Flera spottar hjälper givet till att få det ljusare!
Även färdiga golv, väggar m.m
Men du har ju begränsat lite i urvalet av spottar iom dosmontage.

Jag skulle valt bland de spottar med 3000K i alla fall i köket och badrummet. Har hört på en elmässa att gulare ljus än 3000K i text. badrum "döljer" dina "skavanker"
Bra eller dåligt?
 
Kopparkullen skrev:
Flera spottar hjälper givet till att få det ljusare!
Även färdiga golv, väggar m.m
Men du har ju begränsat lite i urvalet av spottar iom dosmontage.

Jag skulle valt bland de spottar med 3000K i alla fall i köket och badrummet. Har hört på en elmässa att gulare ljus än 3000K i text. badrum "döljer" dina "skavanker"
Bra eller dåligt?
Blir det verkligen starkare ljus med fler? Att det blir mer ljus köper jag. Blir lite förvånad när jag surfar runt lite då ex hal menar att det räcker med 3 watts spottar i taket som arbets bel.
 
Mattiaz skrev:
Testade att sätta upp en spott i det blivande köket och blev klart bekymrad. Har 2,6 i takhöjd och satte upp en md-99 tyckte det blev alldeles för dåligt ljus. Vägg, tak och golvbeklädnad är inte på plats men ångspärren är vit.
Det borde väl inte göra ngn skillnad att sätta upp fler? Annat än att blir mer ljus, inte starkare ljus.
Tips?
Lite stor spridningsvinkel på den där. Kan va därför du upplever lite dåligt drag i den.
 
Kenola skrev:
Jag misstänker du arbetar på Hide a Lite, deras enda chans att få sälja något är att svartmåla sina konkurenter
Själv är jag elinstallatör har jobbat med Malmbergs spotar i 3-4 år finns inte bättre på marknaden monterar cirka
1-2000 om året, beklagar att du valde Hide a Lite som kostar tre ggr så mycket lyser hälften och har sämre finish
När det gäller färgen är det bullshit det du snackar om
Kenola skrev:
Lugn jag svarade på Hammers inlägg som var rena nojan, vi har bara goda erfarenheter av Malmbergs spotar
Jag blir så F-bannad när man marknadsför sig genom smutskastning, det är lååååågt
Känner lite att jag gärna vill försvara mig:
Kan ju bara förtydliga att jag inte jobbar på Hide a Lite, jobbar inte ens med belysning.
Tror du att jag verkligen hade rekommenderat "Mattiaz" att köra på halogen om jag gjorde det samt att skriva att jag själv tycker det är för dyrt med LED-spottar?
Blir faktiskt upprörd över alla sådana här påhopp så fort någon rekommenderar ett fabrikat eller pryl som de är nöjda med så jobbar man på den firman och det finns inget annat i hela världen.
Och i detta fallet så blir jag nog mer misstänksam på att en användare som reggar sig samma dag för att skriva att malmbergs spottar är bra bara för att h*n monterar flera tusen om året och att allt annat är överprisat och sämre samt att alla som tycker något annat bara snackar skit.
Tror nog att chansen är större att du jobbar på malmbergs än att jag jobbar på Hide a Lite :wow:


Jag jobbat som installatör och har tyvärr merparten dåliga erfarenheter av malmbergs förutom deras byggcentraler och förlängningssladdar som är grymt prisvärda men de är också slit och släng varor, och jag vet att jag inte är ensam om detta.

Som jag skrev så TROR jag en hel del om detta och är verkligen ingen expert, men jag har testat en del olika spottar själv och har tyvärr fått gå den jobbiga vägen där de billiga jag har köpt helt enkelt varit dåliga.
Tex så har jag bytt spottar i mitt vitrinskåp 3 gånger för att hälften av dioderna dött eller lyst med olika färg.
Nu har alla olika färg i igen och jag orkar inte byta dem så när vi möblerade om så brydde jag mig inte ens om att koppla in dem igen...
Samma med mina smyg belysningar men där har jag inte hittat något schyst som täcker mina dubbla slangar som matar utan att vara för stora så att de sticker utanför kanten.

Ännu en anledning till att jag valde de spottar jag gjorde var för att jag tyckte att det var ett stort spann mellan 0-100%, vilket innebär att det även blir en synbar skillnad mellan tex 10% & 20%
Detta är något jag anser mig behöva då jag kör KNX och kör en massa scen:er med olika % för att få precis de nivåer jag vill ha i huset.
Kan ju meddela att jag valde mellan hide a lite - bright eye 6 och sg aramatur - junostar ( tror jag den heter) samt en malmbergs armatur (som jag tror heter MD-35 eller MD-60, kommer inte ihåg)
Dessa dimmrade inte alls på samma sätt och differensen mellan %-lägena var för liten (enligt mitt tycke)

Jag tycker fortfarande att halogen är det absolut bästa och verkligen det mest prisvärda och hade gärna kört med det men det var tyvärr inte möjligt med hela bjälklaget fullt av kutterspån.

