Status
Tråden går ej att kommentera.
femitolv skrev:
Kan vi inte föra tillbaka denna diskussion till ett sakligt plan? Flera av de senaste kommentarerna platsar enligt min mening inte i en seriös diskussion. Jag är inte moderator på något sätt men skulle ändå föredra att de personliga angreppen uteblir.

Morten, en fråga till dig:

Eftersom jag jobbar dagligen med konsulting har jag ställt upp en liten räkning till dig på en till Sverige inlånad arbetskraft, i detta fall från Tyskland (högkostnadsland) eftersom jag arbetar där just nu.

En tysk firma har en person anställd och sänder denna person till Sverige för att bygga ett hus. Följande beräkning (alla kostnader per timma utan moms):

Lön: 77 kr (minimalt lönekrav enligt din räkning)
Sociala avgifter 14 kr (i Tyskland ca. 18 %, eftersom < 2 år => ansvaret för SA stannar i Tyskland)
Hemresa (1 per Månad): 20 kr
Per diem: 41 kr (24 Euro / dag under tre månader är minimum)
Övertagande bostadskostnad, gemensamt boende: 35 kr
Firmans krav på "Gross Margin" sätts till 25 % => 63 kr

=> Total timkostnad: 250 kr / månad + moms

Är denna timkostnad nu ok för dig?
Jag tror att timkostnaden blir högre, traktamentet ligger väl högre sen undrar jag om denna ensamma arbetare har kompetensen för att bygga hus utan ledning, mm?

Frågan borde kanske varit mer riktad till Jugend.
 
Varför till mig?
 
Jugend skrev:
Varför till mig?
Du efterlyser ju varför kostnaden blir så hög ut till privat kund.

Här har du ett bra exempel hur det bör se ut med en minimilön.

Du efterlyser även enbart gymnasieutbildade hantverkare till lågt pris och min fråga till dig är bara hur det ska gå till utan ett företag/ aktör..
 
Lägg inte ord i min mun tack. Jag efterfrågar inte enbart det. Däremot ja jag söker förklaring till varför att det finns östeuropeiska firmor som verkar i Sverige.

Men jag må göra fel analys. Jag menar att en delförklaring till ovanstående problem med utländsk konkurrens är att de som har låga löner inte har genomslag av det i sin fakturering. Därav klippte jag in de förhållandevis låga lönerna som man har i UK när man började att arbeta. Detta svarades här i tråden att det är lika billig i Sverige.

Min fråga är varför det inte alls syns i konsumentled? Det har ingen svarat på, eller så har jag läst fel.
 
Jugend skrev:
Lägg inte ord i min mun tack. Jag efterfrågar inte enbart det. Däremot ja jag söker förklaring till varför att det finns östeuropeiska firmor som verkar i Sverige.

Men jag må göra fel analys. Jag menar att en delförklaring till ovanstående problem med utländsk konkurrens är att de som har låga löner inte har genomslag av det i sin fakturering. Därav klippte jag in de förhållandevis låga lönerna som man har i UK när man började att arbeta. Detta svarades här i tråden att det är lika billig i Sverige.

Min fråga är varför det inte alls syns i konsumentled? Det har ingen svarat på, eller så har jag läst fel.
Jag har inte lagt ett enda ord i din mun!

Förklaringen med östeuropeiska firmor söker även skatteverket och det ska bli spännande att få delta i detta "sök" så småningom.
Jag tippar på att majoriteten av dom östeuropeiska firmor/ firmaägare inom transport och bygg som verkar i Sverige jobbar med illegal verksamhet, som i sin tur skapar illegal lönedumpning.

Du gör en fetfel analys, du antar att en gymnasieutbildad snickare (3 år), har ett eget företag och fakturerar direkt efter sina studier. Detta trots att det är ett flertal år kvar för denna snickare att vara "fullbetald".

Jag kan inte se att någonstans i ditt "klipp" eller text att det var entreprenör från UK som du hänvisade ingångslönen till, utan det var brittiska byggnadsjobbare.
Färska svenska snickare ligger i stort sett i våg lönemässigt med UK.


Det som inte synas syns inte. I det privata konsumentledet så skits det oftast i vilka fack man stoppar sina surt förvärvade pengar då det billigaste lockar mest.

