Nerre skrev:
Man behöver bara läsa i en del forum där företagare uttalar sig för att se hur det går till. Eller för den delen läsa tidningar eller kolla på Plus.

Idag har vi ju det klassiska att man annonsera ut en vara på rea, men när kunden kommer till butiken är varan slut (eftersom man bara hade 10 exemplar i lager) och säljaren gör allt för att sälja på kunden en annan (inte lika prisvärd) vara.

Eller det här lurendrejeriet med förpackningsstorlekar som väl började med julmust för några år sen. Plötsligt dök det upp flaskor som var mycket billigare än alla andra. Men bara per flaska, för man hade minskat mängden från 1,5 liter till 1,4 liter.

Eller ska vi ta de som står i gallerior och kränger mobiltelefoner med abonnemang? Eller de som ringer runt och lurar folk att byta elbolag?

För att inte tala om alla trådar här på Byggahus där kunder är missnöjda med företag.
Nu handlade ju frågeställningen om att "dom flesta" företagen struntar i vad kunderna tycker.
Och det är klart, skapar man sin världsbild på några inslag i Plus eller artiklar i aftonbladet och extrapolerar detta så måste det ju kännas som om jordens undergång är nära.

Jag tror att det vore klokt för din egen skull att bilda dig en egen uppfattning om verkligheten, tex genom att se dig omkring själv och inte grotta ner dig i någon snyftartikel i Aftonbladet.
 
.....och detta hängde ihop med företags vara eller icke på forumet hurdå?
 
  • Gilla
sebsv211 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
.....och detta hängde ihop med företags vara eller icke på forumet hurdå?
Om man kan lite på företag eller inte. Kan man inte ,lite pö fölk, så ska dom väl knappast skriva här heller...:)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Då kan ni väl enas om att vissa av dom kommer man kunna lita på och andra kommer man inte kunna lita på.......!
 
Gynteri
Vill man göra forumet till en form av fairtradeplattform så släpper man givetvis officiellt in företag. Men det finns ju redan sådana affärsdrivande bolag på nätet där företagen betalar för möjligheten att pulverisera en missnöjd kunds klagomål.

Hur har ni tänkt er att moderationen ska gå till när David och Goliat står öga mot öga här på forumet. Vem ska varnas? Vem ska stängas av?

Ge företagen läsrättigheter. Vilket jag förmodar att de redan har. Bra kundrelationer får de ordna av egen kraft vid direkta kundkontakter, vilket rimligen också är vad kunden betalar för. Kvalitet är inte alltid mätbar eftersom den ofta är upplevd. Därmed står det företagen fritt att i tanke, ord och gärning bättra på sitt rykte utanför forumet. Och! Det är faktiskt där de ska göra det, inte här genom fagra ord och löften
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Dialogen mellan företag och konsument tror jag inte alls är ett problem. Inte det minsta. Det som däremot kan bli grisigt är diskussioner mellan företag.....
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Håller med. Företag som tar dispyter med kunder via form tigger om problem.
 
Gynteri
Men! Dialogen ska givetvis föras i rätt forum. Och! Om den allmänna meningen är att detta forum är det rätta, så anser jag inte längre att detta forum är intressant.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
ullberg
Som jag har sagt tidigare i denna tråd så förekommer företagsrepresentanter redan idag, men det är väldigt inkonsekvent hanterat (imho). Min kategorisering är inte perfekt men lite grovt tänker jag följande:

Det är redan idag allmänt accepterat att folk i tjänstesektorn (hantverkare, arkitektekter, konstruktörer) får vara representerade i detta forum. Missförstå mig inte, jag är glad för det och utan dessa skulle jag nog lämna BH.

Men av någon anledning är de som jobbar i den tillverkande sektorn (som representerar en eller flera produkter) inte välkomna. Vi väljer alltså att aktivt utesluta en enorm mängd (produkt)kunskap som dessa människor besitter, vilket för mig är obegripligt.

För mig är det en hårfin skillnad mellan dessa kategorier...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Som jag har sagt tidigare i denna tråd så förekommer företagsrepresentanter redan idag, men det är väldigt inkonsekvent hanterat (imho). Min kategorisering är inte perfekt men lite grovt tänker jag följande:

Det är redan idag allmänt accepterat att folk i tjänstesektorn (hantverkare, arkitektekter, konstruktörer) får vara representerade i detta forum. Missförstå mig inte, jag är glad för det och utan dessa skulle jag nog lämna BH.

Men av någon anledning är de som jobbar i den tillverkande sektorn (som representerar en eller flera produkter) inte välkomna. Vi väljer alltså att aktivt utesluta en enorm mängd (produkt)kunskap som dessa människor besitter, vilket för mig är obegripligt.

