Hej

Jag ställde för ett tag sedan en verktygsvalsfråga angående kap-/gersåg i nedanstående tråd:

http://www.byggahus.se/forum/verkty...39-kap-ger-premium-gsm10sd-eller-ls1018l.html

Efter att ha fått ett antal hjälpsamma svar växlade jag ned till en 8-tumssåg och trodde jag att jag bestämt mig för en GSM 8 SJL.

Sen hade jag oturen att se Metabo KGS 216 Plus (alltså varianten med dubbellutning), vilken jag missat tidigare. Då jag är lite svag för Metabo - förvisso bara baserat på att jag äger deras utmärkta lackfräs - började jag titta lite närmare på denna. Efter att så ha läst LilleNos utmärkta recension från 2011 blev jag plötsligt väldigt osäker angående vilken maskin som är best bang for the buck. Båda går för tillfället att köpa i Sverige för mellan 3500 och 4000 kronor och Metabon verkar ju vara en utmärkt maskin som egentligen bara har ett (konstruerat och fåfängt) problem - den är ingen blå Bosch...

Eftersom KGS 216 Plus inte dykt upp i så många trådar under de sista åren ställer jag frågan om det är någon här som provat båda maskinerna och har en definitiv åsikt om att den ena är bättre än den andra och varför så är fallet. Jag måste komma till ett beslut i den här frågan snart så jag kan fokusera på andra saker här i livet, typ jobb, hustru och barn...
 
Jag ledsnade på att fundera och köpte en GSM 8 SJL.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vart köpte du din GSM 8 SJL och vad fick du betala?
Loggade precis in för att skriva en fråga om någon vet någon bra deal på just denna sågen.
Klämde på den igår på Beijer och blev kär :)
Har klämt på DeWald DW 770 och 777 och direkt hittat saker jag irriterar mig på. Metabon har jag aldrig sett.
Sågade idag men min manuella 200 kr kapsåg från Biltema och inte en vinkel blev i vinkel... när man är förbannad vill man köpa bra grejer.

Surfat som en galning och tycker inte jag hittar några bra erbjudanden i någon butik. 3900 på Bauhaus och Webhallen. 4000 på Beijer tror jag det var. Kollar jag i Europa är det inte billigare eller inte värt det för det är för liten skillnad.

Kanske vet någon en butik jag har missat med riktigt bra pris???

Metabon ser ju intressant ut och jag har samma känsla efter inköp av lackfräsen att jag gillar Metabo. För övrigt bästa maskinen jag köpt!
Men om jag köper en annan kapsåg är GCM tror jag att jag kommer ångra mig bara för att jag har intalat mig att det är den jag vill ha...

Hur var sågen?
 
Om jag inte minns fel så var inköpsstället i detta fallet Hornbach i stockholm. Med deras prisgaranti så får man -10% på konkurrentens pris vilket då kan bli riktigt fördelaktigt. Det unika med Hornbach är att de matchar även mot nätbutiker.
 
Synd att vi inte har något Hornbach i stan.
Svårt att tro att Beijer eller Bauhaus matchar priserna. Får räkna med närmre 4000 för maskin utan stativ.
 
Bauhaus matchar också konkurrenter men de har lite krav som avstånd, fysisk butik och att varan skall finnas i lager som kan ställa till det.
 
badtastex skrev:
Bauhaus matchar också konkurrenter men de har lite krav som avstånd, fysisk butik och att varan skall finnas i lager som kan ställa till det.
Avstånd
Fysisk butik
Lagervara

varför äns välja dom när man kan välja Hornbach
där får du JA direkt
 
Hornbach finns inte överallt, för egen del är det nog omkring 20mil enkel resa till det närmaste....
 
Nu slog jag också till på en GCM 8 SJL.
Fick bli utan stativ då Bauhaus skulle ha vansinnigt mycket för det paketet.

