Ingen USP för mig. Jag hade köpt direkt om det gått att integrera med Vera. Nu köper jag inte...
 
Det var synd, jag vet inte om jag är särskilt intresserad i en om det inte går att använda den med andra system. Eller så försöker man att hacka systemet. ;-)
 
Idag började vårt dörrlås att prata, två gånger har låset sagt "Välkommen till Yales digitala värld" när vi låst upp inifrån.
Ska vi behöva höra det varje dag? :mad:
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
Håller på att bygga hus och tänkte montera detta på tre ställen. Man kan läsa att om batterierna tar slut så måste man ha en 9V batteri tillhands för att låsa upp.
1. Ger låset ifrån sig någon typ av varning när batterierna är på väg att ge upp?
2. Hur lång driftstid kan man räkna med innan man måste byta batterierna?
3. Om någon lämnar hemmet och låser och att det finns några kvar hemma, måste man då vrida på vredet för att kunna komma ut eller är det bara att trycka ner handtaget? Vi har småbarn och det vore bra att man slipper vrida på vredet för att komma ut.
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
kotten33 skrev:
Håller på att bygga hus och tänkte montera detta på tre ställen. Man kan läsa att om batterierna tar slut så måste man ha en 9V batteri tillhands för att låsa upp.
1. Ger låset ifrån sig någon typ av varning när batterierna är på väg att ge upp?
2. Hur lång driftstid kan man räkna med innan man måste byta batterierna?
3. Om någon lämnar hemmet och låser och att det finns några kvar hemma, måste man då vrida på vredet för att kunna komma ut eller är det bara att trycka ner handtaget? Vi har småbarn och det vore bra att man slipper vrida på vredet för att komma ut.
1. Batterisybolen börjar blinka
2. 1år utan problem
3. om man låser så måste man vrida vredet på insidan
vredet belastas knappt så det är enkelt add vrida
en 3åring fixar det utan problem
MEN om någon låser med bortasäker så kommer du inte ut om du inte har fjärrkontroll eller bor så att du kan gå runt och öppna med bricka eller kod
sen om du har aktiverat auto-låsning så låser den dörren 5sek efter man har stängt dörren
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
Vid montering av ett Yale Doorman, gör man åverkan på dörren eller kan man montera ett "vanligt" trycke om man inte är nöjd och då inte ha massa synliga skruvhål i dörren?
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
nrgize10 skrev:
Hej!

vad tror du om systemet "Fibaro"?
Kanske kan vara en lösning att styra låset med .

[länk]

[länk]
Hej nrgize10,
Du tänker helt rätt. Fibaro eller andra hemautomationssystem (Vera är min favorit) kommer att kopplas ihop med husets alla delar så småningom. Hemautomation för vanliga människor är dock rätt nytt fortfarande och alla lösningar finns inte framme. På svenska marknaden är Verisure/Yale först ut med fjärrstyrt lås, dock ännu endast med sin egen "stängda" (såvitt jag vet i alla fall) lösning.

Så, det är helt klart en "lösning", men den finns inte ännu. Leverantörerna måste få lite mer tid att ta fram de lösningar vi konsumenter vill ha.
 
mrquick skrev:
Hej nrgize10,
Du tänker helt rätt. Fibaro eller andra hemautomationssystem (Vera är min favorit) kommer att kopplas ihop med husets alla delar så småningom. Hemautomation för vanliga människor är dock rätt nytt fortfarande och alla lösningar finns inte framme. På svenska marknaden är Verisure/Yale först ut med fjärrstyrt lås, dock ännu endast med sin egen "stängda" (såvitt jag vet i alla fall) lösning.

Så, det är helt klart en "lösning", men den finns inte ännu. Leverantörerna måste få lite mer tid att ta fram de lösningar vi konsumenter vill ha.
Jag har beställt ett Yale Doorman som ska installeras i December, har även kikat på Fibaro som använde Z-Wave för att kommunicera med enheter. Själv väntar jag på en Almond+ som kan prata både Z-Wave och ZigBee HA, samt IP.
Från vad jag har hittat använder Yale Doorman ett eget protokoll, så att prata direkt med låset verkar vara uteslutet. Däremot så har jag även beställt V-Modulen och V-Boxen och ska se om jag kan lura ut att prata med eller hacka den på nått sätt. Men jag har inte de stora förhoppningarna att det kommer att fungera. Får hoppas att Assa fixar en box som kan prata ZigBee eller Z-Wave.
 
