Hej!

Idag fick vi klartecken från kommunen att vi kan få flytta in i vårt nybyggda lösvirkeshus!!
Och vad kan vara bättre sätt att fira än att lägga upp en tråd på Byggahus :D
Jag ska försöka lägga upp bilder och beskrivningar av de olika moment vi varit genom och hoppas att någon kan inspireras!


Först lite info om bygget:

  • Egetritat Lösvirkeshus i gammal stil
  • 1.5-plans hus med förhöjt väggliv där undervåningen färdigställdes i första vändan
  • Grund + Stomme gjort av lokal firma - men allt annat hemmagjort så att säga (med lite extern hjälp för plattssättning, el osv)
  • Bara lite hobbyrenovering som erfarenhet, men mycket hjälp av en händig far, några insatser av svärfar och inte minst Byggahus
  • Allt jobb gjordes på semester och helger och all form av ledig tid från 1:a juli -> nu
  • Försökt hålla en väldigt tajt budget


Bakgrund:
Vi (jag, fru plus då 3- och 5-åring) bodde i nybyggt funkisradhus men kände att det inte alls passade oss. Vi är lite "familjen kaos" med hundra järn i elden som älskar projekt och som har barn som dräller överallt. Att då bo i ett av raden av funkishus med knivskarpa hörn, ljust och fräscht, helt öppen planlösning och som dessutom var "färdigt" var liksom inte riktigt vi. Så vi började spana på lite tomter. Budgeten var ganska begränsad så det blev nästan ett krav att vi skulle göra åtminstone delar av bygget själva.


Så här såg det ut före:
före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser det ut nu:
efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
..men vi börjar med tomten!

Val av tomt kan inte överskattas, så här i efterhand förstår man hur galet viktigt det är. Först och främst är det helt avgörande för vilket pris du senare kan få för huset, läget är allt. Sen bestämmer det vilket hus du kan bygga, hur det kan placeras, insyn, utsikt, möjligheter till tillbyggnad och inte minst kostnad för markarbetet. Vi var först inne på en tomt som låg uppe i skogen på bergig mark och eftersom vi vill nyttja naturen så funderade vi på plintgrund och suterräng, men insåg att kostnaden skulle dra iväg för mycket.

Lyckligtvis fick vi då upp ögonen för granntomten som hade en rätt lustigt utformning, men:

  • Jättefin utsikt, högst upp i en backe
  • Mycket naturtomt med stora ekar
  • Hyfsad platt mark på ett ställe (men i övrigt väldigt kuperad)

Man var tvungen att tänka till ganska mycket på placering av huset, det var ekar och kullar och prickad mark osv men med lite tankearbete skulle det nog gå och vi ville verkligen behålla dynamiken och naturen och inte ha en platt fyrkantig gräsmatta utan minsta vegetation från början.

tomten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag började med att göra en mycket seriös (...not!) geoteknisk undersökning med en gardinstång :)
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/200281-gardinstang-som-geoteknisk-undersokning.html
(och blev smått dissad på forumet). Men skam den som ger sig! :)

Försökte iallafall att få en uppfattning om marken eftersom markberedningen kan bli en riktigt otrevlig överraskning och sådant ville jag inte ha med tajt budget och det var svårt att avgöra hur mycket extrakostnad det skulle kunna tänkas hamna på. Försökte bolla detta med lite olika husleverantörer.

Lärdom: Det är verkligen viktigt att förstå hur mycket valet av tomt påverkar. Nästan alla husleverantörer inkluderar för lite fyllnadsmaterial i sina offerter.
 
Val av husleverantör

Tror vi kollade alla husleverantörer som fanns och begärde offert från säkert 15 stycken. Vi var ute efter ett ganska enkelt 1.5-plans i grundutförandet och där fanns det en hel del att välja mellan. Mot slutet var vi nere på några stycken (A-Hus, Vårgårda och Fiskarheden), framförallt dessa tittade vi på:

http://www.a-hus.se/vara-hus/1-5-plan/kivik
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/Barnstenen/
http://www.vargardahus.se/hus.php?id=130

Nåt vi gillade mycket men som gick bort pga priset var
http://www.mjobacks.se/index.php/component/house/?view=house&id=11

kivik.jpg bärnstenen.jpg vårgårda.jpg Newport.jpg


Gillade Fiskarhedens bemötande bäst, dom hade bra pris och var väldigt transparenta med prissättningen, speciellt om man ville göra mycket själv. Tyckte inte om de husleverantörer som envisades med att ha personligt möte om allt, kan bli rätt jobbigt när man väljer mellan många. Verkade dessutom skilja mellan olika säljare vad de kunde erbjuda. Vi var och spanade i många visningshus och besökte både Husknuten i Göteborg och Husmässan i Stockholm (rekommenderas).

