Hejsan!
Jag skulle uppskatta lite goda råd relaterat till ett garage som är på väg att rinna bort..

Vi har varit iväg på husvisningen och är mycket intresserade av att köpa huset ifråga, men det hade sina små svagheter (eller vad man ska säga). Och ett av dom är garaget!

Mäklarens tips var att riva alltihoppa, vilket vi funderade på. Men å andra sidan skulle det troligen gå att "putsa upp".  Som det är nu så är all panel angripen (fuktskadad) i själva "dropplinjen".. då det är platt tak och inget bra sätt för vattnet att ledas bort (inga stuprör osv). Är det mer värt att riva ner hela och köpa ett färdigt "garagepaket"? Eller är det mer förmånligt att tex bygga carport? Någon som har några ider?

Det ska tilläggas att funderingarna också involverar betongplattan där garaget står. Då själva garaget idag är "vidbyggt" från huset sett vill man ju inte att ev fukt ska sprida sig.. då huset har en källarvägg i anknytning till garaget också.. någon som har några kanontips ?? Eller några tankar..

Det är svårt att förklara :) Så hoppas ni fattar vad jag frågade om  ::)

Skulle vara skönt att kunna dränera om även sidan mot garaget när vi tar resten av huset också.. är det kostsamt att ta bort betong? för att komma åt... vi har inga problem med att göra ett mindre "fristående" garage istället ..

Vi vet bara inte vad som är bäst.. eller vad det kostar att göra vad...
Hoppas nån kan räta ut ett frågetecken iaf..

Tack på förhand!
MVH Sandra
 
Hej.Jag tror att ni ska lyda mäklarens råd och riva garaget .Det tar tid och blir väldigt kostsamt att renovera och det blir nog tyvärr inget vidare resultat .
 
Hej :)

Jo, det var ungefär våran första tanke också. Men om man nu skulle göra det och sedan bygga nytt så är det också kostsamt och ungefär samma sak. Nu vet inte jag exakt hur skadat det är under själva panelen (som är utsidan av garaget).. om man ser till spånskivorna på väggarna osv så verkar det inte vara så mycket fukt som tagit sig igenom.. det är ju främst bara ett kallgarage (eller vad man ska kalla det) och borde man inte rimligen kunna bara riva ner all panel och sätta ny och måla? plus att åtgärda taket - inkl avrinningsytor/fall/rännor (antingen då lägga om helt eller sätta plåttak - som det då för övrigt är på "bostadshuset")..det är lite klurigt sånt där! :-/

Jag har sett färdiga garagelösningar för runt 40 000 kr (byggsats då så att säga) men samtidigt verkar många av dom vara anpassade till helt fristående... detta garaget ifråga delar ju en vägg med huset...frågan är vad det kostar då att byta panelen och byta taket då.. i jämförelse.. (man måste ju ha nått att jämföra med!) :)

Fast som sagt.. ett annat alternativ är just att ha ett helt fristående garage och göra en liten passage imellan huset och garaget... men då måste man fundera på hur fåglarna man får bort betongen som då ligger där - för väljer man det alternativet så är det nog att föredra att ta bort den delen av plattan som ligger mot huset.. så man kan dränera om där när man gör huset... istället för runt om garaget då (som är det hmm olycksdrabbade i detta fall)..
 
Din beskrivning kändes nästan som det var ett hus vi tittade på i Åstorp..
Kan meddela att det inte blev nått med det heller... ;)
 
Mercafreak skrev:
Din beskrivning kändes nästan som det var ett hus vi tittade på i Åstorp..
Kan meddela att det inte blev nått med det heller... ;)
hehe det finns nog många "typhus" som hamnar i samma kategori... hmm tyvärr får man väl säga. Men jag tycker inte att ett garage ska kunna överlista mig när huset var helt perfekt (i mina ögon ska tilläggas inkl skavankerna) i övrigt :cool: Man får ju vad man betalar för eller hur ska man säga... synd bara att de tidigare ägarna (allahoppa) sket i garaget helt.. det är byggt efter huset men är i uselt skick i jämförelse...

bah.. jaja man får la tända en hjärncell till då ;D

Kanske ska tillägga att det inte va i Åstorp..
Däremot i Sundsvallstrakten :D
 
När man kommer till ett "nytt" hus, brukar det vara bäst om man bor in sig ett tag, innan man börjar med rivning. Som jag förstår så är det ett garage i trä med träreglar och ca 25 kvm. det kan inte bli så dyrt att plocka ned detta, om nu regelvirket också är angripet, och resa ett nytt. Ni kanske då får möjlighet att ändra lite på stilen eller bygga ut lite. Jag tycker det är slöseri att hugga upp betonggolvet/plattan, så omfattande tror jag inte problemet är.
Det verkar vara rätt tillfälle att få ned köpesumman.
 
