M
eleson skrev:
Om det är reklam varje gång ett företagsnamn eller produkt nämns så blir det lite runt på forumet.
Tvärtom så uppskattar jag ärligheten om sitt ursprung, då kan var och en värdera det som sägs i det skenet.

Hmmm, såg nu att det funnits en länk också, och den kanske inte behövdes...
Det är klart man kan nämna produkter och företagsnamn, det säger jag ingenting om. I detta fallet dock, med eller utan länk, så är det för diskussionen ovidkommande vilket företag personen jobbar för. Alla platser man kan få ut ett företagsnamn, en logga osv där folk ser det/den är marknadsföring om det utförs av en person som representerar företaget i sig.

Kan tillägga att jag i bakgrunden skönjar en typisk företagar-attityd i resten av aktuellt inlägg där allt existerande i verkligheten skall och bör nyttjas till företagandes fördel. Jag gillar det inte och är faktiskt beredd att revidera min egen ståndpunkt i denna frågan då dessa attityder verkar helt osynliga för bäraren.

Jag är också företagare, menar du att jag får plus i kanten för transparens om jag gör reklam för mitt företag här?
 
Redigerat av moderator:
MaxPax skrev:
Det är klart man kan nämna produkter och företagsnamn, det säger jag ingenting om. I detta fallet dock, med eller utan länk, så är det för diskussionen ovidkommande vilket företag personen jobbar för. Alla platser man kan få ut ett företagsnamn, en logga osv där folk ser det/den är marknadsföring om det utförs av en person som representerar företaget i sig.

Kan tillägga att jag i bakgrunden skönjar en typisk företagar-attityd i resten av aktuellt inlägg där allt existerande i verkligheten skall och bör nyttjas till företagandes fördel. Jag gillar det inte och är faktiskt beredd att revidera min egen ståndpunkt i denna frågan då dessa attityder verkar helt osynliga för bäraren.

Jag är också företagare, menar du att jag får plus i kanten för transparens om jag gör reklam för mitt företag här?
Underlig, enormt snedvriden fråga. Det handlar väl mest om vad vi definierar som reklam?

Vad gäller nyttjande till egen fördel, så verkar du inte läst den delen som handlar om vilka risker det också är att yttra sig, om man gör bort sig.
Sådan filtrerad läsning kanske säger mer om dig än om honom?
 
Det finns en ganska bra defintion redan.
marknadsföring: reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare,
Fast det är klart, den definierar inte just "reklam", däremot "marknadsföring".
 
M
eleson skrev:
Underlig, enormt snedvriden fråga. Det handlar väl mest om vad vi definierar som reklam?
Nej, det är en väldigt enkel fråga och jag frågade dig så då handlar det väl om vad du definierar som reklam? Att name-droppa företagsnamn.se helt ovidkommande definierar jag iallafall som reklam. Syftet är uppenbart att få folk att surfa in på sidan, första steget i "AIDASS"-formeln för reklam och försäljning.

eleson skrev:
Vad gäller nyttjande till egen fördel, så verkar du inte läst den delen som handlar om vilka risker det också är att yttra sig, om man gör bort sig.
Sådan filtrerad läsning kanske säger mer om dig än om honom?
...
 
Redigerat av moderator:
Varför vill du ha nolltolerans mot all form av "reklam" på byggahus, eller närmare bestämt i trådarna? Att tala om vem man representerar är knappast störande, kanske inte ens reklam. Den reklam som fladdrar i högerspalten är 100 gånger mer störande i mitt tycke.
 
MaxPax skrev:
Nej, det är en väldigt enkel fråga och ...
Dvs
MaxPax skrev:
Jag är också företagare, menar du att jag får plus i kanten för transparens om jag gör reklam för mitt företag här?
Håller inte med, du lade in värdering att det var reklam, och hade jag svarat hade jag implicit accpeterat den värderingen, och det gör jag inte. Frågan av inte enkel utan var, medvetet eller omedvetet, vriden så att din syn på vad som är reklam skulle etableras som en sanning.
Klassiskt säljsnack för att få indirekt få accept :)
 
M
eleson skrev:
Håller inte med, du lade in värdering att det var reklam, och hade jag svarat hade jag implicit accpeterat den värderingen, och det gör jag inte. Frågan av inte enkel utan var, medvetet eller omedvetet, vriden så att din syn på vad som är reklam skulle etableras som en sanning.
Du har rätt, jag kunde ställt frågan utan ledande inslag

eleson skrev:
Klassiskt säljsnack för att få indirekt få accept [bild]
Uamej, den svider. :p Syftet var att få en point across, men hursomhelst, vi säger såhär då:

-Jag är också företagare, menar du att jag får plus i kanten för transparens om jag, utan förfrågan och utan att det tillför något till trådens ämne eller ens är relevant, nämner namnet och hemsidesadressen för mitt företag här?
 
