Var förbi farsan idag och spanade in hans badrumsmöbel som han pysslar med. Och jag kände att jag var tvungen att dela med mig av den. Själva handfatet är ur ett stycke solitt granit.

jSYMQy4.jpg
 
  • Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Här är ett ganska överambitiöst ställ för handsågar som jag precis blivit färdig med. Det mesta är gjort med handverktyg och byggbeskrivning finns på http://snickeri.questmedia.se/2013/10/24/sagstall-sinkning/
DSCF4065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stroker och 6 till
  • Laddar…
Jag gillar din figursåg, en sådan har funnits på önskelistan sedan jag såg denna:
[video=youtube;VhNNzgNZaLA]http://www.youtube.com/watch?v=VhNNzgNZaLA[/video]
 
Snyggt! Ja en sådan figursåg har jag också spanat på länge men priset har gjort att jag har fått vänta.
Vad är det som hänger på skåpet i ovankant?
 
Det är en jigg till bordssågen för att göra avsmalnande bordsben. Den förtar väl helhetsintrycket här men den råkade hänga där redan. Figursågen är grym!
 
Oki tack. Jag var mest nyfiken :)
Snyggt skåp. Ser ut som du har samma såg från Veritas som jag har.
 
Snyggt skåp! Vilka sågar sitter där?En LN, Knew Concept och ett par Veritas ser jag. Vad är de övriga? Längd, tandning, filning?
/B
 
bengtn skrev:
Snyggt skåp! Vilka sågar sitter där?En LN, Knew Concept och ett par Veritas ser jag. Vad är de övriga? Längd, tandning, filning?
/B
Jag tyckte mig se ett par Bahco, men de kanske inte får nämnas i detta sällskap? :surprised::D
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Från vänster så är det Wenzloff 16-tums klyv och två 11-tums kap och klyv 16tpi. Sen en gammal Sandvik och två Veritas och en liten Pax som jag aldrig använder. Efter plastgrejerna är det två fina Disston D8 och no 7 som är nästan 100 år men väldigt välfungerande. Nu gäller det bara att ha något att såga...
 
Inte för att jag vill vara sån men (i och för sig är det ju det jag är :surprised: )...

Varför hänger du inte sågbladen med handtagen överst? Det tycker jag skulle vara enklare att ordna.
Och varför är tänderna vända utåt?
Det borde väl vara säkrare om de var vända inåt i skåpet, så man inte av misstar får en sågtand i tummen när man skall ta en såg.

För övrigt har jag inte sett ett så snyggt verktygsskåp sedan jag gick i realskolan på 50-talet.
Då var slöjdsalen som ett tempel med alla rubankar, stöthyvlar, ryggsågar och bandsågar.
Allt på sin bestämda plats.

Gnällig, ja visst! Vad har jag själv gjort?
I den gamla realskolans slöjdsal hade läraren byggt en liten enkel låda för att dela sandpapper i fyra delar,
så de passade slipklossarna. Ett gammalt bågfilsblad användes som rivkant.
Ni vet de där gamla sandpappren som det stod Flint på baksidan av.
Så nu har jag gjort något liknande för att riva av slippapper till min skakslip från slippapersrullarna.
Jag vet att det är dagisnivå. Alla prickar på bilden är flugskit. Det finns i ett garage som ännu inte har fått porten installerad.
P1000007 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stroker och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tänkt ha tänderna inåt men jag goofade mig. Stora ryggsågen är så baktung så den ville tippa utåt med den lilla lutning den fick och Veritassågarna hade luriga handtag så jag hade gjort tvärslån som handtagen vilar på för smal. Läxan är ju att planera lite bättre innan. Att hänga dem är ju ett alternativ som jag kanske provar, jag har bara skruvat fast hållarna så att jag skulle kunna ändra sen.
 
  • Gilla
Stroker och 2 till
  • Laddar…
Verkligen dunderfint sågprojekt!
Klart sågarna förtjänar att bo vackert, o visst hade det inte varit lika kul att spika ihop det med vitlim o dyckert i plyfa?
Det är väl perfekt att öva på sina egna projekt, så gör du inte samma missar på kundernas.

Kul att du även visade lite misstag på lådorna, det hela blir inte så mycket mindre imponerande, men mer mänskligt. Det är lätt att tro att man är den enda i världen som gör fel i bland.

Jag har mina sågar hängandes, funkar bra till alla utom veritas sågarna pga deras utformning av ryggen, så var helt glad och nöjd med din lösning, superfin!
 
024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer några bilder på förra vinterns projekt med att göra nya köksstolar i björk. En bit in i projektet kom jag på att det inte var så lätt som jag trodde. På den första prototypen gjorde jag tappar som möttes inne i benen och insåg att konstruktionen inte skulle hålla. Nästa variant var att låta tapparna gå ut genom benen och första tanken var att kapa dem jäms med, men jag lät dem sticka ut en bit som en kul detalj. Det var ett roligt, om än tålamodsprövande projekt. När jag skulle börja med att göra ett tillhörande bord gick avloppet sönder och det blev bilande i källaren istället. Nu i vinter kommer jag att börja med bordet.
 
  • Gilla
TBrogren och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker det är kul att använda överblivet spill till snabba projekt. Skärbrädor till exempel. Den är är gjord i Bok, Lönn och Valnöt. Och en massa trälim... Det var lite småstressigt att limma ihop alla bitarna men det var bara en som blev felvänd. Jag använde hyveln i bakgrunden för att runda alla kanter. Lika snabbt men mindre buller och damm jämfört med fräs.

DSCN4654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/B
 
  • Gilla
Chargerman och 17 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt, Amatörsmurf (y)

Och i ett lite ovanligt material också.

Om jag får komma med ett litet önskemål, så skulle det vara att inte göra sitsen helt plan utan lite "skålad".
Så här ungefär(fast den här pinnstolen är inte snygg i övrigt):
1003291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.