mycke_nu skrev:
Ett annat område är treglasfönster, dåliga fönster är lätt att upptäcka utifrån under kalla dagar. Se upp med reflexer från omgivningen bara, glas kan vara lite lurigt. Om temperaturen ändrar sig när man flyttar kameran så är det reflexer man ser.
Vad säger experterna? Är det en bra eller dålig ide att mäta efter mörkrets inbrott eller är det utan betydelse? :x
 
Det spelar ingen roll, men det är alltid bra med stora temperaturskillnader.

För bästa resultat, med minsta möjliga reflexer, skulle jag väja en mulen vinterdag. Annars är det risk för att speglingar från den kalla himlen eller solen.
 
mycke_nu skrev:
Det spelar ingen roll, men det är alltid bra med stora temperaturskillnader.

För bästa resultat, med minsta möjliga reflexer, skulle jag väja en mulen vinterdag. Annars är det risk för att speglingar från den kalla himlen eller solen.
Min ide ovan efter mörkrets inbrott var just mindre reflexer, men så har vi ju månen förståss.... och kanske gatubelysning och annat:D

Hur påverkas mätningen om rummet innanför är upplyst? Får man ändå en pålitlig mätning?
 
Mikael_L
mycke_nu, du som kan så pass mycket om IR-mätning kan väl skriva ihop en liten "värmekamera för dummies - i villor" här på BH? :p :cool:

Eller så kan du kanske snoka rätt på någon/några bra texter på internet över metodiken?
 
Mikael_L skrev:
mycke_nu, du som kan så pass mycket om IR-mätning kan väl skriva ihop en liten "värmekamera för dummies - i villor" här på BH? :p :cool:

Eller så kan du kanske snoka rätt på någon/några bra texter på internet över metodiken?
Ja, det hade varit något!!!! Kanske även vi "dummies" kunde bli åtminstone lite mindre "dummies !!!!:)
 
Hyr du på Cramo så är det oftast bara arbetsdagar som räknas och man får lämna tillbaka dagen efter senast kl. 08:00 eller nåt sånt. Man kan därför ofta hyra en dag (fredag) och lämna på måndag... Tyvärr lika dyrt ändå ibland som att gå till ngn billigare uthyrare.

Själv sökte jag efter golvvärmeslang med kamera som jag hyrde från en av Cramos konkurrenter över en dag. Hyrde först en tillfällig elvärmare för golvvärmen som kopplades in. Detta var en sommardag och en solbelyst betongplatta var ingen bra idé. Framåt kvällen hade den svalnat och jag slog på värmen. Efter ett tag såg man riktigt bra i kameran, men att samtidigt böja sig ner och rita med tusch på plattan var besvärligt. Slutade med ett kallt armeringsjärn som jag lade ovanpå en slinga i taket, kolla kameran så det låg rätt, sen rita där järnet låg.
Det funkade tillräckligt bra. Sent på natten när jag var klar så låg det ibland många slingor tätt (nära centralen) och då ritade jag bara de yttersta slangarna.
När jag sen många veckor senare borrade i plattan hade jag glömt att jag inte ritat emellan och satta maskinen rätt i en slang.
Men nu har jag lärt mig att både bila och laga slang (laga slang går fortare än att bila... :) )
 
ullberg
Mikael_L skrev:
Eller så kan du kanske snoka rätt på någon/några bra texter på internet över metodiken?
Du menar som han gjorde i inlägg #92 ? ;)
proffsmagasinet länkar också till denna skrift från Flir som jag har använt för att få lite kunskap

/U
 
  • Gilla
Dekker
  • Laddar…
Hmm, ja.. det är väl bara att läsa den här tråden, släng ut frågor så ska jag svara. :)

Generellt kan man säga att det är svårare än man tror. Ibland t.o.m. enormt mycket svårare.

Det brukar finnas lite om mätning i användarhandböckerna som följer med kamerorna, förutom det som redan länkats ovan.

Meanwhile, en lite primer.

Den strålning som kameran mäter kommer dels från ytan man siktar på, och dels från det som reflekteras (speglas) från bakgrunden. Det första man måste ha koll på är därför ytans emissivitet där 1.0 anger att all strålning kommer från objektet man tittar på med 0 anger att man enbart ser speglad energi.

De flesta material såsom cement, trä, gummi och målade ytor är inga större problem då de reflekterar strålning mycket dåligt. Man kan ställa in kameran på 0.95 (95%) och glömma problematiken med reflexer.

Metaller, däremot, har ofta mycket låg emissivitet, vilket gör mätning oerhört svårt. Plåtfasader eller aluminiumkarmar runt fönster ställer till det rejält. Beroende på betraktningsvinkeln kan man i princip se vad som helst, vanligen himlen.

