Fick för 2 dagar sen hem min leverans med lite prylar och jag kan meddela att det är kraftigt beroendeframkallande. :confused:
Det blev f.ö en Vera3, några WallPlugs, några dimmrar och lite annat skoj att börja mixtra med. Jag har lyckats med att installera en plugin för att köra min Onkyo AV Reciever i Veran men när jag nu ska testa att installera en plugin vid namn EM Sensor går jag bet.
Pluginen är till för att trigga ett pushmeddelande via VeraAlert om effekten går ner under ett tröskelvärde, i mitt fall så ska frun få veta när tvätten/torken är klar.
Är det någon som har testat denna plugin med gott resultat mot Fibaros WallPlug eller som kanke har något annat förslag på hur det kan lösas? Detta är ganska avgörande för WAF:en i mitt fall så kom med nåt bra nu. :D

//Emil
 
Man ska väl inte svara sig själv men nu har jag iaf hittat lösningen.
EM Sensor pluginen vill att man ska mata in EnergyMeteringDeviceID men det borde nog stå Number istället för ID på slutet. det fungerade direkt när jag tittade på Device# istället för ID.

//Emil
 
swoosh skrev:
Man ska väl inte svara sig själv men nu har jag iaf hittat lösningen.
EM Sensor pluginen vill att man ska mata in EnergyMeteringDeviceID men det borde nog stå Number istället för ID på slutet. det fungerade direkt när jag tittade på Device# istället för ID.

//Emil
VA e detta för en Plugins EM sensor, Hittar ingen sådan
 
Det verkar som att Merten 507601 är en dubbelpolig brytare. Någon som har erfarenhet av Merten + HC2?
 
Hoffan skrev:
VA e detta för en Plugins EM sensor, Hittar ingen sådan
Det är inget som man hittar i appbutiken i veran. Det är en custom som någon fiffig typ har skrivit.
Du kan läsa mer om den på denna länken.
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,11076.0.html

Edit: Stavfel..

//Emil
 
Redigerat:
Mertens batteridrivna knappar funkar inte i HC2 tyvärr. Har 6 st varav 2 med dubbelknapp och inga går att använda så jag väntar och hoppas att det kommer funka i framtiden.
 
Har du lagt in ett ärende i deras bugghanteringssytem? De verkar rätt snabba med att fixa saker.

http://bugzilla.fibaro.com
 
Jag har inte mailat bugzilla men jag tror andra gjort det. Jag vet att det påtalats om dessa knappar i andra trådar på Fibaros forum. Frågan har varit aktuell i olika forum sedan fibaro kom ut på marknaden. Jag var bland dom första som köpte Mertens system i sverige 2008 och har inte lust att byta ut dessa tryckknappar då jag anser att dom är snyggast på marknaden. Jag köpte på mig ca 26 st olika mertenprodukter vara flest dimmrar. Dessa fungerar lyckligtvis. Jag hoppas innerligt att det kommer komma en lösning för dessa batteriknappar eftersom man kan välja att använda batteriknapparna till så mycket. Antingen som en dubbelknapp eller en 4-knapp och inte en vippa som alla andra knappar är. Vidare så kan dom monteras i samma täckramar på väggen som vanliga dimmrar fast utan att ta hål i väggen dvs utanpåliggande vilket var väldigt lockande då vi byggde huset och för en framtida utbyggnad av elsystemet.
 
jerk skrev:
Jag har inte mailat bugzilla men jag tror andra gjort det. Jag vet att det påtalats om dessa knappar i andra trådar på Fibaros forum. Frågan har varit aktuell i olika forum sedan fibaro kom ut på marknaden. Jag var bland dom första som köpte Mertens system i sverige 2008 och har inte lust att byta ut dessa tryckknappar då jag anser att dom är snyggast på marknaden. Jag köpte på mig ca 26 st olika mertenprodukter vara flest dimmrar. Dessa fungerar lyckligtvis. Jag hoppas innerligt att det kommer komma en lösning för dessa batteriknappar eftersom man kan välja att använda batteriknapparna till så mycket. Antingen som en dubbelknapp eller en 4-knapp och inte en vippa som alla andra knappar är. Vidare så kan dom monteras i samma täckramar på väggen som vanliga dimmrar fast utan att ta hål i väggen dvs utanpåliggande vilket var väldigt lockande då vi byggde huset och för en framtida utbyggnad av elsystemet.
Var köper man lämpligast Mertens batteribrytare?
 
Krypgrunden skrev:
Ber om ursäkt om svaret finns nånstans i tråden, har letat men inte hittat något som passar in på min kravspec.

Jag vill mäta temp & luftfuktighet i min krypgrund, på vinden samt utomhus och hämta in mätresultaten i ett kommande Z-wavenätverk.
Fibaros universalsensor funkar bara med tempgivare och jag har inte hittat nåt annat sätt
att integrera 1-wiresensorer. Funderade annars på kombinerade temp/rh-sensorer från m.nu. Har även tittat på Eversprings temp/rh-sensor men den klarar bara ner till -10 och frågan är också hur den klarar fuktiga miljöer.

Är det någon som hittat ett sätt att lösa detta?
Jag har IHC idag och tänkte komplettera med Z-wave och 1-wire. Jag har precis pausat onewire-spåret och ska prova RFXtrx433 , beställde en igår. Den har fått bra kritik och verkar kunna stödja en mängd temp/luftfuktighet sensorer inkl billiga från Kjell och ClasOhlson + att den stödjer mina befintliga till min mätstation (sensor TX3-TH med display temp och luftfuktighet). om den funkar som den ska kan man lägga till rena termometrar för 100kr ev billigare, och lite mer för luftfuktighet - men mindre än Z-Wave termometrarna.

Jag tänker mig koppla ihop allt med OPENHAB - ev går det att koppla ihop med VERA - står iallafall så på hemsidan rfxcom.com.
 
Redigerat:
Blir inte riktigt klok på fibaros universalsensor. Som jag förstår det "repeterar" bara ut-reläerna det som ges på respektive in-lina (1&2) så att man kan "lyssna av" två olika grejor. Jag tror inte att man kan styra ut-reläerna fritt men går det att helt stänga av den ena signalen så att den inte skickas vidare?

Jag tänkte evt. sätta ena till min dörrklocka som jag vill kunna "stänga av" vid behov. Dvs. att signalen går till fibaron men inte vidare. Går detta, ni som vet?
 
Igår döpte vi om delforumet "Villalarm" till "Villalarm & hemautomation". Som ni ser så flyttade jag den här lååånga tråden till detta nya delforum. Hoppas nu att det ska kännas bättre att starta nya ämnen om hemautomation (i de fall då det passar såklart) istället för att bara fylla på i den här tråden, som har blivit väldigt lång och otymplig.
 
  • Gilla
MrSmith och 3 till
  • Laddar…
jerk skrev:
Googlade runt lite och hittade några olika färger av dem här. Finns att få i massor av färger med tillhörande fackramar.

[länk]
Intressant! Visste inte att Schneider tillverkar Z-wave-brytare. Synd att vi har Trend och inte Exxact...
 
Ja, kul att de "traditionella" leverantörerna hänger på z-wave men synd att dom är så jäkla dyra...800 kr är för mycket för en brytare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.