Lärdom: Kolla många leverantörer, begär offert tidigt och tydliggör vad du efterfrågar, man kan sålla bort många tidigt och några överraskar positivt. Nästan alla kan anpassa sig efter dina önskemål. Besök många visningshus.
 
I samband med detta började jag undersöka lokala byggfirmor för att se om någon kunde matcha modulhusen. Även om man fick väldigt varierande svar (någon ville ha hela betalningen up-front. Yeah Right!) så började vi iallafall förstå att det kunde gå att bygga lösvirke för liknande pris. Det innebar ju dessutom väldigt många andra fördelar. Vi skulle få det precis som vi ville (framförallt i lite mer gammeldags stil), kunde göra mer egna val, enklare att göra egna saker själva osv. Tillslut föll det på en lokal firma med lång historik som gör väldigt vackra hus och ofta i gammeldags stil. Vi ritade upp våra önskemål på hur vi ville huset skulle se ut (jag blandade t.ex. lite hus i photoshop) och därifrån tog vi tillsammans fram ett förslag.


När man väl hade fått upp ögonen för riktigt lösvirke fanns ingen återvändo, man började se alla modulhusdetaljer som ser samma-samma ut överallt. Det är de små detaljerna som gör det, se t.ex. denna skiss på knutar som arkitekten på vår byggfirma tog fram.

knutar ritning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Upptäckte fler fördelar med lösvirke, t.ex. kunde vi lösa förhöjt väggliv på ett sådant sätt att vi slapp kattvindar och kunde hänga upp bjälklaget på valfri höjd, vilket gjorde att vi kunde ha 250 i tak utan extra kostnad. Se:
http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/204963-konstruktion-vid-forhojt-vaggliv.html
Däremot fick vi gå ner lite i ytan för att få budgeten att gå ihop. Strax efter nyår skrev vi på för att de skulle stomresa och göra yttre tätt.


Lärdom: Lösvirke går att få i samma pris som de flesta modulhus. De finns ganska många firmor som är vana att sätta upp modulhus och som inte har något emot att bygga lösvirke om dom får en bra spec.
 
Jag hade redan tidigt fått kontakt med en lokal markentreprenör som hade väldigt gott rykte. En riktigt bra markarbetare gör nog lika bra jobb som tre stycken medelmåttor. Vår grävare jobbade efter naturen mycket, istället för att bara skövla av allt han kunde och det passade oss väldigt bra. Så i april drog bygget igång. Häftig känsla! Här är en 3D-vy när jag står mitt på vår blivande grund:
http://photosynth.net/view.aspx?cid...11715855130363:-1.2654067704448&p=0:0&t=False


Lärdom: Kolla runt bland folk i trakten, ofta finns en riktigt duktig grävare som känner till området väl och som kontrakteras flitigt (av en anledning)
 
Vår byggfirma hyrde in en Litauisk firma som underleverantör för grovjobbet med grund och stomresning. Dom jobbade hårt men resultatet var av minst sagt varierande kvalitet. Plattan blev t.ex. väldigt ojämn så dom fick gå på den två gånger senare för att avjämna och ändå fick jag själv gå på med flytspackel mot slutet innan golvet kom på plats. Jag kände att jag fick agera arbetsledare och övervakare på daglig basis vilket jag inte riktigt räknat med.

Här börjar grunden komma på plats:
grunden.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hade även en lång diskussion på byggahus om behovet av potentialutjämning i plattan.
http://www.byggahus.se/forum/el/210986-potentialutjamnad-platta-med-femledarsystem.html
Fick olika svar från olika håll om krav på detta, men det slutade ändå med att jag potentialutjämnade plattan. Jag passade även på att lägga om golvslingorna så att det inte gick golvvärme under framtida skafferi.
Här gjorde vår KA (som jag förövrig varit riktigt bra) en första insats, när han upptäckte att varm- och kallvattenledningarna var lagda för nära varandra vilket var något jag aldrig skulle ha upptäckt.


Lärdom: Det går fort med grundarbetet så det gäller att vara på sin vakt om det är något som inte stämmer. Var på plats så mycket som möjligt med måttband och kamera i högsta hugg.
 
