Behöver lite hjälp. Jag har surfat runt och hittar olika bud på olika ställen. Mycket tekniskt som jag inte riktigt förstår. Är inte nybörjare inom renovering men VVS och värmesystem är jag väl inte nån hejare på direkt ;-)

Mitt problem: Vi ska renovera källare för att få in ett par sovrum. Golvvärme är ett måste. Det finns element men vi vill ha bort det kalla golvet också. Vi har oisolerad platta skulle jag tro. Huset är ju dränerat och det sitter platon utanpå men underifrån finns ingen isolering. Vi vill inte höja golvhöjden alltför mycket och att bila bort 50 kvm golv för att sänka golvet och isolera är inte aktuellt.
Vår tanke har varit att lägga platon på golvet och sen vattenburen golvvärme i spårade skivor. Men jag har nu läst att golvvärme inte ska läggas på oisolerat golv då fukten kan ta sig upp i väggarna?

Hur gör man? Självklart vill vi inte ha fuktproblem samtidigt som vi inte vill behöva lägga massor av extra pengar på värmegolvet.
Någon som har gjort detta och vet ung. kostnad och vilket värmesystem man ska använda?
Rummen ska användas som sovrum varannan vecka. De bör hålla i i alla fall tio års tid tills barnen är utflyttade ;-)

Tacksam för alla råd och svar :)
 
Det du läst är fakta, i vissa fall kan uppvärmningen leda till att fukt "dras" till golvet och upp i väggkonstruktionerna. OM detta uppstår är beroende på dränering, jordmån, omgivning, takavvattning mm, dvs alt som påverkar vilken mängd fukts om finns under och kring ert hus. Det kan fungera helt utan problem, och i värsta fall leda till fuktvandring och framtida långsiktiga problem.

Men av rena kostnadsskäl skulle jag aldrig lägga golvvärme på oisolerat underlag!

Om varken bilning eller bygga på golvet uppåt med isolering och en ny gjutning är aktuellt, skulle jag i ditt ställe glömma golvvärmen. Radiatorer och inneskor får bli lösningen!
 
Jag har bott i /ägt ett hus som hade vattenburen golvvärme flytspacklad direkt på ett oisolerat källargolv. VI upplevde aldrig några negativa fenomen med detta. Källaren fick ett mycket mysigare klimat när golvvärmen var påslagen. Konstigt nog märkte vi ingen större skillnad i energiförbrukning om vi köra golvvärme eller radiatorer i källaren.
 
De som svarat redan har rätt, man brukar prata om omvänd fuktvandring eftersom fukten vandrar mot värmeväxlingen och i fallet med golvvärme så flyttar du in värmeväxlingen i rummet och såldes också fukten, eller i alla fall mer fukt.

Om du lägger platon först och sedan värme ovanpå så kommer du även då att dra in fukt men då kommer inte fukten ut någon annanstans än mot väggarna och det vill du inte...

Om du lägger platon och trägolv på det blir det nog hyfsad komfort ändå men det är ingen rekommenderad lösning. Däremot Nivells låga konstruktion med mekanisk fläkt möjliggör att du kan lägga trägolv på ett tryggt sätt utan att riskera fukt/mögelproblem i träkonstruktionen. Nivellfläkten suger in uppvärmd luft under golvet och blåser ut den utomhus så då tror jag du får tillräcklig komfort utan golvvärme.
http://www.nivellsystem.se/sv/privatkunder/ventilation/lagbyggande_golv.html

Rekommendationen annars på oisolerad platta är klinkers med max. storlek 10x10 cm eftersom det bara är fogarna som "andas". Komforten i ett oisolerat betonggolv med klinker är ju tyvärr inte så bra... :surprised:
 
Lite statistik på värmeförlusten vid golvvärme finns i denna tråd.

Jag skulle tro att du får ett golv som upplevs varmt genom att bara lägga en nålfiltsmatta, eller annat textilt golv som andas, direkt på betongen.
 
  • Gilla
Stefan_i_Sthlm
  • Laddar…
I mitt tidigare hus byggt 1977 var det modernt på den tiden att en "gillestuga" i källaren.
Dvs ett utrymme inrett och använt som bostadsutrymme.

PÅ betongplattan lades några cm torr grus. Ovanpå detta ca 10 cm cellplast (möjligen 5 cm skivor med förskjutna skarvar) och ovanpå detta en plastfilm. (Den tidens kvalité vet jag inte).
Därefter limmades spånplatta (kanske 22 mm?) som ett flytande golv.
Därefter en heltäckningsmatta. Sedermera när heltäckningsmatta var ur mode lades ett Kährs klick-parkettgolv.
Golvlisterna sattes med distansklossar mot väggen.
När man gick på golvet så blev det lite svikt och detta fungerade troligtvis som en "pump" så luft pumpades ner under cellplasten.
Detta system fungerade utan fuktproblem i de 30+ åren vi bodde i huset samt golvet (utan golvvärme!!) upplevdes behagligt att vistas på och att leka på för barnen.

Kan det va ett alternativ?? Håller med föregående inlägg att golvvärme på oisolerad betongplatta - det är som att be om problem med fukt.
 
pelpet skrev:
Lite statistik på värmeförlusten vid golvvärme finns i denna tråd.
Mycket intressant, även om det var lite svårt att extrapolera grafen till 0-isolering. Man kan gissa 20-30%, eller? Det är förvånande lite i mitt tycke.

