Skulle fyra lysrörsarmaturer på 2x36 W st räcka i taket över bildelen som är på 20 kvadrat? (se bilden ovan)
Edit: på sidan 2 inlägg #29
 
Redigerat:
Ja det tror jag, möjligen att det blir lite "punktbelysningsfenomen" med bara 4st armaturer.
Jag har ca 8w T5 (ca 30% mer ljus jämfört med äldre T8 rör) lysrör per m2 i mitt garage, men jag har delat upp det på 28st 2x14w armaturer just för att få ett mer jämt ljusflöde.
Om det i praktiken spelar någon roll vet jag inte, men jag är nöjd med min belysning i alla fall.
 
Bra då siktar jag på inköp av fyra armaturer.
Det blir två till över arbetsbänken som säkert sprider ljuset in i bildelen.

Ska ha några downlights längs väggen också.
 
Redigerat:
Jag valde bort att dra in vatten i garaget men tvättmöjligheterna blir utanför längs ena väggen.
Ingen golvsil för min bil blir under carporten och inte inne i garaget.

Bilen som ska stå i garaget kör jag in på hösten och ut på sommaren bara när det är fina dagar.
Garaget blir mera som ett hobbyrum där jag kan bygga och pyssla med rc-flyg m.m
Så detta bygge ska uppfylla mina behov året om och ett ställe att drömma mig bort från den tråkiga vardagen.


 
Måste dra elrör före jag slår dit den övre delen med skivor
Saknas ett rör för högtalarkablarna.

DSC_3629.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_3631.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_3630.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev en lååång paus över vintern för jag fick inte dit porten så det var kallare inne än ute.
Nu börjar solen värma in genom fönstret så nu känns det roligare att börja på bygget igen.

Kändes skönt med en längre paus men nu är dom lata dagarna över så det är bara att ladda spikpistolen och börja på nytt.

 
  • Gilla
Marxus
  • Laddar…
Har hänt lite på byggfronten.

DSC_3685.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_3687.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stupränna och takränna uppe för att samla upp och avleda dagvattnet från taket.

DSC_3689.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att regla upp på nytt för taket mellan takstolarna är mera tidskrävande och mera material går det åt. Men slutresultatet blir luftigare och högre till tak så nu ska det dit 200mm isolering i taket.

DSC_3691.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tur att det bara är egen tid som går åt till detta för varje vinkel kostar tid och pengar. Det är bara materialet som kostar för mig och något att fukta strupen med när man kraxar som en kråka. Kan inte säga att det var direkt kul att isolera taket men nu är det där.

DSC_3693.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
och nu ska det några meter plast upp i taket
 
Ser bra ut!
 
Spikpistolen i ena handen och brädan i den andra och så hammaren + en brädbit att slå på. Brädan hoppar ur sponten i ena ändan och så i den andra ändan vilket slutar med att man har allt i huvudet (y) halva klart.

DSC_3696.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja då var taket där och nu blir det att bygga en hylla på högra sidan så man kan förvara saker där.

DSC_3700.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här hade jag tänkt att hyllan skulle bli så nu är det bara att slå dit golvet. Blir perfekt att montera lysrören till arbetsbänken under hyllan.
DSC_3704.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.