• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
mattetvilling skrev:
Är det inte dax för en tråd för värsta vvs-kopplingen?

För att börja med något som inte är allt för "skitigt":
Elementvatten användes i Kaffemaskin
I mina ögon var det tre fel på det systemet.
Första felet, kaffeautomat på värmesystemet.
Andra felet, automatpåfylling på värmesystemet.
Tredje felet, inget larm/indikering att värmesystemet har fyllt på vatten, ingen begränsning på hyr mycke som kan fyllas på
 
  • Gilla
mikaelzzz och 1 till
  • Laddar…
Det där är inte första gången. :) hände på ett ställe i Norrbotten också för ett par år sedan
 
Jag jobbade för en massa år sen åt ett kommunalt bostadsbolag och under den tiden jag jobbade där (två år) så hände det ett par gånger att hyresgäster kopplade in en tvättmaskin själv för att spara pengar och sedan ringa och klaga på att tvätten blev skitigare efter att de tvättat eftersom de hade kopplat tvättmaskinen till värmesystemet. :D
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Oh, det finns många exempel på vad man råkat på, men ett är:
På 90-talet hade vi service och ombyggnationer för ett sjukhus i Gbg. Och det gick ju värme och vattenkulvertar åt alla håll och det försvann ju så klart lite på vägen då sjukhuset började byggas på 30-talet.
Men på ena slingan försvann det ovanligt mycket vatten helt plötsligt så vi fick ju börja provtrycka bit för bit för att hitta var det var.
Längst ner på den slingan låg personalbostäderna och det var dit vi lokaliserade läckan till slut.
Han som bodde där hade en tvättstuga i källare som var lite kall så han hade helt enkelt kopplat på en slang på en avtappningskran i rummet bredvid och dragit den till tilloppet till ett element i tvättstugan.
Vad göra av returen? Jodå, han hade borrat ett hål genom grundmuren och lett en slang ner till bäcken på baksidan......
 
  • Gilla
Lassiter och 10 till
  • Laddar…
Så här vackert sitter radiatorn monterad i vardagsrummet i den lgh i Storbritannien där jag för tillfället bor. Kopplingen är det väl inget större fel på men man kan ju undra om "röris" var nykter eller om de helt enkelt inte tror på vattenpass på de brittiska öarna...

element.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
Ja, men elementet ser ju rakt ut, det måste ju vara golvet som lutar :D
Å då äre ju plötsligt snickarns fel :D
 
  • Gilla
IconicMoose och 9 till
  • Laddar…
Eller så ska väl all luft samlas på ett ställe:)
 
IMG_2732.jpg

Lite svårt att se kanske men till höger i bild en ingjuten armatur i rf. Plastkopplingen i dimension 50 hade inte 45 graders vinkel i gängan när den lämnade fabriken.....
 
En sån lärling hade jag med på ett bygge. Blev en del övertid för min del. "Ah men, hur noga kan det vara att elementet sitter exakt under fönstret? Det funkar la lika bra iaf?....
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
ullberg
possum77 skrev:
Så här vackert sitter radiatorn monterad i vardagsrummet i den lgh i Storbritannien där jag för tillfället bor. Kopplingen är det väl inget större fel på men man kan ju undra om "röris" var nykter eller om de helt enkelt inte tror på vattenpass på de brittiska öarna...
Precis som corre säger verkar man ju i det närmaste lita blint på vattenpasset, eller så är det där inte primärt ett element utan en varmhållningshylla för äggtoddyn, och den får ju inte glida iväg...
 
  • Gilla
hjalle74 och 1 till
  • Laddar…
corre skrev:
[bild]
Här är det väl snarare frånvaro av rörmokare som har gjort att det har blivit så konstigt?

-äh, det blir bara dyrt att ringa rörmokaren vettu! Jag fixar en inspektionslucka så är allt lungt, det har jag gjort förr.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
ÄH så där har jag också gjort, fast mitt hål var iaf 80cm brett.... och min kakling var snyggare.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Satt och slöade lite på hemnet och kikade på utbudet till salu.

Kom över denna bilden på en underbart fin inkoppling av en tekniktank. Synd att man inte ser hela så resten av inkopplingen är i bild! Men lite "rörmokeri-godis" är det allt då bara blandningsventilen är inkopplad på två av tre anslutningar. VV in VV ut! :wow: Ventilröret sitter på VV.

:beer:

tekiniktank.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Asbesträdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.