermostaterna skicka någon dragström vidare och således är det tidrelä nr 1 som hade dragström direkt från styrkortet som får sätta gångtiden på endast 5 sekunder.


Då kanske rökgaserna efter en stund faller under 230 grader igen och då kommer gångtiden på skruven att ökas till 7,5 sekunder igen då rökgastermostat nr 1 kommer att vara den enda som fortfarande är sluten och kan mata dragström till tidrelä nr2.
Tidrelä nr 2 kan ju då ignorera vad tidrelä nr 1 tycker då tidrelä nr 2 har en egen dragström.


Nu har jag en automatisk reglering av skruvens gångtider som styrs av rökgastemperaturen.


Har jag tänkt rätt här?
Spelar det någon roll att det ligger spänning på utgången på tidrelä nr1 när detta inte är slutet?


Finns det kanske något smartare/enklare sätt att göra samma sak på med modern teknik.
Tänker på pic-prosessorer och sådant som jag inte kan något om.


Helst skulle ju även fläkten påverkas på något sätt.
För att försöka hålla optimal förbränning.
Finns det något bra och billigt sätt att styra fläkthastighet med en bredbandslambda?

Vad tror ni?
Är det ett experiment som är värt att genomföra?
 
Redigerat:
Nuförtiden sätter man en enchipsdator, ett par transistorer och ett antal relän med potentialfri utgång.

Sen gör man en mjukvara som har algoritmer som gör det du beskriver implementerat.

Googla Arduino eller Atmel Butterfly osv.
 
Jo det skulle ju vara mer år 2013 som Alexander Bard skulle ha sagt.
Men vad är fördelarna jämfört med min lösning?
Blir enchipsdatorn men tillhörande reläer mer driftsäker än mina rökgastermostater?
Skulle en sådan lösning bli dyrare eller billigare?
 
En regulator kan eventuellt användas, men jag hade kört med ett enklare PLC/logikmodul, typ Siemens Logo! eller Schneider Zelio Logic.

Fördelen med en färdig logikmodul gentemot att bygga själv av en Arduino eller liknande, är att logikmodulen redan är färdigkonstruerad med ingångar och utgångar för 24 eller 230V.
Det "enda" du behöver göra är att skriva ett program till den :)

För att förbättra ytterligare kanske det går att använda en frekvensomriktare och styra matarskruven steglöst, istället för att den ska köra i intervall.

Enfasmotorer går även att styra med en varvtalsregulator modell dimmer, gäller bara att hitta en som går att styra med 0-10V eller 4-20mA, från din PLC.
 
Spännande prylar.
Men sådant här kostar en del antar jag.
Så om en ska lägga några tusen kr på detta så kanske det är bättre att byta hela styrningen mot en TM 3006 med lambdakontrol och modulerande effektreglering.

http://translate.google.se/translat...tp://www.techno-matic.dk/&client=safari&hl=sv

Undrar hur en sådan skulle funka ihop med min gamla Nymo-brännare?

Har för mig att en sådan skulle gå lös på knappt 6000 kr inklusive bredbandslambda.
Borde vara ganska prisvärt.

Hade den haft webinterface så hade jag nog handlat.
 
Det går ju att sätta en enkel regulator på fläkten som reglerar mot rökgastrmpen, finns på kotly som några här på forat handlat för modernisering av sina vedpannor. Sen köper du en bredbandslambda 0-10V och kopplar mot en fro för styrning av bränslematnigen.

Enkelt och elegant och dessutom billigt.
 
Fördelen är att du kan "knåda koden" hur mycket som helst tills du är nöjd med alla gränsvärden och fördröjningar hit och dit - skall du få till detta med tidreläer får du ha en jäkla känsla.

PLC går ju bort av den enkla anledningen att det kostar för mycket men det är ju melodin om man skulle gjort detta professionellt i en one-off lösning.

Med en Arduino har du en hel värld av hobbyister som delar med sig av sin kunskap.
 
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Sant, kan ju även spana in Abelko imse webmaster och webmaster PRO. Dom är smidiga och webbaserade. Har ingen prisuppgift dock men det finns mycket info på deras webbsida.
 
Oj vad mycket intressanta svar!
Men om jag ska gå på lösningar som innebär programmering så har jag en del att sätta mig in i.
Hur intressant och spännande jag än finner att det är, så har jag inte riktigt tiden till det i nuläget.
Så ju mer jag tänker på det ju mer inser jag att jag borde skaffa en färdigutvecklad lösning.
Är det någon som har testat ™ 3006?
Om man kollar på lite danska forum så verkar det vara mycket vanligt att folk byter ut sin styrning på pellets- eller flisbrännare mot denna.
Men danskarna är ju så svåra att förstå.
™ 3006 tillverkas i Danmark sedan många år tillbaks och det ska gå att få den med svenska i menyerna.
Är denna http://kotly.com/Steering_for_ventil...sing,3155.html något liknande?
Det var tunt med info på hemsidan tycker jag.
 
De som VikHe nämner är prisvärda och enkla för dig att använda tex Zelion för ditt ändamål kan man få för dryga tusenlappen, de lösningar Locke nämner är ju ännu mer prisvärda men för att säkra att allt blir tillförlitligt bör man ha lite elektronik och programeringsvana. Att bygga med konventionella termostater, reläer, tidreläer osv blir ytterst robust men fyrkantigt och även dyrt om man inte har det liggande hemma ändå.

Så skaffa en Zelio tex ett startpaket så får du med en kabel och mjukvara så blir det en barnlek för dig att göra en bra och stör-, elsäker lösning. Tiden för det är verkligen inte lång, bör ta några timmar för dig att labba lite och sen gå på din applikation ytterligare några till. Då får du något du kan enkelt modda och få precis som du önskar framöver.

Du kan skapa en tråd om det så kan du säkert få tips och råd från många här, och det gällande både sensorer, elkoppling, program och det mer förbränningstekniska.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_2
  • Laddar…
Ja att bygga med reläer och termostater blir ju stabilt och driftsäkert.
Man får inte samma inställningsmöjligheter som en lösning med mjukvara.
Dyrt vet jag inte om jag riktigt håller med om.
2 st av dessa http://www.rinkabyror.se/artikel/laddomat-rokgastermostat/ kostar 365kr st.
Och
3 stycken av dessa? Är inte helt säker på vilken typ det ska vara https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=37-542-85&toc=19567 men klart under 100 kr st.
Lite kablar max 100 kr och det stannar på drygt 1000kr.
Om ingen kommer med fler argument emot, så står det nog mellan denna mjukvarubefriade lösning eller en helt ny styrning typ TM 3006.
 
Fast jag ska titta lite närmare på Zelio innan jag gör något.
 
Hur löser du fläktinställningarna med relälösningen? Eller räknar du med att en viss rökgastemp alltid motsvarar en viss bränslemängd och alltid kräver samma luftmängd?

Hur styrs anläggningen i övrigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.