Hej!
Nyinflyttad sedan 2 månader i hyfsat nybyggt hus (2000) med frånluftsvärmepump och krypgrund.
Besiktningen fick bra. Torr krypgrund. Lite upptorkade fuktfläckar i blindbotten under tvättstugan. Inget anmärkningsvärt enligt besiktningsmannen. Vinden såg även den torr och fin ut.

Sedan några veckor tycker jag familjen börjat visa lite symptom som kan tyda på något i inomhusluften. Inte mycket men det rinner lite i näsan och vi nyser. Inte ofta - någon nysning om dagen eller två.
Jag kanske är nojjig - det är ju förkylningstider men det känns som något annat!? Vi känner heller inga lukter men det behöver man inte göra.

För någon vecka sedan bytte jag filter i våra fresh tilluftsdon. De var nästan igensatta. kan inte varit bytta sedan huset byggdes 2000. Tyckte inte det blev nämnvärt bättre dock

Hur skulle ni gå vidare?
Göra en luftmätning själv eller anlita någon fukttekniker?
Eller kanske bryta upp den intorkade skadan i tvättrummet underifrån (blindbotten)?

Tacksam för alla tips jag kan få :)
 
I och med att vi går mot kallare tider blir också inomhusluften normalt torrare. Detta visar sig snabbt på torra slemhinnor vilket i sin tur innebär hosta, torr hals och nysningar. Om du kan, skulle jag vänta ett tag till och så att säga, följa symptomen och se om det fortsätter. Å andra sidan har du barn inblandade och då förstår jag den växande oron. Om jag inte minns fel kan man göra någon form av luftmätning, det finns säkert någon här som kan besvara det bättre än mig. Får du inga svar lovar jag att undersöka vidare.
 
Hej EndZone! Tack för ditt svar :)

Avvaktar och ser om någon har några rekommendationer.

Är lite sugen på att öppna den torkade skadan under tvättrummet och kolla i helgen.
Det borde gå att öppna underifrån. Det är masonitskivor så det borde bara vara att skära/såga upp
på något snyggt sätt. Är det inget är det väl bara att sätta igen.
 
Det går att göra prover på inomhusluften om det tex är förhöjda värden av mögelsporer, kan vara ett sätt att börja. Det kan givetvis vara flera andra orsaker, torr luft som nämnt ovan, oron kan förstärka symtomet, emiterande ämnen. Det sistnämda är troligen en stor bov bet allergier, irriterade slemhinnor, ont i huvudet ETC. Bra ventilation motverkar fukt och emissionproblem men ger torr luft.
 
mitt råd. Ta det lugnt och gör ingenting. Om snuvan och nysningarna håller i sig konstant fram till sommaren då kan ni börja fundera.
 
Gå inte på hysterin i media om diverse mördarmögelsporer. Gör ingenting och bryt absolut inte upp något? Som andra sagt, luften blir torrare under vintern. Köp luftfuktare och häng på radiatorerna om RH går under 50%. Köp en hygrometer.
 
Hej på er! Tack för era lugnande tips. Jag avvaktar och får se hur det utvecklar sig :)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Hej igen!Vi har runt 50% luftfuktighet. Det är väl normalt?
 
Ja det är normalt.
 
Hmm. Då beror symtomen inte på torr luft i alla fall.
Kan ett mögelproblem i tvättstugans golvbjälklag på verka luften i hela huset?
Det är våtrumsmatta men jag misstänker att det ev. läckt i rörgenomföringar i golvet vid tillfälle då vatten läckt från värmepumpen.
 
Modino skrev:
Hej igen!Vi har runt 50% luftfuktighet. Det är väl normalt?
Det är normalt med RH < 50% inomhus under höst/vinter dock är det "torr luft" och kan påverka känsliga slemhinnor.
 
Sorry. Jag förstår inte. Kan 50% RH ge torra slemhinnor eller snuva? Jag har bott i två hus tidigare men kan inte påminna mig om att vi haft dylika besvär vid denna årstid.
 
Kanske läge att ta dit en firma som rengör ventilationsrören?
 
Jag har gjort rent Fresh-ventilerna och bytt filter (standard, ej pollen ). Vi har frånluftsvärmepump. Den "smutsiga" luften skickas väl ut? Eller hur?
 
Modino skrev:
Hej!
Nyinflyttad sedan 2 månader i hyfsat nybyggt hus (2000) med frånluftsvärmepump och krypgrund.
Besiktningen fick bra. Torr krypgrund. Lite upptorkade fuktfläckar i blindbotten under tvättstugan. Inget anmärkningsvärt enligt besiktningsmannen. Vinden såg även den torr och fin ut.

Sedan några veckor tycker jag familjen börjat visa lite symptom som kan tyda på något i inomhusluften. Inte mycket men det rinner lite i näsan och vi nyser. Inte ofta - någon nysning om dagen eller två.
Jag kanske är nojjig - det är ju förkylningstider men det känns som något annat!? Vi känner heller inga lukter men det behöver man inte göra.

För någon vecka sedan bytte jag filter i våra fresh tilluftsdon. De var nästan igensatta. kan inte varit bytta sedan huset byggdes 2000. Tyckte inte det blev nämnvärt bättre dock

Hur skulle ni gå vidare?
Göra en luftmätning själv eller anlita någon fukttekniker?
Eller kanske bryta upp den intorkade skadan i tvättrummet underifrån (blindbotten)?

Tacksam för alla tips jag kan få :)
Det är höst ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.