Mycket tid gick åt till spackling, spackling och spackling. Alla hade sagt detta i förväg, men hur svårt kan det vara? Svårt - visade det sig (trots att jag gjort det förut). Fattar inte att det inte finns nåt bättre system än detta. Spackelh%lv#tet sjunker ju in hela tiden!.. Speciellt där det ska målas är det ju sjukt känsligt för minsta grop.

Använde Arbanet för att slipa efter tips från denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...slipa-gipsskiveskarvar-med-abranet-lycka.html
Funkade bra men var rätt jobbigt att använda i ett helt hus, hade nog varit smidigare med nåt mer maskinellt.
Vi ville som sagt bort från vitt-vitt överallt men att hitta rätt färger är svååårt. Tror vi avverkade typ 15 provburkar innan vi hittade rätt nyanser. Att få lite färg men utan att det blir mörkt är inte helt lätt. Tapetsering däremot tyckte jag gick väldigt smidigt, trots mönstermatchning.

Lärdom: Det tar mycket tid att spackla. Färg är svårt, måste upp på väggen. Se till att provburkarna har rätt glanstal!
 
Fick långa föreläsningar från arkitekten på vår husfirma om hur listverk ska se ut, historiken bakom inklusive de gamla grekerna och mycket strikta instruktioner om att jag inte fick missa det här med listverk! Rätt kul, nu är jag själv helt miljöskadad och går och kollar på alla detaljer när jag kommer in i hus. Vet inte om jag lyckades göra honom nöjd, men är själv ganska nöjd med resultatet iallafall.


Vi tillverkade egna fönsterbrädor genom att fräsa en enkel avfasning från rejält långa finsågade plank.
fonsterbrada.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Läs följande tråd om problemet med att få tag i rätt längd till vardagsrumsfönstret http://www.byggahus.se/forum/byggma...var-far-jag-tag-en-tre-meter-lang-planka.html)


Dörr och fönsterfoder inhandlade jag från Byggmax och golvsockel från Karl-Hedin, det passade bäst ihop faktiskt, hittade inget bra foder-sockel som funkade ihop från samma leverantör av nån underlig anledning.


Vi tillverkade egna foderklossar genom att vända golvsockeln 90 grader och fasa av sista rundningen, vet inte om det är okej sätt, men tyckte det blev riktigt bra till slut. (ej färdigmålat på bilden)
klossar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sockel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det var en hel del vinklar som inte var exakt 90-grader på dörr och fönsteröppningar fick vi ägna omotiverat mycket tid åt att bygga upp klossar och liknande kring smygar och salningar för att få det rakt.


Lärdom: Listverk är kul men tar tid. Var noga med vinkelhaken och vattenpasset :)
 
Letade runt bland massor av köksleverantörer men när det väl kommer till kritan tycker jag det kommer ner till två kategorier:


  1. Ikea, HTH, Myresjö, Marbodal osv - same shit different name
    ...nästan. Jag tycker iallafall det är väldigt svårt att se någon direkt kvalitetsskillnad. Det har mer med stil, montering, vitvaror osv att göra.
    Har sett dåliga och bra kök från alla.
  2. Kvänum, Mindre snickerifirmor och platsbyggda varianter.
    Här blir naturligtvis ett rejält steg upp i kvaliteten, men prislappen åker ju upp en hel del den också
I den första kategorin låg Ikea nästan alltid mellan 30-50% billigare och det avgjorde saken. Precis när vi ritat upp köket lanserade dom sitt nya Metod, så det var bara att börja om igen :) Först hade vi tänkt ett vitt lant-kök, men det börjar också bli så urtjatat så tio minuter innan vi la beställningen så ändrade vi oss till ett grått kök lite spontant, något vi är väldigt nöjda med nu i efterhand
. kok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det konstigaste med köket var att nästan samtliga bänkskivor på Ikeas utställningskök var av en ny variant som heter Karlby (som är en hårdvaxoljad bänkskiva i parkettstil, där översta lagret är äkta trä och undersidan i spån). Det konstiga med denna (som vi fastnade för) är att just den inte går att måttbeställa av nån underlig anledning. Så jag kontaktade ett lokalt snickeri som fick såga till den enligt ritning från Ikea.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Bra och informativ läsning (& bilder). (y)
Fortsätt så.

Uppskattar er arkitekt. Verkar vara en redig människa. Vem kan väl få för mycket information om listverk och dess klassiska historia? :)
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Instämmer, väldigt intressant.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Denna tråd har jag faktiskt väntat på. Men nu kom den ju..
Riktigt fint hus, och fint läge och allt..
 
Superfint! Jag tror faktiskt att vi var utanför ert hus i augusti när vi var på tomtjakt.
 
Liljekonvalj skrev:
Superfint! Jag tror faktiskt att vi var utanför ert hus i augusti när vi var på tomtjakt.
Kul!
Har ni fått tag i nån tomt?

Jag kommer skriva några fler inlägg om framförallt budgeten snart, brukar ju vara många som har frågor kring det, men återkommer när jag fått sista fakturan :)
 
bjolo360 skrev:
Kul!
Har ni fått tag i nån tomt?

Jag kommer skriva några fler inlägg om framförallt budgeten snart, brukar ju vara många som har frågor kring det, men återkommer när jag fått sista fakturan :)
Det blir kul att få läsa, för vi siktar också på lösvirke! Vi kommer dock göra så lite som möjligt själva. Tomtköp är precis (bokstavligen) klart, men det blev i stockholmsförort istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.