Du behöver inte ange implementationsfilnamnet. Veran plockar upp det ur device-xmlen.

För att justera känsligheten får du modifiera min fina formel i sketchen:

int lightLevel = (1023-analogRead(LIGHT_SENSOR_ANALOG_PIN))/10.23;

Dom analoga ingångarna ger ett värde mellan 0-1023. Jag konverterar bara detta helt linjärt till ett värde mellan 0-100. Du kanske kan ha en logaritmisk skala eller nåt för att öka känsligheten. Lek på!
 
Nu har jag suttir hela förmiddagen och försökt få till detta, men blir inge bra :(
Har kollat kopplingarna typ 50ggr :) provat med 8 olika nrf2401

Får inte till komunicatioen alls mellan 2 enheter :(

Senate testet var att lägga in "Getting started" som ligger i RF24/GettingStarted

När jag startar om arduino Nano så kommer detta ut i serial monotor:
Nano1:
nano1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nano2:
nano2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När sedan sckiakr ett t så kommer bara detta:
nanofel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har provat från båda håller ??

Någon som vet om det kan finnas olika modeller på nRF2401 ????

Blir lite små sur på detta :(

MVH Andreas H
 
Provat att sätt en liten kondensator mellan 3.3V power och gnd till radion.
Radion verkar känslig för störningar på matingen och det har hjälpt för mig.

4.7uF räckte för mig
 
Redigerat:
Done
Men ingen skillnad :(

Har även kört på två st vanliga adruino uno men blir exact samma fel på dom
börjar tro att det är något galet med mina nRF2401 ??
 
Har försökt få till en Motionsensor och en Dallas Tempsensor utan att lyckas :(...
De dyker ej upp Automatiskt.
Skall dom de?
Använder som sagt ver 1.2.1-46
"Blink lampan" glöder(blinkar snabbt) är det riktigt?

Funkar Radio ID Auto i denna version eller måste jag sätta ID själv.
One wire buss verkar ligga på D2 i sketchen skall vara på D3 enligt instruktionerna.Radion ligger kopplad på D2.
Kanske tolkar jag Sketchen fel?

Så här ser sketchen ut jag laddade ner för Tempsensorn.


#define RADIO_ID AUTO

#define SLEEP_TIME 30 // Sleep time between reads (in seconds)
#define ONE_WIRE_BUS 2 // Pin where dallase sensor is connected

Även i MotionSketchen är Radio ID Auto.

Vilken version rekommenderar du hek,skall jag avvakta lite och köra på nya 1.3
 
Auto skall funka i 1.21 men det är mycket omständigare att inkludera nya enheter men en massa omstarter. Tycker nog du skall försöka försöka hoppa över till 1.3betan (ladda ner från länken på wikin).
Inte kul att leda buggar i gammal kod. Och bra med fler testare på det nya.

Mycket riktigt var det lite knas med temperatur-exemplet med one-wire på samma digitala ingång som radions wake up pinne (som iofs inte används just nu så du kan skita i den). Detta är fixat i 1.3beta

Du kommer få få tänka lite om du skall kombinera interruptstyrd rörelsesensor och timer-interrupt för intervall av templäsningen. Prova med att skippa alla interrupt (alltid vaken) och se att det fungerar innan nu försöker dig på sovning.
 
Ok..blir att testa 1.3betan.Lika bra att hoppa på den direkt,än att fixa med gamla versioner.

Som info..
Det fungerade när jag satte ett fast ID,samt flyttade onewirebuss till D3.:)
 
Redigerat:
Hej hek och övriga,

Står i valet om jag ska ge mig in i även detta spännande projekt istället för att komplettera Veran med Fibaros Universal Sensor. Jag vill mestadels mäta temp, avläsa mikrobrytare för låskolv, rörelsedetektor osv.

Min fråga till er är om ni skulle kunna skriva ett par kommentarer till hur era enheter visar sig i de olika apparna till iOS och Android. Fungerar det bra? Vilka kör ni? Jag vill nämligen försöka få till någon sorts övervakningsplatta.

Tack på förhand alla lödare där ute.

/J
 
@erikssonjorgen
Jag använder verans standardenheter där det finns (som kommer dyka upp som vanligt i apparna).
Har endast skapat egna för distans/avstånd och lufttryck/väderprognos då de inte finns sedan tidigare.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Börjat labba lite med mina ir sändare/mottagare:
http://www.aliexpress.com/item/2PCS...nsmitter-Kit-for-Arduino-M3AO/1178542936.html

Se exempelsketch här:
http://code.mios.com/git_public/mio...ries/Vera/examples/IrSensor/IrSensor.ino?js=1

Funkar bra att kontrollera volymen på min tv från veran och alla mottagna ir-koder skickas tillbaka till veran och sparas i VAR_1 om man vill kicka igång scener eller liknande med sin fjärr.

Frågan är bara hur man gör detta lite mer generellt. Lite trist att hårdkoda ir koderna i sketchen.. jaja.. dags att sova nu.. fredag imorgon :)
 
  • Gilla
pethson och 2 till
  • Laddar…
@hek; Riktigt spännande att följa dina fantastiska framsteg. Att kontrollera IR-enheter är lysande.

Har du några funderingar på att göra någon "output"-enhet som kan ge feedback i form av ljud. T ex en som spelar upp ett meddelande i ett par aktiva högtalare när något triggas i Veran? Gärna valbart meddelande på minne. Antar att jag är ute efter att inte behöva investera i en Sonos... ;-)

Uppskattar allt du delar med dig! Betyder väldigt mycket.

/J
 
Fick låna ett par wireless-moduler av pixipixiL och tänkte leka igår. Men nu hittar inte Arduino-programvaran längre min USB. Jag gissar att det har med Mavericks-uppdateringen att göra.
Är det någon som har uppgraderat till Mavericks och fått det att fungera? Även efter installation av FTDIUSBSerialDriver så dyker ingen USB upp i Arduino-programvaran.
 
Jag har inte uppdaterat till Mavericks. Kanske skall vänta då....
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
pb76 skrev:
Fick låna ett par wireless-moduler av pixipixiL och tänkte leka igår. Men nu hittar inte Arduino-programvaran längre min USB. Jag gissar att det har med Mavericks-uppdateringen att göra.
Är det någon som har uppgraderat till Mavericks och fått det att fungera? Även efter installation av FTDIUSBSerialDriver så dyker ingen USB upp i Arduino-programvaran.
Jag har inte heller lyckats på Mavericks att lira med Arduino så du är inte ensam...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.