Hej, det stämmer, det är vanliga hyllplan. Vilka melaminbelagda skivor som helst fungerar. Hyllplanen säljs dock endast i max 600 mm djup. Behöver man djupare får man beställa melaminbelagda skivor på bygghandeln alternativt skarva. Man kan även gjuta mot en rostfri plåt alternativt plexiglas.
 
Nilsson2 skrev:
Hej, det stämmer, det är vanliga hyllplan. Vilka melaminbelagda skivor som helst fungerar. Hyllplanen säljs dock endast i max 600 mm djup. Behöver man djupare får man beställa melaminbelagda skivor på bygghandeln alternativt skarva. Man kan även gjuta mot en rostfri plåt alternativt plexiglas.
Nilsson2

Sjukt fin trappa du har gjort!

Sitter allt i "spänn" eller skruvar du fast "listerna".

Har du återanvänt skivorna och i så fall hur har du gjort med eventuella skruvhål?

Undrar

/PC
 
Tack, Jag sätter bara klossar som håller formen på plats på bordet. Skivorna kan återanvändas, dock håller inte melaminet, beroende på kvalitet, för speciellt många gjutningar. Man kan ju givetvis flippa skivorna och använda andra sidan. Sidorna/kanterna på formen är spikade (+ lite lim) istället för skruvade. Går bra mycket snabbare. Använder tryckluftsdriven spikpistol med T-dyckert.

Just till trappstegen återanvändes inte skivorna då vi valde att såga isär dem för att inte kanterna skulle skadas när man tog ut mässingsinläggen.

Mvh Fredrik
 
Nilsson, grymt snygga skivor. Hur är de slipade/polerade? Vilken kornstorlek?
 
Tack, jag använde diamantslipskivor på polermaskinen. Började med 200. Impregnerade och gick sedan på med 400 och 800. Därefter använde jag fyra olika CPS-pads (liknar grov scotchbrite med diamant beläggning) för att få bort eventuella repor och få en blank finish. Därefter vaxade skivorna med ett hemmagjort vax av bivax, parrafinolja och caurnubavax.
 
Nilsson2 skrev:
Tack, jag använde diamantslipskivor på polermaskinen. Började med 200. Impregnerade och gick sedan på med 400 och 800. Därefter använde jag fyra olika CPS-pads (liknar grov scotchbrite med diamant beläggning) för att få bort eventuella repor och få en blank finish. Därefter vaxade skivorna med ett hemmagjort vax av bivax, parrafinolja och caurnubavax.
Var köpte du diamantslipskivorna och CPS-padsen?
 
Om man vill ha en mattare, lite mer rå än spegelblank yta, skulle det då räcka med 200 eller 400?
 
Helioz skrev:
Var köpte du diamantslipskivorna och CPS-padsen?
Jag köpte dem på nätet från USA. Finns flertalet sitter som säljer dem. Cps pads tror jag man kan få tag i från htc i stort format och sedan klippa till. De heter säkert nåt annat hos htc dock.
 
Då tänkte jag blåsa liv i denna mycket intressanta tråd. Nillson2, stort tack för att du delar med dig av dina framgångsrika recept! Jag har nu själv provat att gjuta med liknande blandning men med något varierande resultat.

Första försöket gjorde jag med en blandning som liknade din första men jag ersatte flygaska med annan filler (köpte finmalen trädgårdskalk!?). Fick tag på flytmedel, PVA-fiber och krympreducerare genom en betongfirma. Körde 1.5% av cementvikten av dessa två. Så här såg receptet ut:

Cement (%) 24
Filler kalkstensmjöl (%) 3.6
Kross 4-6 (%) 29
Sand 0-4 (%) 32
Vatten (%) 6.5
PVA (%) 0.2
Pigment, järnoxidsvart (%) 0.38
Krympreducerare(%) 0.36
Flyt(%) 0.36

Jag upplevde att med dessa proportioner fick jag en extremt torr, svårbearbetad och svårblandad betong. Med tanke på vct-talet (0.27) så kanske det inte är så konstigt och jag vet inte hur det skall vara men det kändes verkligen som att gjuta med en hög med grus! Jag lade en del av betongen i formens botten innan jag lade ner armering, blandade i PVA fibrerna och fyllde på med denna blandning. Det märkliga var att trots att själva experimentet kändes katastrof så blev resultatet riktigt bra förutom en del porer längs med sidorna på formen (porfritt i formens botten). Porerna uppträdde i högre grad i den del gjutningen som innehöll PVA fiber.

I helgen genomfördes försök 2. För att få en mer lätthanterlig betong ökade jag vattenmängden till 8% och ökade tillsatsserna till 2% av cementmängden (VCT=0.35). Själva gjutningen kändes betydligt mer komfortabel men blandingen var fortfarande rätt svårbearbetad (med mina referenser). Den här gången blandade jag i PVA fibrerna från början. Jag har ingen vibrator utan knackade bara på min lilla form med hammare (dock minst lika bra som gången innan). Resultatet blev dock till min förvåning sämre än första experimentet. En del porer uppstod mot formbotten vilket naturligtvis inte är önskvärt.

Frågan är nu vad jag skall ha för strategi nästa gång.

  1. Jag skulle kunna gå tillbaka till ursprungsreceptet och leva med grushögskänslan men hur var betongen som du använde (rent bearbetningsmässigt) Nilsson2?
  2. Kan det vara PVA fibrerna och brist på riktig vibrering som är problemet? När man läser om flytmedel SKB osv så får man ju känslan av att man borde få en väldigt lättflytande betong som inte behöver eller ens får vibreras, men det kanske helt beror på konsistensen? Nilsson, du verkade vara noga med vibreringen.

