Har du sett till så du har rätt avstånd mellan brytaren och slutblecket,, är det för stort mellanrum så funkar det inte. prova att bygg på med isolertejp så märke du om det går så slipper du börjar justera på dörren innan du vet vad felet är.


Robert-san01 skrev:
Mitt Doorman funkade i en vecka, sedan gick det inte att låsa dörren! Det var precis som om dörren inte var stängd. Ibland funkade det några gånger för att sedan inte alls gå låsa. Monterade ur det och de säger att batteri sladdarna har kass kontakt och det är tydligen ett välkänt problem. Så i morgon har jag blivit ombedd att ringa Yale så skall de ordna med en ny batterihållare.

Lite dumt att det inte finns någon form av "nöd låsning", låser inte elektroniken så är det bara att lämna dörren öppen.
 
Anledningen är så kallad medveten handling, om du låser med bortasäker så är du ansvarig för att kolla så ingen mer är i huset därför är det en handling du gör däför har du den funktionen. Är det någon kvar då du låst med den så kommer den inte ut om det händer nått
 
Masken84 skrev:
Anledningen är så kallad medveten handling, om du låser med bortasäker så är du ansvarig för att kolla så ingen mer är i huset därför är det en handling du gör däför har du den funktionen. Är det någon kvar då du låst med den så kommer den inte ut om det händer nått
Om Verisure larmet är kopplat till låset så släpper den borta säkringen i händelse av rökutveckling som rökdetektorerna känner av. Detta för att undvika att någon som blivit medvetet inlåst inte kan komma ut. Smart!
 
  • Gilla
akefred
  • Laddar…
Det är en klen anledning för att inte kunna bortasäkra med kod. Du kan givetvis tillföra en "medveten Handling" till låsning med kod.
Jag vill att alla som kommer in i huset med kod ska kunna bortasäkra huset då de lämnar utan att jag behöver lämna ut brickor till var och en. Dessutom vill jag kunna förvara nyckelknippan i kassaskåpet då jag är ute och reser.
Nuvarande lösningen är tämligen ointelligent.
 
Jag mailade IF för att få veta hur det låg till med Yale Doorman och om den skulle bli godkänd snart. Jag fick följande svar. Hade gärna velat ha ett datum. :D

"Hej,
Tack för ditt mail.
Regelverket som låset kan provas efter är nästan klart nu. Sedan är det upp till tillverkaren eller generalagenten att lämna in låset för provning och certifiering. Har vi tur kan det vara klart till sommaren men det kan naturligtvis gå borde fortare och ta längre tid."
 
Apropå integrering med olika larmsystem, så har Yale Doorman ett API som man måste köpa tillgång till för att kunna integrera. I dagsläget har som sagt bara Verisure nappat. Skulle tro att det är en prisfråga, och att Verisure säkert fått en bra deal mot en slags joint venture marknadsföringsmässigt....
 
Hej, köpte ett Yale Doorman igår, installerade det, men precis när jag blivit klar och tog fram användarmanualen så såg jag att jag missat ett extra papper med en ny instruktion om att man skulle vända den översta "haspen" i låset.

Det gjorde ju jag då inte, och nu kan jag inte öppna dörren.

Någon med ett förslag?

mvh
 
Någon vänlig själ som bor i Malmö/Lund regionen som vet hur man installerar detta låset, som skulle kunna tänka sig hjälpa, innan jag blir tvungen att ringa låssmed?
 
Det låter alldeles galet. :x
Är du in- eller utelåst? För att ha missat ett supplement till låset?
- Kan tyvärr inte hjälpa.
 
Kan du se haspen? Ta ett kort isåfall så kanske jag kan komma med ett tips.
 
bjogul skrev:
Det låter alldeles galet. :x
Är du in- eller utelåst? För att ha missat ett supplement till låset?
- Kan tyvärr inte hjälpa.
Kan komma in och ut via en sidodörr som tur är.

xdigger skrev:
Kan du se haspen? Ta ett kort isåfall så kanske jag kan komma med ett tips.
Nej, kan tyvärr inte se ett smack. Försökte köra in ett gem för att trycka in haspen men det gick ej. Var och frågade igår på Hornbach, och de tipsade om att ringa Yales support, så ska göra det strax.
 
Kan ju vara bra för andra som går i tankarna att köpa detta lås att det kostar 39 kronor att ringa Yales kundtjänst. Även om 39 kr i förhållande till priset på Doorman är lite, är principen att ta betalt för support enligt mig helt bisarr.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Akahigi
Hur funkar det mot konsumentlagstiftningen??? Om man har problem med en produkt kan man ju inte behöva betala för kommunikationen. ?
 
Minns jag inte helt fel börjar instruktionerna med att det skall installeras av en som har nödvändiga kunskaper eller av fackman.

När jag hade problem vände jag mig till de som sålt låset och det är också mot denna man skall vända sig då det är de du har ett köpavtal med. Yale/Assa har inte något annat än ett tillverkningsansvar i detta fall. Även garantier är det återförsäljaren som står för då det är han du har köpeavtalet med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.