Nu måste jag bara hitta på sågaprojekt också... att bara sätta lister i en trapp känns som lite för lite arbete för en 4000 kr såg :rolleyes:
 
  • Gilla
Herr Hysteres
  • Laddar…
Grattis till inköpet!

För övrigt så blir trapplisterna naturligtvis MYCKET snyggare sågade med en 4000-kronorssåg, det kan ju vem som helst fatta ;-). Men jag vet vad du menar... min lista på sågprojekt har blivit väsentligt längre sedan den kom in i huset.
 
  • Gilla
LoJo
  • Laddar…
Herr Hysteres skrev:
Grattis till inköpet!

För övrigt så blir trapplisterna naturligtvis MYCKET snyggare sågade med en 4000-kronorssåg, det kan ju vem som helst fatta ;-). Men jag vet vad du menar... min lista på sågprojekt har blivit väsentligt längre sedan den kom in i huset.
Och framförallt nu vill jag fixa listerna och inte låta veckorna gå :)
Har ännu inte hunnit packa upp maskinen men öppnade och tittade ner i kartongen. Och bara då blev jag väldigt imponerad över förpackningen. Inte en vidrig frigolitbit så långt ögat når utan ett fint fackverk av wellpapp stöd.

Kanske får byta staket i sommar, där är det ju mycket små plankor som kan sågas till :cool:

Kan ju tillägga att min fru kanske inte var lika imponerad över storleken på maskinen som jag... hon hade trott att det typ var som alla mina andra maskiner i sina L-boxxar. Blev visst en liten chock när hon såg en låda stor som vardagsrummsbordet :)

Nu måste man komma på vart den ska förvaras... synd att det inte finns L-boxx XXXXL för då hade man kunnat slänga på en duk och ha det som soffbord haha
 
LoJo skrev:
Och bara då blev jag väldigt imponerad över förpackningen. Inte en vidrig frigolitbit så långt ögat når utan ett fint fackverk av wellpapp stöd.
Noterade samma sak med viss förvåning och stor förnöjdhet!

LoJo skrev:
Kanske får byta staket i sommar, där är det ju mycket små plankor som kan sågas till :cool:
La samma projekt till listan för ett par dagar sedan :)

LoJo skrev:
...synd att det inte finns L-boxx XXXXL för då hade man kunnat slänga på en duk och ha det som soffbord haha
Hahaha! Det var faktiskt riktigt kul. Jag kan se situationen framför mig när vänner och bekanta kommer på besök och du med fru med helt oberörd min serverar kaffe på en L-boxx. Det är lite Monty Phyton över den.
 
Hej.
Jag skulle också vilja veta skillnaden/likheten mellan Boschen och Metabon.
Är det ingen som har Metabo KGS 216 Plus som kan berätta hur den är?

Jag är, precis som TS, också ägare av Metabos lackfräs. (Fick hem den i fredags och testade den lite i lördags) Det har fått mig att kolla in Metabos sågar nu när kap- och geringssåg står på tur att inhandlas. Jag fastnade för Plus-modellerna. Just för att de går att luta åt båda hållen och har den där "spånsugartratten" baktill :)
Helst skulle jag även vilja slippa ”armen” som sticker ut bakåt, som det gör på de flesta sågar. Har bara sett Festool som inte har någon arm bakåt och sen Boschen med robotarmen. Men de kostar ju en slant också. Finns det någon billigare modell som har så?

Tyvärr vet jag ingen butik i närheten som har Metabo KGS 216 Plus så att jag kan åka och klämma och känna på den, men om det är någon här som vet någon butik, längs med E4:an mellan Tornby/Linköping och Kungens kurva/Stockholm, som har en KGS 216 Plus hemma så tipsa mig gärna. (Jag behöver nämligen ta en tripp till IKEA och har ungefär lika långt till de två ställena och kan då passa på att kolla in sågen :) )

Jag var på väg att beställa en 216 Plus från webhallen.se igår för 3195kr (plus frakt) men hejdade mig. Jag skulle vilja känna och se på en först och få höra lite mer från folk som använt en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.