ullberg
Det har till och med samma FW om jag fattar det rätt. Det man gör är att säga åt FW:n att ens serienummer är en E8 (ändrar en konfigurationsfil.

/U
 
I FLIR:s spec så har tex E5 termisk känslighet <0,10 gr C och E6 & E8 på <0,06 gr C.

Ändras den termiska känsligheten också med mjukvaran eller är det en hårdvarugrej? :x
 
ullberg
roland53 skrev:
I FLIR:s spec så har tex E5 termisk känslighet <0,10 gr C och E6 & E8 på <0,06 gr C.

Ändras den termiska känsligheten också med mjukvaran eller är det en hårdvarugrej? :x
Det har diskuterats, såväl här som på eevblog, och jag har inte sett något entydigt svar, det är lite konstigt, om något borde det vara tvärt om tycker jag.

Jag tror dock att den mest gällande slutsatsen är att det är ett brus introducerat i mjukvara (och att man får den bättre känsligheten efter uppdatering), men som sagt, detta är nog inte 100% utrett.

/U
 
mycke_nu skrev:
:eek:

Om inte bruttomarginalen är 80% ska jag äta upp Lars Stefans doktorshatt.
Åh det får vi hoppas att de ligger över 80% (och som du skriver senare så verkar det inte otroligt). Annars så måste jag ju köpa en först (hatt alltså), och den kostar faktiskt ungefär samma pengar som en värmekamera (8000 pix). Så måste jag lägga de pengarna så köper jag nog hellre kameran. Även om det bara sitter delar för en 1000-lapp i den... ;)
 
hevi skrev:
Först och främst vill jag bara ursäkta mig en smula -jag läste mitt inlägg igen och det ter sig onekligen en smula mer raljant än jag ämnade. Det var inte min mening.
Ingen fara. Jag har jobbat 10 år i industrin (varv en hel hög på Ericsson) så jag är inte bara medveten om irrationell prissättning, jag har levt det. ;) Men i det här fallet så tror jag nog att vi ser ett ganska bra exempel på försök till marknadssegmentering. Det brukar ju komma som ett brev på posten när vi ser snabb utveckling inom mikroelektronik inom ett delområde; miniräknare, kameror, mobiltelefoner; kommer någon på något mer?

Om dessa historiska analogier håller så är det i så fall helt fel att köpa värmekamera nu. Om några år så kommer de i så fall att komma med i flingpaketen. MEN, jag säger inte alls att det måste bli så, långtifrån. Jag vet t ex inte hur många som tillverkar sensorchipet (FLIR själva?), hur många som skulle kunna börja göra det, hur stor investering det är, hur patentträsket ser ut i det här området, hur stor en marknad skulle kunna vara osv. osv. alltså vad barriärerna för marknadsinträde är. Marknadsfrågan är ju speciellt intressant. För de andra exemplen så finns/fanns det tydliga stora konsumentgrupper. För IR-kameror så vete sjutton. Visst, det är ju helt klart en kul grej att ha, och kostade den 1000-1500:- så skulle jag köpa en imorgon utan att tänka på priset, men jag har lärt mig den hårda vägen att jag ligger i den nördigare änden av spektrat, så hur stor allmännintresse som skulle kunna finnas vågar jag inte sia om.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Åh det får vi hoppas att de ligger över 80% (och som du skriver senare så verkar det inte otroligt). Annars så måste jag ju köpa en först (hatt alltså), och den kostar faktiskt ungefär samma pengar som en värmekamera (8000 pix). Så måste jag lägga de pengarna så köper jag nog hellre kameran. Även om det bara sitter delar för en 1000-lapp i den... ;)
Aj då, f-n vad en hatt kan vara dyr. :x Tur att du inte hade någon. :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Om dessa historiska analogier håller så är det i så fall helt fel att köpa värmekamera nu. Om några år så kommer de i så fall att komma med i flingpaketen. MEN, jag säger inte alls att det måste bli så, långtifrån. Jag vet t ex inte hur många som tillverkar sensorchipet (FLIR själva?), hur många som skulle kunna börja göra det, hur stor investering det är, hur patentträsket ser ut i det här området, hur stor en marknad skulle kunna vara osv. osv. alltså vad barriärerna för marknadsinträde är. Marknadsfrågan är ju speciellt intressant. För de andra exemplen så finns/fanns det tydliga stora konsumentgrupper. För IR-kameror så vete sjutton. Visst, det är ju helt klart en kul grej att ha, och kostade den 1000-1500:- så skulle jag köpa en imorgon utan att tänka på priset, men jag har lärt mig den hårda vägen att jag ligger i den nördigare änden av spektrat, så hur stor allmännintresse som skulle kunna finnas vågar jag inte sia om.
Jodå, det finns många som tillverkar mikrobolometrar och processen är inget märkvärdigt, så prisutvecklingen blir väl samma som för alla andra chip; förr eller senare har priset sjunkit till $1.

