Ni som har Fibaros dimmerpuckar, hur upplever ni dem med avseende på brum? Min uppfattning är att de är betydligt sämre avkopplade vilket ger mycket brum och andra mekaniska svängningar i ljusskenor och liknande. En gissning är att man tullat lite väl mycket på storleken på drosseln för att kunna få ihop det hela rent fysiskt i den lilla pucken...
 
Inget brum i mina. Hörseln har en hel del syrsor och pip, men jag brukar irritera mig på min Dell-monitor som brummar lite svagt, så brum kan man nog säga att jag hör.

Kan ju bero på lasten &så. Eller produktionsbatcher. Har 6 dimmerpuckar tror jag.
 
vespaman, har du kommit någon vart med HEM:en?
 
phl skrev:
Ni som har Fibaros dimmerpuckar, hur upplever ni dem med avseende på brum? Min uppfattning är att de är betydligt sämre avkopplade vilket ger mycket brum och andra mekaniska svängningar i ljusskenor och liknande. En gissning är att man tullat lite väl mycket på storleken på drosseln för att kunna få ihop det hela rent fysiskt i den lilla pucken...

Jag har 10-12 fibarodimmrar hemma, monterade där det tidigare satt dosdimmrar från Eltako. Upplever ingen skillnad mot tidigare.
 
Syversen skrev:
Jag har 10-12 fibarodimmrar hemma, monterade där det tidigare satt dosdimmrar från Eltako. Upplever ingen skillnad mot tidigare.
Jag har också ett par stycken, en sitter i hallen och driver 2 plafonder med vanliga lampor. där vet jag inte om jag hör nån skillnad direkt, eller så beror det på att man inte vistas där nån längre stund.
I köket däremot där jag driver ett antal spottar är det märkbart mer brum än tidigare med vriddimmer.
Så pass att jag minns att jag reagerade på det då jag först installerade den.
 
Har fyra puckar varav alla beter sig likadant (har skiftat runt dem). I ett av fallen kan jag inte använda dem tillsammans med mina dyra Global trefas ljusskenor för att det blir mekaniskt brum i skenorna. I ett annat fall kan jag inte använda dem med en elektronisk trafo som funkar bra att dimma med någon Eljo universaldimmer modell vriddimmer. Minst sagt störigt, framför allt med ljusskenorna. Funderar på att testa med LED-ljuskällor i skenorna för att minska strömrusningen vid triac-påslaget.
 
hek skrev:
vespaman, har du kommit någon vart med HEM:en?
Du menar förstås GEM:en! HEM:en skall pensioneras! :)

Japp, GEM och Dashbox är installerad, sedan helgen. Tänkte skriva ihop någon slags slutsats om den, men är för trött just nu. Slänger med en liten ögonblicksbild hur mina värmekostnader är fördelade idag.
dashbox.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vespaman skrev:
Du menar förstås GEM:en! HEM:en skall pensioneras! :)
Ja.. GEM skall det vara... :)

vespaman skrev:
Japp, GEM och Dashbox är installerad, sedan helgen. Tänkte skriva ihop någon slags slutsats om den, men är för trött just nu. Slänger med en liten ögonblicksbild hur mina värmekostnader är fördelade idag.
Ser lovande ut. Ser fram emot dina erfarenheter!
 
@dhanjel
Den funkar säkert men du får klippa bort kontrolldosan och du kommer inte nytta W(hite)-kanalen på din fibaro controller eftersom den bara är RGB.

Fjärren kommer du naturligtvis inte heller kunna använda.
 
Var ju iof inte mycket dyrare än den som m.nu har (75kr/m där), och den har väl W-kanalen med. Så får kanske bli en sån istället då.
 
Andper skrev:
Jag tror dock att du har en temp sensor i givarna då dessa styr ventilerna beroende på vilken temp du har eller vill ha i rummet, sen är det själva pannan som styr framledningen till ventilerna beroende på skillnaden i tillopp och returen in till pannan
Nej dessa motorer är bara öppen eller stängd och styrs via en innertemperatur givare.

CrazyFin skrev:
Yepp, du har rätt nu när jag tänker efter. "Rumsreglerna" som heter "LK Trådlös Rumsreglering Cq" kallas ju också för "Rumstermostat" i faktabladet:

[länk]

Om man nu bara kunde hitta Z-wave-styrda ventiler som passar till detta system så vore det underbart! :wow:
Borde funka med att sätta på en termostat från Danfors eco Living dom kan man styra sedan med z-wave
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.