:) :beer:
Det finns tillfällen det är rätt och tillfällen det är fel.

Just i det här fallet så yttrade han sig som företagare, i en dialog som handlar om privatpersoner vs företagare. För mig känns det naturligare att han går hela vägen och talar om vilket företag det är, än att utelämna det.
Det finns information att hämta i vilket företag det handlar om. T ex i de flesta stora företag får man inte ta sig å företagets vägnar med mindre än att det är sanktionerat och okey. Jag tror att min arbetsgivare säger något i stil med "Om någon frågar, var tydlig med ditt ursprung OCH var tydlig med att åsikterna är dina och inte företagets" .
Om jag uttryckte företagets åsikt skulle jag jobba med extern kommunikation.
Så jag finner intressant information i vilket företag man kommer från.
But that's just my 2 cents worth ...
 
M
Fair enough.

Jag förstår dig, håller inte med helt, men men, det är ju en av fördelarna med att vi är människor, vi tycker olika (y).
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju passa på och utveckla min åsikt lite mer, än som inlägget för några inlägg sen.


Jag börjar med att berätta att jag rent ideologiskt är mycket åsiktsliberal. Jag sätter stor tilltro att ju öppnare vi kan prata och pratar (och lyssna, läser, skriver) desto bättre blir det - i genomsnitt.
Information och åsikter i sig är sällan ont eller skadligt.
Det är lite flashback-forum över mig, allt kan sägas och dryftas och alla har rätt att ha och säga sin åsikt.

Så ur detta perspektiv så skulle jag givetvis anse att alla företag och företagare ska få yttra sig fritt här på forumet, och själv välja om dom vill eller inte vill vara officiella med sin anknytning.

--------------------

MEN, någonstans här så tycker jag trots allt att BH är lite av en skön oas av frihet från företagsmanipulation. Ja inte helt fritt, en del passerar nog moderatorernas och andras vaksamma ögon för att det är tillräckligt förtäckt.
Men det är nog ändå relativt rent här, jämfört med hur det skulle vara om det var fritt fram för företagen.
Så det är det ena, att det här är en skön tummelplats för oss utan företagsanknytning. Det kanske också bidrar lite till den "runt fikabordet -stämningen" här, vi dryftar lite olika saker eller söker lite råd bland folk som förhoppningsvis är lite intresserade. Och det är ju folk ofta, då detta fikabord har blivit så oherrans stort. :)

-----------------------------
Och sen så tycker jag nog att det känns som att fungerat rätt bra så här.
Visst, man ska aldrig stanna upp bara för att det verkar funka rätt bra, då blir det så småningom dåligt. Utveckling och förändring krävs nog. Men om det funkar rätt bra så ska man vara lite försiktig med stora förändringar. Inte så att man inte får göra stora förändringar, utan just bara vara lite försiktig.

---------------------------------
Men vidare då.
Jaha företagen då, varför ska dom husera här?
Dels har dom väl i allmänhet väldiga muskler att nå fram på andra sätt. Varför ska dom behöva åka snålskjuts på BH?
Jag dränks i reklamen i tidningar, TV, skyltar överallt, webplatser osv osv.
Och för ren reklam så har ju BH sin reklam här på sidan, reklam som (vad jag förstår) finansierar verksamheten, som knappast är gratis.
(Jag var med på den tiden då det dryftades över hur BH skulle fixa ekonomin för att kunna drivas vidare, medlemsavgift och reklam på sidan var väl huvudspåren. Någon kan kanske leta upp tråden?)
Men där får företagen göra reklam, och pengarna går till att göra BH ännu bättre och starkare (hoppas jag, fast vem vet Marlen åker kanske på lyxkryssningar varje månad nuförtiden ... :p).
Och det bättre forumet gynnar sen företagen som gör reklam här.
-----
Men förutom reklam, kan inte företagen hjälpa till med användarfrågor, tips och råd då?
Jamen herregud. Är det inte bättre att dom lägger energi på att göra detta på sina egna hemsidor då?
Är det inte där både BH-medlemmar som andra kunder letar info?
Det är ju bara lite knallkork över det hela att dom ska behöva BH för att hjälpa sina kunder med produkterna. Dom har gott om bra och bättre möjligheter.