Dessutom finns det en riktig killer-applikation som alla ir-kameratillverkare dräglar över och det är mörkerseende kameror för bilar. Snart kommer det mao att masstillverkas kameramoduler till mycket låga priser. Här kan man fö jämföra med telefoner. Jag fick kameran bytt i min iPhone i fredags, det kostade 445 kr inklusive den motoriserade fokusmekanismen, lins, arbete och moms.
 
mycke_nu skrev:
Dessutom finns det en riktig killer-applikation som alla ir-kameratillverkare dräglar över och det är mörkerseende kameror för bilar. Snart kommer det mao att masstillverkas kameramoduler till mycket låga priser. Här kan man fö jämföra med telefoner. Jag fick kameran bytt i min iPhone i fredags, det kostade 445 kr inklusive den motoriserade fokusmekanismen, lins, arbete och moms.
"Masstillverkas" är IMHO en definitionsfråga... I dagsläget tror jag inte någon värmekameratillverkare säljer mer än 100000 enheter per år, total försäljning av alla modeller. En smartphone behöver säljas i miljonupplaga för att gå runt ekonomiskt. En entry-level värmekamera kostar ungefär lika mycket som en riggad smartphone att utveckla och tillverka, men det säljs i storleksordningen långt mindre än en hundradel så många av dem per år, och då behöver priset vara högre för att produkten ska ge vinst, då man måste slå ut utvecklingskostnader, marknadsföring, overhead etc. på de exemplar man tillverkar. Notera att jag inte säger att det inte går att tjäna bra pengar på värmekameror, men det är knepigt att jämföra äpplen med päron, då värmekamerabranschen är väldigt, väldigt liten jämfört med konsumentprodukter sm TV-apparater, mobiltelefoner och what not...

Då jag även jobbat mot bilindustrin så kan jag även inflika att antal bilar som säljs varje år faktiskt är ruskigt blygsamt jämfört med t ex antal smartphones som säljs varje år. Det rör sig om totalt ca 35miljoner bilar worldwide, och då är det kanske några hundratusen som säljs i det segment där night-vision är aktuellt (majoriteten av bilarna som säljs i världen idag är i marknader som tycker att fyra hjul och en växelspak med flera lägen är top-notch).

Sedan har ju jag min egen uppfattning om night-vision, som det funkar idag, och hands down -dagens "night-vision" för bilar är rena mussepiggtramserierna. Fullständigt meningslöst/rent trafikfarliga lösningar. Det krävs seriösa (=kostsamma) HUD-baserde augmented realitysystem för att ens komma i närheten av någon form av reellt mervärde för konsumenten...
 
hevi skrev:
..En entry-level värmekamera kostar ungefär lika mycket som en riggad smartphone att utveckla och tillverka, men det säljs i storleksordningen långt mindre än en hundradel så många av dem per år, och då behöver priset vara högre för att produkten ska ge vinst, då man måste slå ut utvecklingskostnader, marknadsföring, overhead etc. på de exemplar man tillverkar.
Det var precis det jag skrev, bruttomarginalen är minst 80%.

