Vad finns det för för- respektive nackdelar med respektive metod i badrum?

Kostnader, renoveringar längre fram, risker, etc?
 
Ganska enkelt att värdera:

Praktiskt/tekniskt/ekonomiskt: 10 - 0 till plastmattor.
Status/estetiskt: 2 - 1 till kakel och klinker.

Så den svåra frågan är egentligen:
Vågar du stå emot trycket från kakel/klinker lobbyn?
Det är ju lite som att ha en Volvo när alla grannarna har BMW :wow:


PS
Har själv plastmattor och Honda

Men har haft både kakel och Volvo :)
 
Hos oss har vi valt plastmatta, anledningen är delvis att vi bor i trähus vilka rör sig, (de nya tätskikten kanske är bättre mot detta??)

Och att det är mer lättskött och fräscht än skitiga kakelfogar.

Tycker att det är skitsnyggt med kakel men att det kan se sunkigt ut i fogarna.
Bifogar en bild på vårt badrum med plastmatta.

20131023_115406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Eller en kombo kanske? Vi har plastmatta på golv och kakel på vägg. Som tätskikt bakom kaklet våtrumsmatta. Känns på nått vis säkrare.
 
Håller med KnockOnWood, men om det är så att man funderar på alternativ till kakel/klinker så är våtrumstapet på väggarna också ett bra alternativ.

Det finns massor med snygga plastmattor idag, så det är ett väldigt bra alternativ.

Är man osäker kan man välja en plastmatta som går att använda som tätskikt för kakel/klinker. Då kan man lägga på kakel/klinker sedan.

Några konkreta fördelar med plastmatta:
- Billigare
- Lättare att upptäcka skador
- Går att reparera
- Tål rörelser i huset bättre
- Golvet känns varmare (golvvärme mindre viktigt)
 
Om man vill kompromissa så är väl plastmatta på golvet plus kakel på väggarna en bra medelväg.

Snyggt och praktiskt. För vem tittar på golvet?
Och plastmatta på golvet kräver inte golvvärme, vilket klinkers väl gör för att inte kännas för kallt.

Och vägg-kaklet kan man tydligen sätta upp på en hederlig plastmatta och vara säker på att det blir tätt :)
 
jag tror inte att en plastmatta är tål rörelser så mycket bättre än dagens folietätskikt

Jag är lite skeptiskt till matta som tätskikt bakom kakel, titta på ett 15år gammalt badrum med matta ofta är det så runda hörn att snusdosan passar fint där... Man värmer ofta in hörnen och med tiden så strävar mattan efter att återfå sin naturliga form. Fast å andra sidan så kanske kaklet håller emot det.

Sen är det svetsarna som gärna vill börja glipa ett 15+ år, har du kakel över kommer du inte att se om svetsen spricker

Mitt råd när någon frågar är att man ska ha aningen eller, plastmatta som ytskikt eller folie som tätskikt

Men det är mina åsikter... har många kollegor som förespråkar matta som tätskikt, konstigt nog är det bara gamla mattläggare som nu också även sätter kakel :)
 
nino skrev:
...Sen är det svetsarna som gärna vill börja glipa ett 15+ år, har du kakel över kommer du inte att se om svetsen spricker...
Och varför tror du att inte en "tätskiktsfolie" kommer att spricka och glipa?
Hur kontrollerar du det?
 
Jag tror att det håller, eftersom att man har överlapp på ca 5cm, mattaskarven sitter endast med en tunn smält tråd med en fästyta på ca 2mm

Kontrollera kan man inte, men jag tror stesstestet som man gjort på tätskikten tror jag visar att det kommer att hålla
 
nino skrev:
Jag tror att det håller, eftersom att man har överlapp på ca 5cm, mattaskarven sitter endast med en tunn smält tråd med en fästyta på ca 2mm..
Nja, det är väl ungefär som att säga att svetsade stålfartyg inte kan vara täta.
Bäst att fortsätta med nitade skrov (á la 1920) där plåtarna överlappade varandra med fem centimeter.

Kanske en kass analogi, jag vet :surprised:
Men jag har aldrig sett en plastmatta spricka isär i svetsen. Har du?
 
ja det har jag, många gånger
senast för 2veckor sen fick jag frågan om jag kunde svetsa en golvmatta som spruckit, där var hela golvskarven öppen

har tyvärr inget kort på det men ska tänka på det nästa gång.

Säger inte att jag har rätt utan bara vad jag tror, men visst är det lite intressant att det bara är mattläggare som även sätter kakel som för det mesta förespråkar tätskiktsmatta, jag känner ingen renodlad plattsättare som har lärt sig att sätta tätskikstmatta
 
KnockOnWood skrev:
Det är ju lite som att ha en Volvo när alla grannarna har BMW :wow:
Nu ska jag inte förstöra denna tråd och glida ut på villovägar men nya volvo v40 (svart) e ju mycket snyggare än de flesta nuvarande bmw-modellerna ;)
 
  • Gilla
KA-1
  • Laddar…
nino skrev:
ja det har jag, många gånger
senast för 2veckor sen fick jag frågan om jag kunde svetsa en golvmatta som spruckit, där var hela golvskarven öppen

har tyvärr inget kort på det men ska tänka på det nästa gång.

Säger inte att jag har rätt utan bara vad jag tror, men visst är det lite intressant att det bara är mattläggare som även sätter kakel som för det mesta förespråkar tätskiktsmatta, jag känner ingen renodlad plattsättare som har lärt sig att sätta tätskikstmatta
Vad är det du tycker är konstigt med det? Mattläggare känner sig bekväma i och kan sätta mattor. Det är dessutom ett bra och godkänt tätskikt. Så jag ser inget konstigt i det.
Renodlade plattsättare har väl aldrig hållt på med mattläggning så därför väljer dom annat tätskikt.
Man vill ju göra det man är bäst på och då blir väl resultatet bra oavsett matta eller folie.
 
Det jag menar är att det nästan bara är mattläggare som förespråkar plastmatta som tätskikt
Sen tycker jag det är lite konstigt att plastmattetillverkarna inte testar sina mattor på samma vis som folietätskikten testas' inte heller testar man fixet tillsammans med mattan, tillverkaren rekommendera ett fix men det är inte testat med plastmattan.

Tätskiktade ett badrum idag med tätskiktsmatta, men jag tycker inte det känns säkrare än folie på nått vis, när man gjort några badrum med folie så fick man känslan att det här är riktigt bra ( efter man hållt på med rollade tätskikt)

Men som tur e får man använda det man själv tror på
 
Vi gjorde ett litet badrum på övervåningen i ett hus med träbjälklag och då fick vi rådet att det är säkrare i längden med plastmatta i trähus som rör sig. Detta var 2005, men det borde vara samma nu, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.