Så började äntligen stommen komma på plats. Grymt kul med lösvirkeshus att man ser hur huset verkligen växer fram. Det liksom känns bra när det hamras och spikas och man kan se varje liten del. Återigen var det en del som inte var 100%-igt av arbetarna, men jag var på plats hela tiden och kunde hojta till om det var något som inte stämde. Var det något jag upptäckte så var jag dock noga med att försöka vara konstruktiv, tror det är extremt viktigt att välja sina fajter noga i ett sånt här projekt. Hade jag varit ännu mer på tå hade jag kanske upptäckt att alla vinklar inte var riktigt som dom skulle, lite mer användande av vattenpass på vissa ställen hade inte skadat... Nackdelen med lösvirkeshus.

Lärdom: Var på plats. Små avvikelser i stommen ger väldigt mycket jobb längre fram, att behöva korrigera och sala en innerdörr för att en öppning inte är hundra procent i våg tar väldigt mycket tid. Försök arbeta tillsammans med entreprenörer så långt det går, även om man får bita sig i läppen ibland.

Här kommer lite bilder från stomresningen:
stomme1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stomme2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stomme3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stomme4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stomme5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stomme6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Detta är väl det vi är mest nöjda med i vårt val av byggfirma. Vi tycker huset blev väldigt fint och det beror mycket på de fina snickeridetaljer som är gjorda i fasad, knutar och foder. Förstår egentligen inte varför detta inte erbjuds av modulhusen i större utsträckning, känns som att extrajobbet är minimalt för att förhöja intrycket rejält. Vår byggfirma pratade sig väldigt väl om deras fönsterleverantör (Velfac) och när man såg fönstrena påmonterade förstod man varför, det gör otroligt mycket för känslan att fönstrena är gedigna. Vi har fått mängder med positiva kommentarer om fasad och fönster.

fasad1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fasad2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fasad3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi letade länge och väl efter en prisvärd ytterdörr. Det var en djungel, men till slut föll vi för Kåbo-Gross som kunde leverera en verkligt fin dörr till en bra peng, men det tog mycket tid innan vi hittade en vi gillade och som inte kostade skjortan.
 
  • Gilla
Fixelix
  • Laddar…
Så äntligen var det dags för oss att få ta över. Vi hade grymt tur med vädret denna sommar, det kom några rejäla regnskurar men bortsett från det var det strålande sol så stommen kunde stå och torka ut och jag gick med fuktmätare och kollade varje dag. Vi ville ju inte börja inomhus innan virket var torrt.
Jag hade tagit ut en rejäl ledighet och det kändes grymt kul när första lasset med material kom leverat! (Isolering, skivmaterial, reglar osv)

leverans.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hade fått offert från följande firmor: Byggmax, Beijer (via byggfirman), Karl-Hedin, XL-Bygg, Hornbach och Bauhas. Det visade sig att Bauhaus var billigast, mest för att dom hade ett bra pris på frakten. Hade nog hellre kört Hornbach, men varje tusenlapp var viktig.


Lillgrabben får slå i sin första spik i bygget :D
lillgrabb.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Lärdom: Bauhaus var billigare än byggfirmans priser från Beijer (!) Jag körde med 1200 breda skivor eftersom de var billigare, men mot slutet av bygget, när det började bli trångt mellan dörröppningar var detta ingen hit. Förstår varför byggbranchen kräver 90-skivor, sparar nog många ryggar.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jättefint hus!
 
Väggen bestod av 195 isolering följt av diffspärr och därefter la vi på ytterligare 45 som fungerade som installationsskikt. Vi körde med liggande reglar efter diskussion på byggahus, men det är riktigt smidigt med ett installationsskikt för att dra el.
installationsskikt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I ett av mina första inlägg på byggahus (som blev en lång tråd) frågade jag varför alla kör med OSB bakom gipsen.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/197543-varfor-kor-alla-med-osb-bakom-gips.html


Detta baserat på att det var en ganska stor kostnad bland modulhusen. Nu när vi byggde själva invändigt var det en självklar investering och jag är naturligtvis grymt glad över det. Känns ju så mycket mer rejält. OSB var dock standardutförande i 240 så det blev lite skarvande, men det gick ändå rätt smidigt.

All el drogs i fördragen slang. Trots att vi hade en väldigt basic elinstallation är det helt sjukt vad mycket dosor det blev. Tror vi kom upp i över 80 dosor bara på nedervåningen. Jag funderade kort på KNX men valde bort det då jag inte riktigt såg behovet.

Lärdom: Eldragning var betydligt mer omfattande än vad jag hade förstått trots modesta krav. Kan bara tänka mig vad mycket det måste vara om man vill ha mer avancerad funktionalitet. En bra skruvautomat är a och o.
 
Vi körde på frånluftsvärmepump efter ganska kort fundering. Det var svårt att räkna hem något annat alternativ och det är enkelt och prisvärt. Nibe F750 verkar ju vinna alla tester så valet var rätt enkelt.