  • Gilla
otooja och 3 till
  • Laddar…
mrquick skrev:
Hej nrgize10,
Du tänker helt rätt. Fibaro eller andra hemautomationssystem (Vera är min favorit) kommer att kopplas ihop med husets alla delar så småningom. Hemautomation för vanliga människor är dock rätt nytt fortfarande och alla lösningar finns inte framme. På svenska marknaden är Verisure/Yale först ut med fjärrstyrt lås, dock ännu endast med sin egen "stängda" (såvitt jag vet i alla fall) lösning.

Så, det är helt klart en "lösning", men den finns inte ännu. Leverantörerna måste få lite mer tid att ta fram de lösningar vi konsumenter vill ha.
Snackade med en låssmed igår och enligt han, och deras kontakt hos Assa, så är Yale Doorman öppet för att integrera mot andras lösningar. Men besked var att bara Verisure hade nappat i detta läge. Men han trodde andra larmfabrikat kommer hoppa på detta. Någon som sitter på mer info om fler är på gång?

Idag finns modul för fjärrkontroll eller för Verisure. En insticksmodul för Z-wave hade varit grymt. Då kan man få in den i ett system.
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
Mr Lorentz skrev:
Snackade med en låssmed igår och enligt han, och deras kontakt hos Assa, så är Yale Doorman öppet för att integrera mot andras lösningar. Men besked var att bara Verisure hade nappat i detta läge. Men han trodde andra larmfabrikat kommer hoppa på detta. Någon som sitter på mer info om fler är på gång?

Idag finns modul för fjärrkontroll eller för Verisure. En insticksmodul för Z-wave hade varit grymt. Då kan man få in den i ett system.
"öppet för att integrera mot andras lösningar" Frågan är vad som menas med detta, har de öppna specifikationer som går att få tag på?
Skulle gissa på att när Standarden godkänner elektroniska lås så blir det mer fart på det.
Sen vet jag inte om Yale Doorman saluförs i exempelvis Polen som är Fibaros hemland, det skulle ju kunna få dem intresserade att göra en modul.
Annars är ju ZigBee en öppen standard, så om man på något sätt kan få tag i information om hur en insticksmodul ska prata med låset, så borde det gå att bygga en ZigBee modul. Z-Wave verkar vara svårare att bygga egna enheter vad jag har sett.
 
  • Gilla
nrgize10
  • Laddar…
Hmm, nån sa till mig att det kanske är riskfyllt att ha ett sånt här lås, då det tillkallar uppmärksamhet. Typ "Titta de har ett avancerat lås, där måste finnas något värt att stjäla"

Statistik visar ju tvärt om att tjuvar går till de hus som är enklast att komma in i.
Ena huset har ett traditionellt lås.
Andra huset har ett avancerat lås, larm och kamera.
Vilken går de till?

Man kan ju nyansera det lite.
Ena huset har ett bra lås men med nyckel, samt Larm och Kamera.
Andra huset har ett modernt kodlås, samt Larm och Kamera.
Vilken går de till?
 
Svårt att säga vad som är bäst. Tanken har själv slagit mig och man undrar hur säkert ett Doormanlås verkligen är. Jag tror att har du larm och dekaler så har du ett ganska bra skydd och många tjuvar väljer ett annat hus. Att man har ett Doormanlås tycker nog inte jag signalerar att man har mer skyddsvärt hemma. Då är det lite samma med larm. Sen kan man väl tänka sig att fler tjuvar har kolla på "vanliga" lås och inte så mycket på doorman.

Om man sen ser på statistiken så har jag fått intryck att det är en ganska lite del som av inbrotten som görs via ingrepp i dörren. Men det är bara spekulationer.
 
Mr Lorentz skrev:
Vid montering av ett Yale Doorman, gör man åverkan på dörren eller kan man montera ett "vanligt" trycke om man inte är nöjd och då inte ha massa synliga skruvhål i dörren?
Nej, inga extra hål behövs utan man använder de standard hål som redan finns i dörren.
 
eldaria skrev:
Hmm, nån sa till mig att det kanske är riskfyllt att ha ett sånt här lås, då det tillkallar uppmärksamhet. Typ "Titta de har ett avancerat lås, där måste finnas något värt att stjäla"

Statistik visar ju tvärt om att tjuvar går till de hus som är enklast att komma in i.
Ena huset har ett traditionellt lås.
Andra huset har ett avancerat lås, larm och kamera.
Vilken går de till?

Man kan ju nyansera det lite.
Ena huset har ett bra lås men med nyckel, samt Larm och Kamera.
Andra huset har ett modernt kodlås, samt Larm och Kamera.
Vilken går de till?
Nu är det nog ingen tjuv som bara tittar på låset och det är väldigt, väldigt sällan inbrott sker via ytterdörren så jag tror inte att ditt resonemang är korrekt att ett kodlås skulle "dra till sig" inbrottstjuvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.