Mikael_L
OK, jag köper den då ... :D :D :cool:
 
  • Gilla
Han i Skogen
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Våglängden på utstrålningen minskar å andra sidan (förskjuts åt vänster i diagrammet ovan) när temperaturen ökar, men jag misstänker att breddningen av H2O-bandet ändå tar överhanden.
Läs de citerade artiklarna. Det är mitt enda tips.
 
Mikael_L skrev:
Jag är alltså ingen "klimat-skeptiker" om det är så de kallas som inte tror att mängden CO2 i atmosfären påverkar vårt klimat.
Men jag hoppas att forskarna också håller ögonen öppna för andra effekter, så man inte i CO2-blindhet glömmer letar högt och lågt efter allt som kan vara till skada.
T.ex. kollar efter alla andra växthusgaserna, t.ex. metan.
Jag ser att du inte surfat runt på realclimate.org. (Man är väl medveten om inte bara om vilka andra gaser som påverkar utan också hur mycket. Det är enkelt att fastställa både i labbet och i verkligheten.) Om du vill veta om metan så sök på "methane".
 
mycke_nu skrev:
Sedan är även jag starkt övertygad om att det finns många andra faktorer inblandade, och att dessa dessutom är dominerande.
Då borde de gå att hitta. Och de lyser enbart med sin frånvaro. Alla realistiska kandidater har kunnat läggas till historien. Läs mer, tro mindre. Det finns publicerade svar på (jag vågar sträcka mig till) alla invändningar du kan tänkas ha. Och några till.
 
Mikael_L
Nej, jag behöver inte surfa runt något mer alls.
Även oavsett om vår oljedrivna ekonomi är orsak eller inte till global uppvärmning tycker jag ändå att det är hål i huvudet på att under 100 år bränna upp all den olja som finns på jorden för att transportera ett arsle i taget i 1,5 ton tunga metall och plastkonglomerat. Som dessutom är uttjänta inom 15 år. :eek:

Vi behöver oljan till så mycket annat. Högvärdiga smörjmedel, plaster osv.
När oljefesten nu snart är över så kommer vi sakna mer än bilen.
 
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
Nej, oljan kommer aldrig att ta slut, bara bli för dyr att använda som drivmedel.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Då borde de gå att hitta. Och de lyser enbart med sin frånvaro. Alla realistiska kandidater har kunnat läggas till historien. Läs mer, tro mindre. Det finns publicerade svar på (jag vågar sträcka mig till) alla invändningar du kan tänkas ha. Och några till.
Ja, man hoppas ju det, men jag är ändå lite skeptisk till extrapolering framåt och bakåt av mätserier som sträcker sig över korta tidsperioder.

Det viktiga för mej är inte om global warming verkligen existerar eller ej, utan att vi satsar våra begränsade resurser där dom verkligen behövs.
 
mycke_nu skrev:
Ja, man hoppas ju det, men jag är ändå lite skeptisk till extrapolering framåt och bakåt av mätserier som sträcker sig över korta tidsperioder.

Bara att repetera sin statistik. Det finns tre "nivåer" av forskningen om global uppvärmning. Vad som hänt och hur det påverkat medeltemperatur. Där finns inget mycket osäkerhet. AGW är sant. Hur det kommer att påverka temperatur i framtiden (kort-lång), där råder större osäkerhet, men inte så stor som vissa vill ha det till. Sedan har vi den sista; hur det kommer att påverka lokalt och vad det kommer att ge för konsekvenser inom andra områden (som ekonomi osv), och vad vi kan/skall göra åt det. här är osäkerheten ganska stor. (Dessa följer grovt de tre grupper som IPCC är uppdelade i) Dessa blandas ofta ihop i debatten.

mycke_nu skrev:
Det viktiga för mej är inte om global warming verkligen existerar eller ej, utan att vi satsar våra begränsade resurser där dom verkligen behövs.
Visst, det kan vi vara överens om. Det finns många andra skäl (politiska, tekniska, ekonomiska, sociala) att *elda* upp vår mineralolja.
 
ullberg
Ett tips i all välmening @L_S_A:

Jag tror det är hög tid att minska åsiktsmaskineriet i åtminstone denna tråd. Det är så synd om man blir orättvist dömd som en klimatalarmist, oavsett hur fel domen än må vara.

Min personliga uppfattning i just detta fall är också att de två andra parter som deltar i diskussionen i) redan har samma uppfattning om bruket av fossila energikällor (om än delvis av andra orsaker), varvid du i någon mån slår in redan öppna dörrar och ii) är ganska fasta och trygga i sin åsikt (och därmed kanske än känsligare för allt för omfattande replik).

Iof kanske dumt av mig att ha åsikter om hur Mikael_L och mycke_nu tänker och reagerar, men ta mig som exempel då: Dina inlägg i denna tråd det senaste dygnet har om något precis motsatt effekt på mig jämfört med vad jag rimligtvis tror är ditt mål (eller så har jag totalt underskattat hur avancerad din argumentation är).

Men, ordet är fritt, det är bara ett tips från mig.

/U
 
ullberg skrev:
Ett tips i all välmening @L_S_A:
PMa mig gärna med mer specifika kommentarer om vad/hur det är jag sagt som haft motsatt effekt.

Det är som sagt OT, så vi behöver inte pesta ner den här tråden mer.
 
  • FLIR0009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ullberg och 3 till
  • Laddar…
NU uppstod det ett väldigt kraftigt vill-ha-begär. :wow:
 
Mikael_L
Pucco skrev:
Flir E4 går att uppdatera med ett mjukvaruhack till en E8 med 320x240 pixlar. Har precis gjort det på min.
:wow:
Det var som tusan. :cool:
Stämmer det verkligen. Vilken grej i så fall.

När något låter för bra för att vara sant ... :|





---------------------
edit:
ullberg skrev:
Iof kanske dumt av mig att ha åsikter om hur Mikael_L och mycke_nu tänker och reagerar,
Tja, kanske. Men då det stämde ganska bra i mitt fall så gjorde det ju mig inget. ;)
Men jag tänkte mest släppa den där OT-utflippen.
Vi borde kanske få flyttat ut klimatdiskussionen i en egen tråd?
 
Redigerat:
Pucco skrev:
Flir E4 går att uppdatera med ett mjukvaruhack till en E8 med 320x240 pixlar.
Och känsligheten ändras från 0,15C till 0.06C ?

Jag fattar inte hur ett "fokusfritt objektiv" fungerar. Blir det skarp bild från 0.5m till oändligheten? Är det autofokus eller "liten bländaröppning" ?
 
Jag har bara haft kameran i två dagar så jag har mycket att lära mig.

Fokusfritt innebär liten bländaröppning med skärpedjup från 30cm till oändligheten, typiskt.
Tillverkar man ett litet verktyg så kan man skruva på linsen för att ställa in fokus på kortare
avstånd. Finns 3D-modeller för 3D-skrivare till skruven.

Känsligheten vet jag inte hur jag ska kontrollera ännu.

Flir är medvetna om att det går att uppdatera kamerorna och jobbar på att förhindra det.
Det verkar som att även andra modellserier ska gå att uppdatera på liknande sätt.

En sak man som kan nämnas är att sensorer med upplösning 320x240 har gått ner dramatiskt i pris
sedan biltillverkare som Audi/BMW börjat med IR-kameror för night vision. Så det kan bli svårt
för tillverkare av värmekameror att hålla uppe priserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.