Hej. Jag vill egentligen köpa ett finare verktyg, men läst en tråd där folk rekommenderat Meec:s multiverktyg. Det är tänkt att användas mycket sällan och direkta köpanledningen är att såga ur några reglar. 40 min jobb. Sen vet jag inte när den kommer att användas igen.

Så jag funderar på att köpa en billig maskin och hoppas den fungerar för jobbet, och utifall uppgradera nästa år när Makita skulle släppa något nytt. Eller, köpa en ordentlig Fein? Hade isf denna varit lämplig?

Bosch verkar annars lämpligt för mitt ändamål. Läst lite recensioner här. Kan inte tänka mig att jag behöver alla de tillbehören som finns till Fein, men man vet väl aldrig.

Makita har ännu ingen med snabbfäste, utan det ska enl. utsago komma först Q1 2014.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...multiverktyg-makita-btm50-kit-eller-fein.html
 
Hyr en för det specifika tillfället....

Sen kan du köpa när du kan/vill/behöver/har råd.......(eftersom du egentligen ville ha bättre grejor)
Jag köpte en Fein MMQ250 top plus och den är super...kan ju inte påstå att jag använt den varje dag, men till det den använts....(y)

Toolab har en likadan som du länkade till...Här

Edit: bilden på K-rautas maskin är missvisande.....iaf enl vad som skickas med i priset....dessutom verkar den vara utan snabbfästet, men jag kan ha fel.....tror det är en sådan här K-rauta säljer..
424799.jpg
 
Redigerat:
Jag har en billig Meec, och fick dessutom möjlighet att testa en blå Bosch GOP 300 i Byggahus utlottning. Mitt betyg då var att Boschen kändes gedignare, något lite tystare och med mindre vibrationer, men att de faktiskt presterade ganska likvärdigt. Boschen hade ju dessutom steglös varvtalsregleirng och snabbfäste. Sedan dess har Meecen fått ligga på hyllan och Boschen jobba rätt hårt, och häromveckan fick den fnatt och började hacka och varva ner och upp. Jag misstänkte något glapp i strömsladden och skruvade upp den. Fann att trots den kul-ledade infästningen i maskinen så hade någon av kablarna nötts av. Efter att ha kortat strömsladden med 10 cm och monterat tillbaka så fungerade den utmärkt igen.

Hursomhelst, för det lilla du tänkt göra duger en Meec bra, men tro mig, du kommer att finna alla möjliga användningsområden för en multicutter när du väl har en!
 
Hej Dagwood!

Jag hade just en liknande tråd uppe här där jag (i vanlig ordning) överanalyserade varje aspekt av inköpet. För att göra en lång historia kort så köpte jag i slutändan en GOP 300 SCE och jag har varit riktigt nöjd med den. Jag hade lite ont i magen när jag stod i kassan för jag kunde bara se ett par områden där jag behövde den men jag kan bekräfta att det är som alla andra här säger: när man väl har en multicutter så hittar man snabbt en förvånande mängd saker att använda den till.

Om du rent generellt pular med huset så tror jag att du över tiden kommer kunna motivera för dig själv att köpa en Bosch/Fein/Makita. I annat fall kommer sannolikt en billigare maskin att göra just din regelsågning i princip lika bra. Vill man gå upp litegrann från Biltema etc tror jag Black&Decker kan vara ett bra val i mellanklassen. Jag har fått förklarat för mig (men inte personligen verifierat så ta det som hörsägen) att B&D-maskinen under skalet är samma maskin som DeWalts multi. Storyn skall tydligen vara att B&D vann första rundan av den interna maktkampen vis-a-vis DeWalt om vilket märke som skulle få släppa koncernens första multicutter. Därefter smällde DW på gula bitar på samma maskin och lanserade sin egen. Vissa affärer här i Stockholmsområdet säljer ett B&D-set för 750 kr och med tanke på att blad inte är gratis kommer du snabbt hamna i närheten ändå.

Lycka till!
 
Tusen tack. Det lutar åt en GOP300 bara för det.
Var köper man vettigast ifrån?
 