saturnus skrev:
När man kommer till ett "nytt" hus, brukar det vara bäst om man bor in sig ett tag, innan man börjar med rivning. Som jag förstår så är det ett garage i trä med träreglar och ca 25 kvm. det kan inte bli så dyrt att plocka ned detta, om nu regelvirket också är angripet, och resa ett nytt. Ni kanske då får möjlighet att ändra lite på stilen eller bygga ut lite. Jag tycker det är slöseri att hugga upp betonggolvet/plattan, så omfattande tror jag inte problemet är.
Det verkar vara rätt tillfälle att få ned köpesumman.
Det är så sant som det är sagt, men samtidigt måste man ju ha alla stora ingrepp planerade rent ekonomiskt. Huset är billigare pga att det ska/bör omdräneras snarast.. precis som garaget. Det är ju sånt man måste ha pengar för att göra liksom och då är det bättre att låna till dom kostnaderna även från början... även om man sen bor in sig ett tag! Det är ju därför man kollar alternativen redan nu, så man vet vad det innebär liksom :)

Det som oroade mig lite med betongplattan i garaget är att den går ihop med huset (vilket har källare som jag antar sträcker sig längre ner i marken än garagets platta) och det har redan varit ett fuktangrepp i husgrunden där vid garagehörnet (som redan är åtgärdadat.. men mer ett tillfälligt.. bara omdränerat dom två tre metrarna det gällde). Så om och när vi ska dränera om hela huset.. så kändes det egetnligen som om man skulle vilja dränera även hela den kortsidan av huset...på nått vis... och om man väljer att göra det har man redan löst garagefrågan.. för då är det ju ett nytt som ska resas på den kvarvarande delen av plattan.. (det var ju bara frågan om att ta bort en bit av betongen - men jag vet hur tungt betong är att pyssla med *pust* så därför frågade jag lite om vad det innebär och hur man går tillväga när man då river upp betong på det viset) : )

Som garaget är nu så är det stående träpanel på hela och "lagt platt tak". Det är just nu ett enkelgarage med förråd innanför (garageport + två förrådsdörrar) sen är det vidbyggt ett förråd/vedbod på förrådet/garaget bakom).. men ska vi göra om det ska vi inte ha förråd eller nått bara helt öppet (i samma strlk). Så det blir enklast möjliga för att fylla platsen som redan finns (samt ett bra ställe och ställa in bilen på när det snöar...typ ;) och förvaring)... vi kan inte bygga ut det iaf (bara 1 meter till grannens tomt och redan ihopbyggt med "vårt hus"). Det enda vi ska ändra är vinkeln på taket så vi får ett naturligt fall för vattnet och rinna bort så att säga..
 
Jag får uppfattningen att huset är dåligt underhållet, vilket påverkar prisbilden. Du behöver inte oroa dig för garageplattan, den ligger där den ligger, gjuten upp till källarväggen, inte fastankrad i väggen. Finns ingen takränna på garaget har väl vattnet fått skvala ned fritt, vilket ger fuktskador. Kanske även övriga stuprör på villan har haft defekter, p g a att avloppet (dagvattnet) inte funkar som det skall. Man får spola i rören och se om det kommer ut i en samlingsbrunn som du hittar i angränsning till huset. Som du själv nämner, är det läge för en ny dräneringsledning, och här finns inget att spara in, genom att tro den gamla fungerar bra på några meter= är nog lugnast att lägga en ny runt huset. Har ni intresse för huset och tycker ni skulle trivas där, så är ovannämnda ganska små problem på ett gammalt hus. Priset får bli därefter, så det gäller att påpeka alla defekter och hur dyrt det kommer att bli med reparationerna.
Peta inte på plattan, den ligger nog bra där den ligger, den är också idealisk att resa ett nytt garage på, så får du också möjlighet till ett bättre isolerat garage
 
Det är nog inga problem att hitta en garagebyggsats som passar, priset
borde bli lägre om man räknar bort en vägg.
 
Börja med att ta bort lite av panelen först för att se hur skadad bakomliggande är på garaget, det kanske räcker att byta ut panelen och göra om takkonstruktionen samt hänga upp nya rännor på taket... Det är ju en förhållandevis liten kostnad i sammanhanget om det skulle räcka...