Om ett företag verkligen bryr sig så:
* Skriver dom bra bruksanvisningar/instruktioner.
* Har dom bra hemsidor.
* Har dom en bra telefonsupport.

Dom ska inte behöva BH för att göra sina kunder nöjda.
---------------
Och sen, om ett företag avsätter arbetstid på att verka på forumet, så är det garanterat för att dom har tänkt att det ska löna sig för dom. Tro inget annat.
Detta behöver inte nödvändigtvis betyda att dom kommer vara till skada för forumet och dess medlemmar eller att det kommer bli fel eller jobbigt, men det kommer nästan garanterat bli en del sådana tråkigheter.


---------------------------------
Så egentligen tycker jag alltså att vi fortsätter som förut.
Men att när en moderator hittar något som verkar fel (ur företagspolicy-regler) såsom de inlägg som hela denna tråd startades av, så börjar man med att skriva PM och fråga om personen verkar såsom privatperson även om man råkar vara anställd av företaget i fråga.
Och är deltagande i form av fritidsmässig entusiasm över ämnesområdet och inte dikterat och betalt av företaget man jobbar för så är det OK att vara med. Kanske med en viss liten vaksamhet över reklam då ... ;)
Och det skiljer ju sig inte i stort så mycket från hur rätt många andra användare här tillåts vara med, i form av yrkesmän, där vi inte har en aning om hur deras lojaliteter ligger.

Dvs, högre i tak på person-nivå, och lika hårt som tidigare vad det gäller ren företagsmedverkan, tycker jag.

---
Sorry för ett orimligt långt inlägg.
(Ingen som läste hit antar jag, somnat eller klickat vidare efter hälften :surprised:) )
 
  • Gilla
Nerre och 4 till
  • Laddar…
@Mikael L, väl skrivet!
 
Bo.Siltberg skrev:
Varför vill du ha nolltolerans mot all form av "reklam" på byggahus, eller närmare bestämt i trådarna? Att tala om vem man representerar är knappast störande, kanske inte ens reklam. Den reklam som fladdrar i högerspalten är 100 gånger mer störande i mitt tycke.
Fast jag kan också tycka att det känns lite tveksamt när danielperivan i sitt första inlägg "talar om vem han representerar" genom att länka till sitt företags hemsida. Nu är inlägget redigerat och länken borta, vilket jag tycker känns mer rätt.

Men i princip håller jag med dig, absolut inget fel att öppet säga var man arbetar. Exempelvis tycker jag att "tormekmannens" inlägg var klart balanserat och bedömdes väl hårt.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi gör det lite lätt när vi pratar om 'företag'. Tormek har 18 anställda. Bosch har säkert över 100 000. Bosch har policies för vad och hur man får agera och Vem som får yttra sig. På tormek är det "killen som håller på med support" som tittar in.
Men ingen av dem kan hålla igång diskussionsforum där produkter från andra diskuteras. Forum som leverantörer har tenderar att bli polariserade halleluja eller gnäll siter.
Sedan håller jag med att det är inte fria tyglar som gäller, utan det handlar om att få det goda utan det dåliga.
 
Alfredo skrev:
Fast jag kan också tycka att det känns lite tveksamt när danielperivan i sitt första inlägg "talar om vem han representerar" genom att länka till sitt företags hemsida. Nu är inlägget redigerat och länken borta, vilket jag tycker känns mer rätt.
Mjo, det var mitt och fel och jag ber om ursäkt för det. Personligen brukar jag själv ofta ganska instinktivt göra om saker till länkar när det går (och eftersom företagsnamnet nu händelsevis också är en adress så tänkte jag inte så mycket mer än så). Vid närmare eftertanke så förstår jag att det nog var lite osmidigt i sammanhanget, varför jag ändrade det så fort det påpekades.

Syftet med inlägget var som sagt på inget sätt att göra reklam, utan för att faktiskt tillföra till diskussionen. Jag är ledsen ifall det uppfattades som något annat. :)
 
ullberg
Jag tycker denna diskussion för närvarande faller i skugga av att den övriga reklamen fått oproportionerligt stort utrymme ;)

ImageUploadedByTapatalk1384427568.871323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ja, ironiskt menat och det kommer strax en felrapport i annan forumdel)

/U
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.