Beror lite på vad du ska styra.
Brytarna hanterar större effekter än dimmern.
Men gäller det bara ljuskällor så kan du nog köra på vilket som, 500W är ändå rätt skapligt.
 
Okej. Så om jag förstår det rätt så (givet samma pris) bör man välja dimmer till allt under 500W eftersom det inte finns någon nackdel med att installera dimmer istället för brytare?
 
OpiMaza
Raul1 skrev:
Du kan använda både RFXtrx433 och razberry i Domoticz parallellt, jag har själv kört den kombinationen innan jag skaffade en HC2. Eftersom razberryn endast fungerar med z-wave så måste du behålla din rfxtrx för att styra 433mhz.
Tack, då vet jag.
 
Redigerat:
Jag följde den guide som Hek länkade till tidigare i tråden och loggar nu till min QNAP istället för till USB-sticka.
 
Starmac skrev:
Okej. Så om jag förstår det rätt så (givet samma pris) bör man välja dimmer till allt under 500W eftersom det inte finns någon nackdel med att installera dimmer istället för brytare?
Nja, viss nackdel finns väl med dimmermodulerna. De funkar inte alltid jättebra med låga laster, man kan då behöva en http://www.vesternet.com/z-wave-fibaro-dimmer-bypass som ska monteras parallellt med lasten. På en taklampa är detta oftast inget större problem, men tex en golvlampa, var sätter man den då? Kanske har någon annan mer erfarenhet om när dimmermodulen inte funkar optimalt?

Men de behöver ingen nolla och det är ju en fördel. Och de kan dimmas...
 
Fibaros 2x1,5 bryter ju faktiskt också två olika laster till priset av en dimmermodul vilket jag har haft nytta av.
 
  • Gilla
mrquick
  • Laddar…
pb76 skrev:
Jag följde den guide som Hek länkade till tidigare i tråden och loggar nu till min QNAP istället för till USB-sticka.
Du körde hans guide rakt av eller??
 
Har en fråga. Är det någon som testat att styra elelement med relän och temperatursensorer?

Problemet är som jag ser det att hitta sensorer som är drivna på 230v eftersom man säkert vill ha realtidsinfo, eller tänker jag fel ?
 
Är det nån som har lust att bara förklara vad Pleg är? Är det typ att man kan skapa skript som tex säger att mellan kl 23-05 ska den lampan tändas om den ir deckaren löser?
 
Japp. Program Logic Event Generator. Finns eget underforum på forum.micasaverde.com.
 
@Hoffan
Ja. Han länkade till micasaverdes egna forum där han skrivit en guide som jag följde.
Det tog en stund innan jag fick ordning på min share på QNap:en. Ville helst haft en underkatalog som allt sparades i. Men det lyckades jag inte med, så det blev en helt egen share bara för att spara loggar från datamine.
 
Någon som har fått loggning ifrån Veran till tex en Mysql / sql db?
 
mandg skrev:
Någon som har fått loggning ifrån Veran till tex en Mysql / sql db?
Skoj att du frågade detta. Jag håller på och labbar på att få till loggning till en helt extern databas. Just nu skickar jag i en scen iväg en http-get till min amazonserver (free tier) som har php och som i sin tur loggar till en Amazon SimpleDB. Då ligger datat helt separerat från Vera vilket jag tycker är bra. Arbetet är mycket enkelt för Vera, resten sker i molnet.

http://lab.panitco.se/AWSSDKforPHP/_samples/veratest.php?q=WattsTotal
http://lab.panitco.se/AWSSDKforPHP/_samples/veratest.php?q=OutsideTemp

Mycket arbete återstår innan detta blir bra, men jag gillar grundtanken med att separera styrning (Vera) och "kringtjänster", tex loggning.
 
  • Gilla
Powermange och 3 till
  • Laddar…
Gillar tanken och har liknande funderingar...att ha dataMine är bra men för att analysera statistik så är inte Vera'n bästa platsen. Sen är dataMine väldigt bra men i mitt tycke fel plats då datat används sekundärt dvs inte för automationen (hoppas jag inte missar nåt då jag ändå är ganska ny på z-wave/vera ;) ).
Har haft en fundering på att låta dataMine-insamlaren (eller liknande) skjuta MQTT event (publish) som kan fångas (subscribe) av en extern part för analys. Sen är ju dataMine imponerande enkel och kraftfull...

En grej jag har funderat på kring dataMine är sammanlagd kWH förbrukning i form av staplar per dygn eller annan tidsenhet (vecka/månad)....nån som har gjort nåt?
 
Finns det något sätt att få reda på om dörren är låst eller inte (med ett "vanligt" dörrlås)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.