Okej då blir det att handla mineral olja då. Måste det vara 5W30 eller funkar typ 5- eller 10W40? Mekonomen hade bara 5W40 tror jag.
 
A
Har du ingen trädgårdshandel i närheten? Även B&S kör med 5w30

Jag kör med Aspen Biomotorolja, helsyntetisk 5w/30. Funkar bra.
 
sae 30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B&S SAE 30 Ingen bruten vevstaka, ….
 
Göran.W
Det går inte köra på den oljan vintertid i bilden ovan för det är en "rak" olja som är som sirap när den är kall.
Det är en ren sommar olja.
Jag är lite tveksam till Aspens bio olja och då mest med tanke på hur den klarar förvaringen över sommaren för dom som byter olja i slunga varje år är väl tätt räknade tror jag.
 
Göran.W skrev:
Det går inte köra på den oljan vintertid i bilden ovan för det är en "rak" olja som är som sirap när den är kall.
Det är en ren sommar olja.
Jag är lite tveksam till Aspens bio olja och då mest med tanke på hur den klarar förvaringen över sommaren för dom som byter olja i slunga varje år är väl tätt räknade tror jag.

Kjørt på den i 20 år inga problem.

Normalt nær det snøar ligger tempraturen på rundt 0 - -2 grd C Inga startproblem og den smører din motor når den har nådd arbetstempratur.

Og tempraturen på motoren stiger fort… kjør du på tunn olje så kan du risikere motorhavari … sett flere eksempler på det spesiellt på gressklippere.

Ang. bensin : 87 octan er USA bensin. Kjør på 95 octan eller 4T akrylatbensin.
 
Göran.W
Nu bor TS i Norrbotten och där är det bra mycket kallare när det snöar.
Om det är minus 10 i Norrbotten tror dom det är vår :)
Det kommer sluta i motor haveri med den oljan du föreslår för att köra slunga i 20 minus är normalt där TS bor och då smörjer den inte alls dom första minuterna.
 
Jag skulle säga 10w30 mineral i en snöslunga av den typen ni pratar om. Alternativt så 5w30 men 10w30 är ofta enklare att få tag på. Det borde din lokala åf ha på hyllan om inte annat. Fler och fler motortillverkare rekommenderar dessutom den oljan även sommartid (10w30). Honda är en av dom..

Läser man instruktionsböckerna så är där ofta en tabell över olika rekommenderade oljor och deras temperaturområde, så flera olika oljor kan användas, men vissa är mer lämpade än andra.
 
Redigerat:
Ok hvis du er ute å kjør i -10 eller kallare så vil SAE 30 bli for tjukk. B&S anbefaler den brukt i + grader.
Då kan 10W30 mineral være et alternativ.

Husk når dere sammenligner motorer og fabrikat så har de alle forskjellige toleranser og konstruksjoner. Det beste er å følge fabrikantens spesifikasjoner.

I dette tilfellet så er det den begagnad Indianermotor med plaskesmøring… inrte ny B&S eller Honda ..

Aller viktigst er å ha riktig oljenivå … under minimum = ingen smøring = haveri på denna motor uansett oljefabrikat og viskositet..
 
Har varit i kontakt med ett företag här uppe i norr som säljer snöslungor och även servar dem. Dem hade bara Husqvarnas SAE 30 4-takts olja, som dem påstod att dem även servar Tecumseh motorer med. Vet inte, han visste dock inte om det var mineral eller syntetolja. Ska jag köra på denna eller leta vidare efter 5W30 mineral?
 
Kjør på den som den vuksna snøslunga service mannen från nord rekomanderer (y)
 
Göran.W
Att serva en Tecumseh med en oljan är inte fel sommar tid men jag är ytterst tveksam till vinter bruk.
Viste service killen att den skulle i en slunga som startades vid många minus.
Min slunga ska iaf ha 0w40 vid Norrlands klimat eller 5w30 från 5 minus och varmare.
Dock en Loncin motor men det borde vara samma för båda har stänk smörning.
Går det inte få fram en manual till motorn.
 
0w40?! Attans då, jag som köpte mig SAE 5w30 mineral HD olja från OKQ8. 5w30 skulle slungan ha enligt bruksanvisningen men de kanske är varmare i Kanada. Tror ni det är lugnt att köra på denna olja eller är det värt att byta till 0w40?

Kommer byta olja ganska ofta och alltid hålla nivån på max, vore ju kul om maskinen höll några år. Hittade ett årtal på den förresten och den är i alla fall inte äldre än 2006.

Ungefär hur mycket olja går det åt i en 8 hästars slunga? Jag fyllde på lite mindre än 1L, då det var svårt att se exakta nivån på stickan.

Upptäckte även att drivaxeln går att rucka ca 1-1,5cm till höger och vänster. Det är alltså ett spel där, kändes inte så bra. Men i och med att man kan ändra hjulbredden så antar jag att någon före mig glömt sätta dit brickor. Så ska köpa några brickor i morgon och stoppa dit men får ju heller inte sitta för tight, så hur mycket/lite spel skall man ha?
 
Göran.W
Tror inte det spelar någon roll för 5w30 är tunn även under 10 minus sen står väl slungan i ett garage med antar jag och där är ofta någon plusgrad och då blir det ju ingen kallstart i massor med minus.
Har inte en aning om vad den motorn rymmer men det borde vara någonstans runt litern.
Någon mm på var sida i spel är nog lagom.
Du känner när det blir lagom.
Det är inte fel med lite fett på brickorna.
 
Jo ska fetta in brickorna också. Har något bra fett sen jag repade en gammal bmw som säkert funkar bra. Var visst 10w30 jag hade köpt men ska väl inte spela någon större roll.
 
Göran.W
Det viktigaste är ett det högre nummeret är rätt för det är det som anger viskositeten vid arbetstemperatur och är den fel så får man slitage hela tiden motorn går.
Det först numret anger viskositeten vid kall motor och är den för tjock får man ökat slitage någon minut när man startar.
Här finns massor att läsa om olja men tänk på att lägsta temperaturen som anges dom klarar inte stämmer på en stänk smord motor utan bara på en motor med oljepump.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...nPuRLMKgFxR-BP-8w&sig2=i-1-a0XCKINCFnIL7HD5RA
Själv hällde jag i 5w30 i min slunga som rekommenderas ner till minus 5 grader för den står i ett förråd som aldrig blir kallare än 0 gradigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.