Jag tycker "Mattiaz" ska köra på det som känns bäst, både vad gäller plånboken och ljuset!
Och i mitt fall så kändes det bäst att veta att jag kunde få tag i ersättnigs spottar så att jag slipper byta ut alla om en skulle gå sönder och att jag tycket om ljuset i dem.
Kan ju tillägga att det nog är över 2 år sen jag monterade mina och med tanke på utveckligen så kanske de är utdaterade nu och "de billiga" blivit mycket bättre.
Vi får helt enkelt se vad det blir nästa gång, men även jag kommer att testa för att se hur de olika står sig emot varandra.

Ska försöka få med några bilder på några av mina spottar, men det är jätte svårt att se dioderna när de är tända.
IMG_3983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

datorhörna 2st bright eye 6:surprised:r - 100% ljus

IMG_3977.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

köket 12st bright eye 6:surprised:r - 10% ljus

IMG_3978.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

spottar vitrinskåp, fabrikat ? 1,2W 3000K
IMG_3979.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spottar i smyg 5x5cm, fabrikat vinga 1,2W 3000K (är nog nere på 1500-2000K nu)

Lycka till nu och hoppas att du hittar dina spottar
 
Redigerat:
Mattiaz skrev:
Blir det verkligen starkare ljus med fler? Att det blir mer ljus köper jag. Blir lite förvånad när jag surfar runt lite då ex hal menar att det räcker med 3 watts spottar i taket som arbets bel.
Vad är skillnaden på mer ljus och starkare ljus? Självklart får du mer ljus (mera lux) med flera spottar. Skillnaden är väl att man behöver fler ljuskällor för att uppnå samma Lux om man använder sig av svagare spottar. Detta är ju dock en fördel om man vill ha bra allmänbelysning.
 
Hur gick det för dig Mattiaz?
Jag är intresserad av att montera xerolights led puck 5w i mitt badrum som jag ska renovera.
 
Jag har ff inte beställt några, har inte kommit så långt i bygget än. Men jag har testat lite mer och då jämfört md-99 mot ledpucken under mer realistiska förhållanden. Kan konstatera att md-99 har ett varmare ljus och jämnare ljusspridning medan ledpuck har en mörkare cirkel i mitten av ljusbilden, ett kallare ljus och kraftigare ljusflöde. Men skillnaderna är marginella. För min del blir det Malmbergs då jag upplever dessa som bättre i designen.
 
tack för svaret :)
man kanske ska satsa på md-99 med silver ring då, blir inte så många kr extra.
Märktes det nån kvalitets skillnad på md-99 mot xerolight?
Ska man bara komma på vart man ska sätta transformatorn så man kan komma åt den lätt om den går sönder, vill ju inte gömma den i taket för då kommer jag ju inte åt den sen.
 
Här är bild på bägge dessa bredvid varandra. Takhöjd 2,5m endast golvspånskiva inga andra skivor eller ytskikt. Där kan du se den mörkare mittpunkten på ledpucken. Upplevde den mindre tydlig i verkligheten. ImageUploadedByByggahus.se1387483211.388662.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bilden, upplever den högra som lite bättre ljus men inte så jätte stor skillnad :)
 
Har varit o kontakt med Elbutik o vart rekommenderad xerolight före malmberg och nu har dom ju sänkt priset igen på xerolight så det blir nog dom istället men frågan är om man ska ta 2700k eller 3000k.
Vilken föredrog du mellan dom 2?
 
Min känsla är att elbutik har betydligt bättre marginaler på xerolight och gärna vill sälja dessa. Elbutik bytte på eget bevåg mina Malmbergs mot xerolight trots att jag specade dessa i offertförfrågan. Jag håller mig till Malmbergs iaf
Vilken du väljer av xerolighten beror på om du vill ha varmare eller kallare ljus.

/Mattias
 
J_B skrev:
Har varit o kontakt med Elbutik o vart rekommenderad xerolight före malmberg och nu har dom ju sänkt priset igen på xerolight så det blir nog dom istället men frågan är om man ska ta 2700k eller 3000k.
Vilken föredrog du mellan dom 2?
Ja att de rekommenderar Xerolight är inte kanske inte så konstigt, vad det verkar så äges Xerolight AB av barnen till ägarna av Elbutik.

Säger inte att Xerolight är dåliga på något sätt, men att de rekommenderar just dessa kanske inte är så konstigt.
 
Jo jag misstänkte att dom rekommendera xerolight av sådana anledningar.
Men tycker att xerolight verkar prisvärd ändå, kan inte hitta några vettiga på ebay med ip 54 i alla fall.
 
MB77 skrev:
Ja att de rekommenderar Xerolight är inte kanske inte så konstigt, vad det verkar så äges Xerolight AB av barnen till ägarna av Elbutik.

Säger inte att Xerolight är dåliga på något sätt, men att de rekommenderar just dessa kanske inte är så konstigt.
Det förklarar ju ett och annat :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.