Ventilationrören gav mig mycket större bryderi än vad jag trott. Det är jobbigt att hålla på med plåt och det är ännu jobbigare att hålla på med isolering invirad i taggtråd (känns så iallafall) speciellt när man försöker klämma igenom den genom en trång hålighet.


Jag beställde bara värmepumpen via nätet och fick den levererad till trottoaren. Därefter kom det enskilt jobbigaste momentet i hela bygget: Att få in värmepumpen i huset, se följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/221616-nan-som-installerat-en-flvp.html


Sammanfattningvis kan jag säga att jag är glad att jag lever (och att pumpen står på plats) :D

Pumpen på plats:
flvp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lärdom: Frånluftsvärmepumpar väger som en tjock elefant. Det finns väldigt dåligt dokumenterat om hur man kopplar in värmepumpar och vad som krävs runt omkring, fick verkligen försöka förstå allt eftersom. Hur skulle kopplingar dras, hur ska rören sättas, hur ska de isoleras, vem kan koppla in den, hur bär man in den, "du måste trycka in en skruvmejsel hårt på ett odokumenterat mikroskopiskt ställe bakom en panel när överhettningsskyddet har gått under transporten fattar du väl" osv...
 
Vi var som sagt grymt trötta på "ljust och fräscht och öppen planlösning". Vi tyckte helt enkelt att det inte blev gemytligt. Så vi gick istället på en klassisk sexkammarlösning (har för mig att det heter så, även om man lätt får fel associationer :) som moderniserats lite med öppen halvö mellan kök och matsal. Med ett mindre vardagsrum där man kan stänga till matdelen med dubbeldörrar i glas.

planlosning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här valde jag faktiskt aktivt att inte ta hjälp av Byggahus. Vi hade ju redan den perfekta planlösningen :rolleyes:
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Vi hade ganska tidigt beslutat oss för att köra nån form av träpanel i taket för att återigen få den lite mer "äkta" känslan. Jag föll för slätspont och försökte bilda mig en uppfattning om arbetsinsatsen. Förstod att det skulle vara jobbigt att arbeta uppåt, men detta var helt klart den del jag underskattade mest. Farsan hävdade att han och svågern "slängde upp taket i hans hus på en dag"...
Oss tog nog innertaket säkert tre manveckor.


  • Först skulle panelen grundmålas (använde Jotuns Kviststopp-grund som ska vara grund med riktigt bra inbyggd kvistlack, får se om det stämmer) och bara det var rätt mycket jobb.
  • Sen uppsättning - och här hade vi rejält otur. Panelen var inköpt från ett Stockholmsföretag som lyckades med konststycket att ge mig brädor från två olika fabrikat, där sponten var ca en millimeter tjockare på det ena fabrikatet och som därmed inte riktigt passade i den andra. Tog ganska mycket svett, bankande och spruckna brädor innan vi insåg detta och kunde dela upp panelen i två olika högar. Säljaren erkände dock misstaget och vi fick rabatt på allt material, men det gick rätt mycket tid till detta.
  • När väl panelen satt på plats var jag tvungen att sprutmåla det (annars sätts springorna igen på slätspont) och hade nog en för liten färgspruta för detta så mycket jobb att röra sig sakta och hålla sprutan i exakt rätt avstånd och rätt vinkel.

http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/217186-prisvart-satt-att-mala-obehandlad-trapanel.html


Men vi är väldigt nöjda med slutresultatet
panelmålning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
takpanel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lärdom: Ska du spruta större ytor, fundera på att hyra in en "riktig" färgspruta.
 
Vi tittade galet mycket på olika golv. Först var jag inne på massivt trä eftersom vi ville ha rätt plank-stil, men det är praktiskt rätt svårt att få till på betong med ingjuten värme (det går, men det är lite struligare) så vi började titta på enstavig parkett istället. Vi ville bort från lackad trestav, vi tyckte lack ger en plastig känsla, men nackdelen med oljat golv är ju att det är så känsligt (inte helt kompatibelt med stojjiga barn med andra ord). Så efter ett tag insåg jag att det nog är hårdvaxoljat som gäller. Nackdelen var att priserna var rätt rejäla här i Sverige. Så efter mycket undersökning hittade vi en firma i Tyskland som levererade. Enstavigt, hårdvaxoljat, fasade och skrapade plank för under 400kr/kvm inkl frakt (www.parkett-store24.de)
Grymt nöjd med både sajten, leveransen, priset och produkten. Det gick ju löjligt enkelt att lägga och man jämför med taket.

golv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lärdom: Finns mycket att tjäna på att beställa golv utomlands. Golv är kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.