Odjuret skrev:
Men om det kostar 2-300kr att skicka en faktura, då bör man allvarligt se över sina rutiner...
mexitegel skrev:
fullt normalt om inte till och med i underkant av alla de beräkningar jag sett. Kostnaden för att attestera och betala en faktura kan vara ännu större i stora organisationer.
Ni diskuterar olika saker här. Kostnaden för att attestera och betala en faktura ligger vanligen mellan 450-1200 kr, det stämmer. Men kostnaden för att ställla ut en faktura, skicka den, och hantera kundreskontran (alltså mottagning och matchning av betalning) kan ligga nedåt bara några tior om man har en effektiv och i hög grad automatiserad hantering (samt stort antal inkommande betalningar förstås). Å andra sidan kan den lätt komma upp i flera hundra om man inte är effektiv.

On topic gör ju kommunen formellt rätt, men lagen är grotesk. OK med 500 kr för att vara sen med arbetsgivaravgift eller liknande, men 500 kr i detta fall är löjligt, onödigt provocerande och är ett belopp som för en väsentlig del av befolkningen är klart kännbart och därmed inte i proportion till förseelsen att inte betala i tid. Har svårt att förstå varför man inte gjort en reglering med lägre avgift just för trängselskatterna. Att komma upp i tillräckligt belopp för kronofogdehantering kan man ju lösa ändå genom att t.ex. för första påminnelsen ta ut 100 kr och för andra påminnelsen ytterligare 400 kr.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Fast det är naturligtvis inga problem att stoppa en felaktig faktura även med autogiro. Men i praktiken verkar ju båda metoderna vara mer eller mindre lika. Man tecknar ett avtal om "autobetalning". Man får "fakturan" och gör man inget betalas den. Vill man så kan man stoppa betalningen. Jag ser ingen större skillnad mer än i den "praktiska hanteringen".

Du skrev "det finns ingen anledning att skriva under på att någon får dra valfritt belopp från ens konto". Jag tycker "efaktura med autobetalning" verkar innebära just detta, på samma sätt som autogiro i någon mening gör det.

Det vill vi nog alla... :D Har du några bra tips är jag idel öra. :cool:

Omöjligt att besvara. Kan vara flera gånger per dag eller med flera månaders mellanrum beroende på en massa faktorer. Fakturor till regelbundna och "seriösa" betalningsmottagare hanteras dock i princip enbart via autogiro.

Busted! :surprised: Fast det här är ju iofs både viktigare och roligare än att betala fakturor. ;)
Nackdelen med autogiro är att många företag aldrig skickar ut någon fakturaspec utan summan dras bara. Har du efaktura med något autotjänst, som jag aldrig sett dock, så får du ju se fakturan innan.
Och att kräva tillbaka pengar i efterhand är alltid svårare än att stoppa den från början.
 
-MH- skrev:
...Representativ demokrati kallas det.
Ibland kan man väl snarare kalla det repressiv demokrati.

Tex när politikerna lovar INGEN TRÄNGSELSKATT före valet och strax därefter inför det ändå.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 3 till
  • Laddar…
Fotografen skrev:
HUR DÅ?

Finns ju för f-n inget att rösta på...mer kan jag inte skriva för då blir jag utkastad.
Det är fritt fram att starta ett eget parti.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Tex när politikerna lovar INGEN TRÄNGSELSKATT före valet och strax därefter inför det ändå.
"Politikerna"? Vilka politiker lovade detta?
 
Kära vän du utser inga riksdagsmän (kvinnor.hens) det gör resp parti. Ni lever i en demokratur.
 
KnockOnWood skrev:
Ibland kan man väl snarare kalla det repressiv demokrati.

Tex när politikerna lovar INGEN TRÄNGSELSKATT före valet och strax därefter inför det ändå.
Det är verkligen hemskt att inte få det precis som man vill... Och varför ta hänsyn till tråkiga saker som miljö och hälsa?
 
Autogiro = Du ger ett företag/myndighet rättigheten att gå in på ditt konto och hämta de pengar de anser att du är skyldig dem.

E-faktura = Fakturan skickas elektroniskt direkt in i din internetbank där du måste godkänna den innan betalning.

E-faktura med automatisk betalning = Du har gett din bank i uppdrag att automatiskt betala e-fakturor. Lätt att slå på/av via internetbanken.

Autogiro är alltså inte riktigt samma säkerhetsnivå på som e-faktura med automatisk betalning. Autogiro känns något 90-tal.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
pettervikman skrev:
Det är verkligen hemskt att inte få det precis som man vill... Och varför ta hänsyn till tråkiga saker som miljö och hälsa?
Du menar att det är ok att politikerna handlar tvärs emot folkviljan?
För att politikerna alltså vet bättre än folket?


Ja, visst är det skönt att bli omhändertagen :confused:
 
Tja, om nu 'folkviljan'är emot det borde det visa sig i nästa val och avgiften tas bort. Eller så är det inte så mycket folkviljan som är mot det som din vilja...

Gillar du det inte så rösta med fötterna och flytta, använd din röst eller engagera dig politiskt.

Edit/stavfel
 
Redigerat:
Folkviljan finns inte. De flesta människor röstar på känslomässiga grunder i harmoni med vad de tror är riktigt i andra människors ögon.

Ytterst få människor är kapabla att söka fakta, att värdera dessa utan känslomässiga skygglappar och därefter agera efter vad som är rätt.
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Locke skrev:
Folkviljan finns inte. De flesta människor röstar på känslomässiga grunder i harmoni med vad de tror är riktigt i andra människors ögon.

Ytterst få människor är kapabla att söka fakta, att värdera dessa utan känslomässiga skygglappar och därefter agera efter vad som är rätt.
Eller så är det helt enkelt så att de inte tycker som du.
 
  • Gilla
pettervikman
  • Laddar…
-MH- skrev:
"Politikerna"? Vilka politiker lovade detta?
Alliansen i Gbg t ex!
 
Locke skrev:
Folkviljan finns inte. De flesta människor röstar på känslomässiga grunder i harmoni med vad de tror är riktigt i andra människors ögon.

Ytterst få människor är kapabla att söka fakta, att värdera dessa utan känslomässiga skygglappar och därefter agera efter vad som är rätt.
Hur skulle annars Sveriges mest radikala och och samhällsfientliga parti få så många röster... Jag pratar givetvis om (mp).

Stenålder? Nej tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.