Dagwood skrev:
Var köper man vettigast ifrån?
Köp av Herr Hysteres...så kan han köpa en riktig Fein istället... ;)

Edit: i Sverige är det Toolab och Lindarn som ligger bäst i pris...
 
Redigerat:
Remne skrev:
Köp av Herr Hysteres...så kan han köpa en riktig Fein istället... ;)
Haha, det kanske var en idé... :)

Om du har Hornbach (eller Bauhaus) i närheten kan du åka dit och utnyttja deras prisgaranti. Jag gjorde så på min GOP, Hornbach matchade Toolabs pris och drog av ytterligare 10%!
 
Är mer såld på Bosch. 12 stegs vinkeljustering, snabbfäste som är värd namnet.

Men funderar på att vänta till nästa år och välja mellan den kommande Makita:n och Bosch 300GOP och istället köpa en Mecc för mitt aktuella jobb. Eller ska jag bara ta en Bosch 300GOP direkt. Vet inte varför, men alltid velat ha en Makita =), men den lär ju inte ha mer än Bosch att erbjuda?
Dessa kval...
Prisgarantin låter toppen. Bauhaus finns runt hörnet! =)
 
Btw, är du säker på att Bosch 300 GOP finns på både Bauhaus och Hornbach? Finns inte på Bauhaus hemsida och Hornbach har inga produkter på sin =(
 
Jag är en av de som instämmer i boschtråden. Jag litade på de som sa att multicuttern är ett sånt verktyg som man inte förstår vad man ska ha det till innan man skaffar det, och när man väl har skaffat det så används det till allt möjligt. Och ett år senare så ställer jag mig i kören. Jag använder multicuttern till allt möjligt. Bara de senaste två veckorna har jag använt multicuttern till att slipa kanter på en bänkskiva, såga ut hål i en trävägg för en dubbelrotdosa (hålsåg funkar inte på avlånga dosor), såga av uppsatta lister och såga ur ett spår under balkongdörren för att montera ett underbleck.

Är kassan skral, köp en meec. Annars gå på kvalitét med en gång.

Jag valde en batteridriven GOP 10.8 och det är jättesmidigt att bara bära iväg den från verktygshålan när man ska göra något. Nackdelen är att den käkar batterier snabbt.
 
Jag är övertygad!
Blir en bosch på lördag!

Tack alla!
 
Hornbach och Bauhaus brukar så vitt jag sett sällan annonsera hela sitt proffssortiment på nätet.

Ang. Valet och kvalet kan du med gott samvete köpa en GOP med en gång. Jag har svårt att se att Makita kan göra något fullständigt revolutionerande med vad som i grund och botten är en enkel design så om du väntar leder det bara till att du sitter med två verktyg. Sen förstår jag helt känslan av att vilja ha Makita, men då kan du köpa något där de verkligen har en "edge", typ 18v borr och skruvdragare. Rekommenderar för detta Toolstop i England, det är halva priset mot Sverige :)
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
I
Kan bara instämma. Köpte en Meec på Harald N för att den var på extrapris och att jag är pryltokig. Sedan dess kan jag inte minnas allt jag använt den till. Den fungerar ok men håller ett jäkla liv, går också och väntar på ett tillfälle att skaffa en bättre. Kommer att välja den som har tillbehör till ett vettigt pris. Klingorna slits rätt snabbt om man kapar järn, som ett avgassystem som jag kapade ner.
 
Tack för kommentaren :)
Läste närmare om Bauhaus prisgaranti och den hjälper nog inte mig så mycket då Toolabs och likaså Lindarn's butik ligger längre ifrån än 10 mil.
Bor i Lund.
 
Hornbachs prisgaranti gäller även mot svenska webb-butiker så skriv ut lämplig sida och ta med till butiken. Det har fungerat hur bra som helst de gånger jag utnyttjat det i Malmö/Arlöv. Det förutsätter naturligtvis att de har den i sortimentet. Senast jag var där så såg jag att det kommit upp en hylla med blå Bosch maskiner men jag har inte koll på vad som fanns framme.

På Hornbach är de dessutom hur trevliga som helst när man skall utnyttja prisgarantin. Inte en massa krångel och sura miner som på Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.