För mig är det en hårfin skillnad mellan dessa kategorier...
Det är ändå ganska stor skillnad då konstruktörer, hantverkare, arkitekter, elektriker m.fl. inte kan sälja sina tjänster specifikt då de bara kan ge allmänna råd. Medan de som har produkter och varor har större möjlighet att köra med smygreklam då det kan vara just deras produkter det diskuteras och inte någon allmän diskussion om den typen av vara oavsett märke.
 
Gynteri
ullberg skrev:
Det är redan idag allmänt accepterat att folk i tjänstesektorn (hantverkare, arkitektekter, konstruktörer) får vara representerade i detta forum. Missförstå mig inte, jag är glad för det och utan dessa skulle jag nog lämna BH. Vi väljer alltså att aktivt utesluta en enorm mängd (produkt)kunskap som dessa människor besitter, vilket för mig är obegripligt.
För mig är det än mer obegripligt att denna eminenta produktkunskap inte alltid går att förmedla vid företagens kontaktyta mot kund.
 
Gynteri skrev:
För mig är det än mer obegripligt att denna eminenta produktkunskap inte alltid går att förmedla vid företagens kontaktyta mot kund.
Min erfarenhet i detta fallet är väll att konsumenten inte ens ringer företaget utan söker information på just såna här forum som detta. Och finns det då företag som måste svara sakligt på dom frågor dom får, så gynnar ju det konsumenten oerhört.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
ullberg
End skrev:
Det är ändå ganska stor skillnad då konstruktörer, hantverkare, arkitekter, elektriker m.fl. inte kan sälja sina tjänster specifikt då de bara kan ge allmänna råd. Medan de som har produkter och varor har större möjlighet att köra med smygreklam då det kan vara just deras produkter det diskuteras och inte någon allmän diskussion om den typen av vara oavsett märke.
Det blir lite mer subtilt i tjänstefallet, men nej, jag håller inte med dig:

1) jag är övertygad om att vissa läser trådar, identifierar vad som verkar vara en vettig person och sedan kontaktar denne per PM för att på sikt skapa en affärsförbindelse. Ehum, jag har faktiskt gjort så själv (hoppas jag inte blir avstängd nu, men jag tror faktiskt att det inte är jag som tar risken)
2) Vissa användare som är yrkesverksamma "i BHs sektor" är ganska lätta att identifiera, jag vet åtminstone två elektriker som jag med att max använda hitta.se kan indentifiera (behöver ej använda PM el. dyl) . Att de jag tänker på dessutom verkar riktigt bra elektriker (de har lagt mycket tid här på BH för att bygga sig ett mycket välförjänt rykte) gör att jag mycket väl kunde tänka mig att söka upp dem om jag behöver elektrikerhjälp.
3) Det är ganska tydligt var hantverkare likt dessa står i alla oändliga diskussioner kring prissättning, utländsk arbetskraft, materialval etc. Visst, detta är folk på "insidan" som kan berätta hur det funkar och därmed ge förklaring till div. fenomen. Men jag tror inte för en sekund att det inte också handlar om att helt enkelt skydda det egna skrået...

/U
 
Gynteri
mogge_73 skrev:
Min erfarenhet i detta fallet är väll att konsumenten inte ens ringer företaget utan söker information på just såna här forum som detta. Och finns det då företag som måste svara sakligt på dom frågor dom får, så gynnar ju det konsumenten oerhört.
Förvisso! Men bara på individnivå, eftersom problemet oftast ändå kvarstår på marknaden. Jag som individ anser det vara obegripligt med informationsluckor, men samtidigt har jag även insikt och förståelse. Produkten har oftast en tillverkare och en installatör. Kontaktytan mot kund är alltså installatören och i många fall är installatör och tillverkare helt separata företag och oberoende av varandra. Vilket företag menar du att kunden inte ringer till? Installatören som inte lyckats förmedla sin eminenta produktkunskap eller företaget som tillverkat produkten.

Detta är ett problem som säkert funnits i minst hundra år, och problemet kommer att finnas kvar minst hundra år till. Alldeles oavsett om reglerna för forumet ändras eller inte! Jag förespråkar att nuvarande regelverk bibehålls eftersom resultatet i bästa fall blir ett nollsummespel.
 
Redigerat:
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Det är intressant att man "måste" läsa reklaminslag på byggahus-sidan som poppar upp hela tiden, men inte får göra reklam för någon produkt från ett företag själv....hmmm dubbelmoral.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.