Jag har har flera 433Mhz sensorer till väderstationen - försökte googla lite men hittade inget standardsätt för att få in detta i hemautomationssystemen - hur gör ni?
 
MathiasS skrev:
Jag har har flera 433Mhz sensorer till väderstationen - försökte googla lite men hittade inget standardsätt för att få in detta i hemautomationssystemen - hur gör ni?
Har du kollat om RFXtrx har support för dom?
 
ja, jag tror att det ska funka.
 
MathiasS skrev:
ja, jag tror att det ska funka.
Kör en RFXtrx själv tillsammans med Vera, funkar super. Alla 433-enheter dyker upp automagiskt.
 
Hur justerar man startup sekvensen på bästa/korrekta sätt?
Som det är nu så tar dataMine extremt lång tid på sig att starta och t.ex. integrationen med larmet bli fördröjt

10:07:56.851 luup_log:19: dataMine: Initialising dataMine System (0.980) <0x2bd7b680>
10:28:34.536 luup_log:19: dataMine: Startup complete <0x2bd7b680>

Så egentligen är det två frågor...
1) Hur kontrollerar man startup sekvensen?
2) Är det verkligen rimligt med tiden för start av dataMine?
 
Andper skrev:
Nån som har gett sig på att försöka styra LKsystems golvvärme med veran?
Jag har också LKSystems vattenburna golvvärme i vårt hus och hade gärna sett om det finns en fungerande lösning för att styra ventilerna via Z-Wave. Idag styr jag respektive slingas ventil via en trådlös kontrollpanel som sitter i varje rum. Kontrollpanelerna har INTE någon inbyggd tempsensor utan temperaturen på vattnet i golvvärmen styrs av bergvärmepumpen och dess utomhussensor. Det jag behöver alltså är att styra ventilerna som sitter på respektive värmeslinga för golvvärmen. Ventilerna ser ut i stil med dessa:

http://produkter.lagerstedt-krantz.se/ProductImages/93928_4_812.jpg

Och LK Systems själva har en produkt för att styra golvvärmen via t ex mobil http://produkter.lagerstedt-krantz....tyle=DocumentToHtml&mode=2&IgnoreCrawler=true
så det torde väl inte vara helt omöjligt att göra detsamma via Z-wave?
 
CrazyFin skrev:
Jag har också LKSystems vattenburna golvvärme i vårt hus och hade gärna sett om det finns en fungerande lösning för att styra ventilerna via Z-Wave. Idag styr jag respektive slingas ventil via en trådlös kontrollpanel som sitter i varje rum. Kontrollpanelerna har INTE någon inbyggd tempsensor utan temperaturen på vattnet i golvvärmen styrs av bergvärmepumpen och dess utomhussensor. Det jag behöver alltså är att styra ventilerna som sitter på respektive värmeslinga för golvvärmen. Ventilerna ser ut i stil med dessa:

[länk]

Och LK Systems själva har en produkt för att styra golvvärmen via t ex mobil [länk]
så det torde väl inte vara helt omöjligt att göra detsamma via Z-wave?
Jag tror dock att du har en temp sensor i givarna då dessa styr ventilerna beroende på vilken temp du har eller vill ha i rummet, sen är det själva pannan som styr framledningen till ventilerna beroende på skillnaden i tillopp och returen in till pannan
 
Nån som har erfarenhet av appen iRule?

Den ska visst klara av veran med.
 
Nån som har testat och förstått sig på Veras flash controll editor som finns under AV devices när man använder IR styrningar
 
MathiasS skrev:
Ja det är verkligen synd om dig. Du kanske kan tröstköpa lite prylar och skicka hit?
Nja, jag är inte så populär hemma efter månadens inköp direkt :)
 
MathiasS skrev:
Exakt, vad fasen väntar jag på. Idag ska det beställas.
Fick någon form av ryck och beställde en USB-sticka. Något inombords gnager och säger att Veran ska ut ;)
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
Vilken sticka blev det, Vision eller Aeon?
 
Jag var helt inställd på Vision eftersom det är samma modul som sitter i dem och Vision är lite billigare. När jag skulle checka ut sa magkänslan att ändå köra på den Aeon för att minimera risken för strul. Dessutom kanske det inbyggda batteriet kan vara praktiskt om jag nu måste bygga upp mitt Z-Wave-nätverk igen med en massa enheter runt om i huset. Var så resolut i mitt beslut att jag missade att knappa in rabattkoden hos M.nu...

Tror inte jag kommer ha så mycket tid att mecka med OpenHAB den närmsta månaden eller två då jag lätt oplanerat måste byta avloppet i källaren. Tanken var att skapa ett nytt nätverk med endast någon enhet i och experimentera med parallellt med Veran. En öppen Linuxlösning lägger hur som helst rätt tycker jag, bara att dänga upp en ny virtuell maskin på servern här hemma ;)
 
Andper skrev:
Jag tror dock att du har en temp sensor i givarna då dessa styr ventilerna beroende på vilken temp du har eller vill ha i rummet, sen är det själva pannan som styr framledningen till ventilerna beroende på skillnaden i tillopp och returen in till pannan

Yepp, du har rätt nu när jag tänker efter. "Rumsreglerna" som heter "LK Trådlös Rumsreglering Cq" kallas ju också för "Rumstermostat" i faktabladet:

http://www.lksystems.se/PageFiles/6394/LK_Tradlos_Rumsreglering Cq 1, 4, 6 (NO)_2000-2010.pdf

Om man nu bara kunde hitta Z-wave-styrda ventiler som passar till detta system så vore det underbart! :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.