Jag skulle tro att du får ett golv som upplevs varmt genom att bara lägga en nålfiltsmatta, eller annat textilt golv som andas, direkt på betongen.
Det har jag egen erfarenhet av, fungerar mycket bättre än man kan tro, tom i Norrbotten.
 
pelpet skrev:
Jag skulle tro att du får ett golv som upplevs varmt genom att bara lägga en nålfiltsmatta, eller annat textilt golv som andas, direkt på betongen.
norrbottenstorpet skrev:
Det har jag egen erfarenhet av, fungerar mycket bättre än man kan tro, tom i Norrbotten.
Även jag har nålfiltsmatta på ett oisolerat källargolv. Fungerar alldeles utmärkt även i västerbotten och golvet känns inte kallt eller obehagligt att gå på i strumplästen, inte ens mitt i vintern.
 
norrbottenstorpet skrev:
Mycket intressant, även om det var lite svårt att extrapolera grafen till 0-isolering. Man kan gissa 20-30%, eller? Det är förvånande lite i mitt tycke.

Det har jag egen erfarenhet av, fungerar mycket bättre än man kan tro, tom i Norrbotten.
Jag vet ju inte heller, men skulle gissa att det blir avsevärt mer än 20-30%. 50mm frigolit sänker ju temperaturen mot golvet bra många grader.

Bara som ett exempel: 50mm frigolit isolerar som ca 2 meter betong.. Marginaleffekten av de första centimetrarna isolering är enormt hög.

Edit: ändrade till 2 m betong, kom ihåg fel på lambdavärdet för betong
 
Redigerat:
Ang värmekomfort på oisolerade golv:
Av egen erfarenhet så är olackade, (men oljade), trägolv betydligt skönare att gå på än laminatgolv. (Inte bara värmekomfortmässigt utan även känslan under fotsulorna.)
Tjock heltäckningsmatta är naturligtvis bättre i värmekomfort, men om man av någon anledning inte vill ha matta så...

Om man absolut vill ha varma golv utan heltäckningsmatta så måste väl fläktkonvektorer som skjuter värmen ner mot golvet vara väl så effektiva. När vi installerade en luft/luftvärmepump i vardagsrummet så var upplevelsen av jämn och go värme i hela rummet, även nere vid golvet, påtaglig jämfört med innan med enbart radiatorer.
 
  • Gilla
Aussiegrit
  • Laddar…
anders07 skrev:
Om du lägger platon och trägolv på det blir det nog hyfsad komfort ändå men det är ingen rekommenderad lösning.
Jag har uppfattat det precis tvärtom, det vill säga att Platon och trägolv är en ofta rekommenderad lösning.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Pära skrev:
Jag har uppfattat det precis tvärtom, det vill säga att Platon och trägolv är en ofta rekommenderad lösning.
Nej, trägolv i rum med tillskjutande fukt är aldrig att rekommendera!

Ska man ha trägolv där finns det två sätt som är "rekommenderade", isolering under golvet eller mekanisk ventilation för att suga bort fukt.

Naturligtvis så fungerar troligen platon bra men fukten kommer att finnas kvar i rummet, dock under platon mattan och sen ska fukten ventileras ut längs väggarna. Om det "läcker" fukt någonstans kan du få kondens under golvet och p.g.a. värmeväxling mellan platon och golv kan du också få kondens beroende på temperaturskillnader och fuktnivåer i platta/rum/mark.

Som sagt, det går troligen bra med platon bara men att kalla det för en rekommenderad lösning vill i alla fall inte jag göra om jag ger råd till andra...

Skulle jag själv lägga platon och trägolv i rum som mina döttrar ska bo i?
Nej, det skulle jag inte...
 
anders07 skrev:
Som sagt, det går troligen bra med platon bara men att kalla det för en rekommenderad lösning vill i alla fall inte jag göra om jag ger råd till andra...

Skulle jag själv lägga platon och trägolv i rum som mina döttrar ska bo i?
Nej, det skulle jag inte...
Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar.
Du säger att platon + trägolv inte är en bra kombination. Men sen säger du att ventilerar man så är det bra.

Så du undrar jag om man lägger platon matta och ventilerar under med deras fläkt, vad är det som är dåligt med det jämfört med nivell som du rekommenderar?

http://www.isola.se/produkter-sv-SE/golv/platon-fuktskydd/ventilerad/
 
Redigerat:
Med Nivells system så suger man in den uppvärmda luften in mellan platonmattan och betongplattan och så blåser man ut den utomhus. Man "fönar" alltså plattan med uppvärmd luft och blåser sen ut all fuktig luft utomhus.

Nivell och "Ventilerad Platon" är alltså samma sak.

Alltså:
platon utan fläkt = dåligt
platon med fläkt = bra
 
anders07 skrev:
Nej, trägolv i rum med tillskjutande fukt är aldrig att rekommendera!

Ska man ha trägolv där finns det två sätt som är "rekommenderade", isolering under golvet eller mekanisk ventilation för att suga bort fukt.
Isola och Tarkett rekommenderar lösningen Platon och trägolv. De företagen har så klart uppenbara intressen av att folk lägger in Platon och trägolv, men oavsett detta är det vad de rekommenderar. När du skriver rekommenderade inom citationstecken misstänker jag att du hänvisar till annat än vad de inblandade företagen rekommenderar. Men vad? Eftersom jag själv har oisolerad platta och långt gångna funderingar på att lägga in just (passivt ventilerad) Platon och trägolv skulle jag bli mycket glad om du kunde hänvisa mig till motsatta rekommendationer, det vill säga företag, privatpersoner (med erfarenhet) eller forskare som säger att Platon och trägolv inte är att rekommendera på oisolerad platta med risk för tillskjutande fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.