Du kanske bör rikta ditt frågetecken mot entreprenörer istället för arbetare.
 
Nu känner jag att konsensus snart är uppnådd.
 
Nyfniken skrev:
"Du låter som en sosse mrbygg...", "Det värmer mitt hjärta att du försöker läsa...", "Ja senast var det mr PK själv...", "Du är en liten hare"

:rolleyes:
Det kanske vore bättre för dig att försöka delta och föra tråden framåt med något klokt inlägg istället för klippa ihop andras inlägg till trams.
nisse.jpg
 
Så nu skall jag ta mig tid att svara på det här. Nej Morten Alper. Du har som du säger gjort fetfelanalys av mitt inlägg och har inte heller svarat på min fråga. Varför får lägre ersättningar aldrig genomslag i privatmarknaden?

Men vi vet brittiska löner. Ni säger att det är likadant i Sverige. Titta då på den här kartan och förklara varför det är så mycket billigare att köpa hantverkstjänster där? I många fall är det lägre ersättning per dag där än vad det är i Sverige – efter rot-avdraget. Jag tror det är ett skäl till varför det kommer människor från östra Europa till Sverige. Våra priser är helt enkelt ganska höga och därmed upplevs konkurrenskraften som låg.

Klicka runt på nedanstående ochjämför själva.
http://www.buildingsheriff.com/tradesmens-day-rates.html
 
CDU, CSU och SPD har avslutat koalitionsförhandlingarna idag i Tyskland. Som jag har förstått fick SPD (socialdemokraterna) igenom sitt krav på minimilön i Tyskland. Minimilönen verkar bli EUR 8,50, alltså ca. 75,50 kr.
 
Du stod för tramset. Jag höll endast i saxen.
 
Man har väl redan provat att med lagstiftning höja ingångslönerna för unga?! Det ledde till högre ungdomsarbetslöshet.
 
Jugend skrev:
Så nu skall jag ta mig tid att svara på det här. Nej Morten Alper. Du har som du säger gjort fetfelanalys av mitt inlägg och har inte heller svarat på min fråga. Varför får lägre ersättningar aldrig genomslag i privatmarknaden?

Men vi vet brittiska löner. Ni säger att det är likadant i Sverige. Titta då på den här kartan och förklara varför det är så mycket billigare att köpa hantverkstjänster där? I många fall är det lägre ersättning per dag där än vad det är i Sverige – efter rot-avdraget. Jag tror det är ett skäl till varför det kommer människor från östra Europa till Sverige. Våra priser är helt enkelt ganska höga och därmed upplevs konkurrenskraften som låg.

Klicka runt på nedanstående ochjämför själva.
[länk]
Men har vi inte klargjort att ingångslönerna (din fråga) är likvärdiga mellan UK och Sverige?

Om nu dom svenska lönerna för en snickare ligger så högt över lika utbildade brittiska snickares löner så är min fråga varför är dom brittiska inte är här och arbetar?. Kan det bero på att dom flesta är "cowboys"?

Jag vet att statusen för en snickare i UK är väldigt låg, därför så utbildas det för få som kan och vill utföra sitt hantverk.
 
Redigerat:
femitolv skrev:
CDU, CSU och SPD har avslutat koalitionsförhandlingarna idag i Tyskland. Som jag har förstått fick SPD (socialdemokraterna) igenom sitt krav på minimilön i Tyskland. Minimilönen verkar bli EUR 8,50, alltså ca. 75,50 kr.
Spännande.
Vi får se hur deras modell kommer att se ut, typ om ungdomar kan gå under minimilönen för att klara av tröskeln in till arbetslivet.

Tänk att det är jag och tyskarna bl.a som är idioter :).

Men jag vill påpeka att jag inte är sosse, jag tycker att man ska kunna leva på sin lön. Sunt förnuft.
 
Morten Alper skrev:
Men jag vill påpeka att jag inte är sosse, jag tycker att man ska kunna leva på sin lön.
Tycker? Om det är tyckande som ska avgöra vad folk tjänar och inte marknaden, då är du sosse, vare sig du vill eller ej.
 
injonil skrev:
Tycker? Om det är tyckande som ska avgöra vad folk tjänar och inte marknaden, då är du sosse, vare sig du vill eller ej.
Ok.
Man ska kunna leva på sin lön! Är det ett sossetänk?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.