Angående dränering av huset så borde det ju inte kunna komma regnvatten in mot grunden på den sidan som garaget är byggt på om garaget som du skrev sitter ihop med husets yttervägg, däremot kan grundvatten nivån vara hög vilket i sin tur kan påverka husets källar vägg...

Smartast vore väl att ha kvar plattan och dränera resterande bit av huset, det är ganska dyrt att gjuta ny platta, alternativt bila upp plattan en meter från huset för att kunna gräva ut just den delen för hand och sedan dränera och fylla igen och gjuta igen det man bilat bort, genom att borra fast armeringsjärn i plattan.

PS: Vanligaste sättet att ta bort en gjuten platta är att bila bort den med en stor slagborr mejsel, tråkigt dammigt jobb som man kan göra själv genom att hyra en maskin på tex. cramo...

Lycka till!
 
saturnus skrev:
Jag får uppfattningen att huset är dåligt underhållet, vilket påverkar prisbilden. Du behöver inte oroa dig för garageplattan, den ligger där den ligger, gjuten upp till källarväggen, inte fastankrad i väggen. Finns ingen takränna på garaget ...
Huset i sig är inte dåligt underhållet, bara garaget av nån anledning! Jag tycker det är mycket märkligt att garaget är i så dåligt skick trots att det är byggt efter huset (som är i det närmsta topptrim). Men iof.. har man inget avrinningssystem för vattnet och inte bryr sig om att måla eller sköta om så rasar nog allt ganska snart (eller vad man ska säga).

Angående plattan så var det ju inte så att det var aktuellt att ta bort hela.. utan bara en bit närmast väggen isf :) för den ska fortfarande fungera som golv i ett ev garage eller carport. Det var just bara det att när man väl ska omdränera ett hus (alltså bostadshuset) vill man ju göra det ordentligt! Dvs inte gå miste om så många metrar ...(ska tilläggas att det även ska dräneras runt garagets platta också).

Men tack för tipsen, ska försöka ta en liten titt på vad vattnet tar vägen...egentligen!
MVH Sandra
 
bsw skrev:
Det är nog inga problem att hitta en garagebyggsats som passar, priset
borde bli lägre om man räknar bort en vägg.
Jo man tycker det, men då är det väl också svårare att köpa ett färdigt "paket"..?
Ett paketpris är ju oftast baserat på vissa standardkomponenter.. och det går ju inte alltid att plocka bort saker (beroende på var man köper det såklart)..

MVH Sandra
 
dwedin skrev:
Börja med att ta bort lite av panelen först för att se hur skadad bakomliggande är på garaget, det kanske räcker att byta ut panelen och göra om takkonstruktionen samt hänga upp nya rännor på taket... Det är ju en förhållandevis liten kostnad i ....
Hejsan!
Jo det var så jag tänkt mig också (alltså åtgärda fuktskadad panel och byta ut och räta till taket), för jag tycker ändå att det såg ut som den insidan av garaget inte såg lika illa ut som ytskicken.. antagligen beror det ju på att vattnet runnit ner längs kanterna på huset (längs panelen)... men det är också det som oroar mot huset ju. Eftersom den sidan ändå fick fuktproblem. Huset har ju inga problem i övrigt och ligger på så sätt att marken runt om sluttar... visst kan det vara nått lurigt i backen ändå.. men det verkar onekligen som det i samband med garagets sida blivit ett fuktproblem.. frågan är ju hur det ser ut bakom där.. man kanske ska ta sig en titt även under ev spånskivor på den sidan också (för att se om det runnit på insidan.. eller bara runnit "fram")..

Tack för tipsen.. och för att du berätta hur man gick tillväga med att ta bort bitar av betongplattan (oavsett om det nu kommer till användning för oss eller inte...). :cool:
 
Inger.P. skrev:
Hej Snigla - och välkommen till Forumet :)

Har mäklaren lagt ut huset på nätet? Det vore intressant att få se "objektet".

MVH
Inger - nyfiken
Hejsan! Tack för din välkommenhälsning då mäklaren själv inte lagt ut några bilder på garaget utan enbart skrivit att "Garaget är i dåligt skick" så laddar jag upp ett par tre egna bilder jag tagit.

MVH Sandra
 
Hejsan här kommer några bilder från garaget ifråga!

bild_garage.jpg

bild_garage2.jpg

bild_garage3.jpg

Kanske inte de bästa bilderna (men visningen var faktiskt på kvällen) men å andra sidan tror jag det visar en del iaf hehe..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.