@pixipixiL
Jättsnällt att du tänker så :)
Är mest rädd att de aldrig kommer fram. En beställning skickad 20131023 har nu anlänt till Sverige. Men wireless-modulerna är skickade 20131012 (beställda 24/9).
Så om min nästa beställning (skickad 20131103) kommer innan mina wireless-moduler, blir det nog till att göra en ny beställning :/
 
Det är helt random med ordrarna.. Tror dom skickas från olika platser i kina därav slumpmässig leveranstid. Se bara till att öppna en "dispyt" innan tidsfristen (som räknar ner på ordersidan) går ut om du inte fått dom.

Har alltid fått pengarna tillbaka om det strulat eller om innehållet i paketet varit fel (hänt två gånger när jag beställt dupont-kablar).
 
Har äntligen fått hem alla delar från Kina.Lyckades programera Nanon som gateway ,men stöter på problem med Pro Minin.
När jag skall ladda upp programmet får jag "avrdude stk500_getsync() not in sync resp=0x00".

avr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har valt rätt comport och korttyp,under Tools.
Minin blinkar och startar om när man trycker resett.

Har köpt samma mini och USB adapter som hek.

Någon annan som haft problem med att ladda program till Minin?
Fungerar autoreset eller måste man trycka på knappen innan man laddar upp(har provat båda).
 
  • avr.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt säker på att du valt rätt modell?

Screen Shot 2013-11-05 at 16.53.56.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag programerade Nanon valde jag, Nano w/ATmega328
Med Minin valde jag, Pro or Pro Mini(5v,16 Mhz) w /ATmega 328
det syns på screenshoten..
Har även testat att byta COMport (just nu COM9).
Har sett att det skiljer på olika Minis vissa har spegelvända anslutningar.
Har anslutit CTS till GND på Minin
TX till RX och virseversa.
DTR till DTR(Har läst något om en konding i denna signalen ,behövs den)
 
Redigerat:
@kepson
Sorry såg inte ordenligt på screenshoten... Man får kolla så att GND är åt rätt håll. Annars verkar det vara 1-1 mappning från FTDIn. Jag har inte behövt sätta någon konding för att det skall fungera. Dock fick jag löda på baksidan av FTDIn för att bygla 5V (solder jumper) då den verkade vara lite kass eller väldigt tunn när jag fick den.

Igår dog USB-porten på min nya mac också när jag satt och labbade. Trodde jag gjort något dumt (= bränt nåt i datorn). Men efter en omstart fungerade det igen.. Mysko...

Lite övrigt
Har så smått börjat testa dom minimala regulatorerna jag köpte. Var ett jäkligt pilliga att löda så jag vet inte om jag kan rekommendera dom. Fick ut 3.3V men radion villen kicka igång på en av enheterna. Visade sig att jag behövde en liten kondensator över utgången mot radion för att minska "ripplet". Då fungerade allt superbra!
 
Har inte lödat 5V byglingen,har mätt att jag fick 5V ,men det kanske är för dåligt när den jobbar.Får testa att löda byglingen så får vi se.
Resettas Minin automatiskt för dig eller trycker du på knappen.
 
Tror den resettas automatiskt. Svårt att säga eftersom jag brukar slå igång serie-loggen efter nedladdning och då startar den ju om igen.
 
Första leveransen framme. Har bara en arduino sedan tidigare och beställningen av sådana har inte kommit än så det är svårt att kolla om radiodelarna funkar. En okulär besiktning visar dock att en troligen inte funkar. Finn ett fel på bilden. En lödpenna lär kunna åtgärda det men samtidigt är kristallen lätt bucklig så det blir nog ett klagomål (på de 7 kronorna...)
Hur är det med de radiokort ni beställt, är ic-kretsen märkt eller blank? Av mina tio har sex kretsar tydlig text "24L01+" medan fyra är helt blanka.
 
  • IMGP0230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla tio är märkta "24L01+" och riktigt lödda.
 
Äntligen......Har nu lyckats ladda upp "Lightsensor" till Minin.

Problemet visade sig bero på drivrutinerna till USB adaptern.
Om man byglar RX och TX på adaptern och sedan öppnar "Serial monitor" skall man få ett eko på det man sänder.
Detta fungerade inte.

Har tidigare bytt drivrutiner ,men bara på USB porten under ports i Device manager.
Man kan också byta drivrutiner på USB serial converter under Universal Serial Buss converters i Device manager.
Installerade FTDI 2.8.24 vilket inte är den senaste.Den senaste kan tydligen krångla ibland.

När drivrutinerna var nergraderade fick jag eko i Serial Monitor,och när jag kopplade in Minin fungerade det direkt.


Nu är det bara resten kvar..;-)
 
pb76 skrev:
@pixipixiL
Jättsnällt att du tänker så :)
Är mest rädd att de aldrig kommer fram. En beställning skickad 20131023 har nu anlänt till Sverige. Men wireless-modulerna är skickade 20131012 (beställda 24/9).
Så om min nästa beställning (skickad 20131103) kommer innan mina wireless-moduler, blir det nog till att göra en ny beställning :/
Hojta till om du ändrar dig. Åker snart till "down under" 8 veckor på semester ,så jag behöver inte dom under den tiden :)
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
pixipixiL skrev:
Hojta till om du ändrar dig. Åker snart till "down under" 8 veckor på semester ,så jag behöver inte dom under den tiden :)
Ahhh, är det så det ligger till. Isf är jag intresserad. För då hinner jag ju skaffa fram nya om de jag har i nuvarande beställning inte kommer fram i rimlig tid innan du är tillbaka. :)
 
pb76 skrev:
Ahhh, är det så det ligger till. Isf är jag intresserad. För då hinner jag ju skaffa fram nya om de jag har i nuvarande beställning inte kommer fram i rimlig tid innan du är tillbaka. :)
Skicka över adressen på pm så lägger jag dom på lådan i em
Andreas
 
Första sensorn klar...Körde med beprövade Version 1.2.1 för att undvika problem.Fick Lua failure och var tvungen att sätta baud till 38400.
Ljussensorn dök upp så fort jag anslöt den till 5V.
Light.jpg

Behöver man inte ange "Upnp Implementation Filename" när man Skapar Devicen.
Annars har jag skrivit in "I_Arduino1.xml" där.

Kan man justera ljusvärdet,får ett ganska lågt värde runt 5 trots att det är ganska ljust i rummet.
Potten på kortet verkar bara ändra nivån på den digitala utgången.

Kan rekommendera denna lilla 3,3V modul för att koppla in radion till Minin,riktigt smidig.

DC 5V to 3.3V DC-DC Step-Down Power Supply Buck Module AMS1117 LDO 800MA

http://viewitem.eim.ebay.se/DC-5V-t...800MA/281058278731/item?transId=1101771135018

Tack än en gång hek,för en utmärkt App.Riktigt roligt det här.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.