hevi skrev:
Då jag även jobbat mot bilindustrin så kan jag även inflika att antal bilar som säljs varje år faktiskt är ruskigt blygsamt jämfört med t ex antal smartphones som säljs varje år. Det rör sig om totalt ca 35miljoner bilar worldwide, och då är det kanske några hundratusen som säljs i det segment där night-vision är aktuellt (majoriteten av bilarna som säljs i världen idag är i marknader som tycker att fyra hjul och en växelspak med flera lägen är top-notch).
Enbart i USA säljs det 15 miljoner nya bilar per år, så det marknaden är inte helt försumbar. Utrustning som för några år sedan var nästan science fiction och enbart fanns high-end bilar är idag standard. ABS, turbo, antisladd, antislir, lane departure, backkameror, navigation, 3G-anslutning, HUD, DST-transmissioner, parkeringsfunktion etc är idag inte alls ovanligt. Steget till IR är inte alls speciellt långt.

Sedan kan vi ju diskutera hur bra bilden är i dagsläget, och hur amerikanska exportrestriktioner slår, men det finns ju många icke-amerikanska tillverkare av mikrobolometrar. Integration med HUD etc, är bara en tidsfråga även om det inte är trivialt ätt göra på rätt sätt.

(Jag har visserligen inte jobbat i bilindustrin, men jag arbetade under närmare 10 år på ett svensk företag som numera heter FLIR. Med prissättning, bla.. ;) )
 
engs
Fick hem en E4a precis, tog lite tid med leveransen, men anar varför de plötsligt fått in beställningar...
Uppdateringen fungerar fint med denna. 1.19.8.

Badrum med golvvärme, före och efter. (Båda med MSX).
FLIR0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FLIR0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag har visserligen inte jobbat i bilindustrin, men jag arbetade under närmare 10 år på ett svensk företag som numera heter FLIR. Med prissättning, bla.. ;) )
Nu hänger ju vi oss åt en lite löjlig sidodiskussion av tveksamt värde för allmänheten, men jag gissar på att det var minst fem år sedan, troligare närmare10år sedan du lämnade skutan? Mycket vatten har flutit under broarna sedan dess, om vi säger så (i all välmening, från en som fram tills alldeles nyligen jobbat där)...
 
Haha, den skutan, men det finns andra. :)
 
hevi skrev:
Nu hänger ju vi oss åt en lite löjlig sidodiskussion av tveksamt värde för allmänheten,
Njae, det vet jag inte. Det har ju kopplingar till hur en ev. prisutveckling skulle kunna tänkas se ut under de kommande åren, så så värst OT i den här tråden är det väl inte.
 
Nu har jag pokat runt lite på nätet eftersom jag har ett intresse för IR-kameror som började redan 1985.. :surprised:

Till att börja med så har Lars Stefan helt rätt, dvs det är helt fel att köpa en IR-kamera nu. Marknaden kommer att formligen explodera ganska snart.

Screen Shot 2013-12-05 at 17.04.55.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi tittar på 2017 så förväntas bilapplikationen stå för ca 300 000 kameror och det verkar som om man siktar runt €100 för sensorpaket inklusive objektiv. Troligen blir det lägre än så eftersom man växlar upp till produktionen till större wafers mm.

Jag fortsätter därför att tro på en 80% bruttomarginal för handhållna kameror idag, och att dom om fem år kostar ungefär hälften av vad dom gör idag.

FLIR ligger tyvärr lite taskigt till pga de amerikanska exportrestriktionerna så håll ögonen på exvis franska och kinesiska företag.
 
Vad heter de stora jättarna på IR-kameror?
 
mycke_nu skrev:
FLIR ligger tyvärr lite taskigt till pga de amerikanska exportrestriktionerna så håll ögonen på exvis franska och kinesiska företag.
Är inte FLIR svenskt? Jag fattade det som så på er diskussion? Men att utgå från ovanstående är det ett amerikanskt bolag alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.