För att hantera reflexer måst man veta bakgrundens temperatur och ytans emissivitet. Bättre kameror (såsom de från FLIR) kan kompensera mätningarna om man knappar in rätt värden, men det är verkligen inte lätt att få någon större noggrannhet.

I praktiken är det därför bättre att sätta lite maskeringstejp (ej eltejp) på metallytor och mäta mot denna.

Vad som inte funkar:
- Att mäta genom glas, även glas kan vara trickigt
- Att mäta på lågor (omöjligt utan specialfilter)
- Att mäta över långa avstånd (> 100 m) när det är varmt och fuktigt ute (luften både strålar och dämpar)
- Att jämföra mätvärden över ytor med blandade material
- Att mäta på metalldetaljer när solen skiner eller under kall natthimmel
- Att mäta på mycket små föremål < 3-5 pixels
- Osv..

Man skall alltså betrakta mätvärden med stor skepsis och helst verifiera med någon form av kontakttermometer. Däremot kan man alltid lita på skillnader i temperatur så länge man tittar på likartade material med hög emissivitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Läste igenom pdfen som ullberg länkade till, riktigt bra, den går igenom i vilken ordning man ska göra saker, vad som funkar och inte funkar, och man skall tänka på när man gör undersökning.

Det som var mest intressant var att man skulle flytta på möbler, tavlor och andra saker som kan vara i vägen minst 6 timmar före man gör mätningen för att det inte skall störa resultatet. Tex kan en tavla dölja något i väggen och lyfter man ner den kommer området bakom tavlan vara kallare/varmare pga den isolerande effekten tavlan hade, och då kan man tolka det som att isoleringen i väggen kan vara fel, utan att det är det.

De rekommenderade också minst 10 graders skillnad på ute och innetemperaturen för att få ett bra resultat, men mera är att föredra, så vid 30-40 graders skillnad så borde man kunna se problem tydligt att dom är svåra att missa.

Rekommenderas starkt till alla som tänker göra några mätningar
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Sedan så hade man ju önskat att marknaden hade haft såpass konkurrens att Flirs uppenbara sätt att försöka sektionera marknaden på det här artificiella sättet, snarare än att låta de senaste tekniska landvinningarna komma alla till godo, inte hade varit möjligt. Men, men, market failure är ett sätt att leva... (Flir går ju uppenbarligen inte back på att sälja den dyrare sensorn till ett billigare pris.)
Mjo, men då har du inte funderat på möjligheten huruvida det är så att FLIR Systems har valt att prissätta sina instegskameror så att dom går plus/minus noll eller t o m tar en reell förlust på instegsmodellen... produktplacering, marknadssegmentering och prissättning är inte riktigt så enkel och teoretiskt ideal som du vill göra gällande, forskare eller ej ;).
 
:eek:

Om inte bruttomarginalen är 80% ska jag äta upp Lars Stefans doktorshatt.
 
  • Gilla
hevi och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
:eek:

Om inte bruttomarginalen är 80% ska jag äta upp Lars Stefans doktorshatt.
Först och främst vill jag bara ursäkta mig en smula -jag läste mitt inlägg igen och det ter sig onekligen en smula mer raljant än jag ämnade. Det var inte min mening.

I alla fall, det sker sedan ett antal år en metamorfos inom värmekamerabranschen (och en väldans massa andra branscher, f.ö...) där aktörer som t ex FLIR i rask takt går från lågvolym med höga marginaler till i sammanhanget högvolym med låga marginaler.

Hade man sålt i storleksordningen som en populär smartphone per kvartal så kanske man kunnat pressa priset lite till, eller plockat en högre marginal, men bruttomarginaler om 80% på dagens instegsmodeller som ligger runt 10000kr -i think not! :)
 
Jag är beredd med Chilisåsen, men det finns faktiskt nästan ingenting som kostar pengar i en IR-kamera nuförtiden. :)

Mikrobolometrar görs i vanliga CMOS-processer, och linserna är små. Resten är verkligen av samma komplexitet som en smartphone. 80% är nog ungefär rätt.

Sedan tycker jag personligen att FLIRs mätande kameror är väl värda priset, allt annat på marknaden är bara skräp. Så har det alltid varit och kommer antagligen alltid att förbli.
 
Har jag förstått rätt? Är FLIR E4/E5/E6/E8 baserad på samma h/w, bara olika f/w för att få olika upplösning & funktioner?
Så, med E8 f/w infnulat i en E4/E5/E6 så får man 320x240 upplösning & dess funktioner?
 
Precis, e4-8 har gemensam hårdvara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.