Tips mottages tacksamt. Jag kan infoga några bilder på resultaten om intresse finns.
 
deveborn skrev:
Då tänkte jag blåsa liv i denna mycket intressanta tråd. Nillson2, stort tack för att du delar med dig av dina framgångsrika recept! Jag har nu själv provat att gjuta med liknande blandning men med något varierande resultat.

Första försöket gjorde jag med en blandning som liknade din första men jag ersatte flygaska med annan filler (köpte finmalen trädgårdskalk!?). Fick tag på flytmedel, PVA-fiber och krympreducerare genom en betongfirma. Körde 1.5% av cementvikten av dessa två. Så här såg receptet ut:

Cement (%) 24
Filler kalkstensmjöl (%) 3.6
Kross 4-6 (%) 29
Sand 0-4 (%) 32
Vatten (%) 6.5
PVA (%) 0.2
Pigment, järnoxidsvart (%) 0.38
Krympreducerare(%) 0.36
Flyt(%) 0.36

Jag upplevde att med dessa proportioner fick jag en extremt torr, svårbearbetad och svårblandad betong. Med tanke på vct-talet (0.27) så kanske det inte är så konstigt och jag vet inte hur det skall vara men det kändes verkligen som att gjuta med en hög med grus! Jag lade en del av betongen i formens botten innan jag lade ner armering, blandade i PVA fibrerna och fyllde på med denna blandning. Det märkliga var att trots att själva experimentet kändes katastrof så blev resultatet riktigt bra förutom en del porer längs med sidorna på formen (porfritt i formens botten). Porerna uppträdde i högre grad i den del gjutningen som innehöll PVA fiber.

I helgen genomfördes försök 2. För att få en mer lätthanterlig betong ökade jag vattenmängden till 8% och ökade tillsatsserna till 2% av cementmängden (VCT=0.35). Själva gjutningen kändes betydligt mer komfortabel men blandingen var fortfarande rätt svårbearbetad (med mina referenser). Den här gången blandade jag i PVA fibrerna från början. Jag har ingen vibrator utan knackade bara på min lilla form med hammare (dock minst lika bra som gången innan). Resultatet blev dock till min förvåning sämre än första experimentet. En del porer uppstod mot formbotten vilket naturligtvis inte är önskvärt.

Frågan är nu vad jag skall ha för strategi nästa gång.

  1. Jag skulle kunna gå tillbaka till ursprungsreceptet och leva med grushögskänslan men hur var betongen som du använde (rent bearbetningsmässigt) Nilsson2?
  2. Kan det vara PVA fibrerna och brist på riktig vibrering som är problemet? När man läser om flytmedel SKB osv så får man ju känslan av att man borde få en väldigt lättflytande betong som inte behöver eller ens får vibreras, men det kanske helt beror på konsistensen? Nilsson, du verkade vara noga med vibreringen.

Tips mottages tacksamt. Jag kan infoga några bilder på resultaten om intresse finns.
Jag skulle säga att avsaknaden av en riktig betongvibrator (eller vibratorbord) är det mest kritiska här. Det var inte förrän jag hyrde en själv som jag insåg hur viktig den är. Effekten kan inte återfås med knackning eller någon av de andra vanliga hemmalösningarna (oscillerande slipmaskin, borrhammare, osv).
 
Varför inte bara köra med expanderbetong som du färgar? Blir grymt fin yta och det behövs knappt nån vibrering. Gjöt en platta 150x80 cm under kaminen på en formplyfa, blev inte en bubbla.
 
Tack för tipsen. Möjligt att expanderbetong funkar men nu vill jag ju gärna inte ge upp detta när jag har skaffat hem ballast, tillsatsmedel osv. Kul att lära sig och få lite erfarenhet av betong också.Intressant att du tror att det beror på vibreringen Helioz. Känner dock att det i praktiken är svårt att lösa detta utan "hemmafixlösningar". När man gjuter så här tunna och små grejor känns det som att det skulle vara svårt att använda en riktig betongvibrator? Vibratorbord vore väl grymt men det är knappast att tänka på för min produktion (ett kök och någon extra detalj i hemmet).

Så vad gör man då? Fortfarande är det märkligt att första gjutningen med det torra bruket blev bra. Det där med ocillerande slipmaskin skulle man kanske testa ändå? Jag har en Rotex som skakar på bra om man kör den grova slipbanan. Jag har reglat upp ett bord som står på justerbara gummifötter som jag använder som plant underlag för gjutningen. Vore kul om Nillson2 hade nån kommentar om konsistensen på sitt bruk. I helgen blir det nog nåt mer test.
 
En bult fastsatt i en slagborrmaskin. Vibrerar rejält. Tänk på att inte vibrera för mycket så att betongen separerar.
 
AXS
Har precis satt en bänkskiva i expanderbetong. 40kg betong och 100g oxidsvart pigment.

Kanske lite i underkant, men det var det som fanns hemma. Ska våtslipa ner skivan ca 1mm när det härdat.

Lägger upp lite bilder när det är klart.
 
zeus_axel skrev:
Har precis satt en bänkskiva i expanderbetong. 40kg betong och 100g oxidsvart pigment.

Kanske lite i underkant, men det var det som fanns hemma. Ska våtslipa ner skivan ca 1mm när det härdat.

Lägger upp lite bilder när det är klart.
Är den klar nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.