plaggis skrev:
Länkar till ett tidigare inlägg om överlapp

[länk]
Det där inlägget är inte relevant. Frågeställaren vill få en förklaring på inställningar för överlapp. Supporten besvarar inte den frågan utan rekommenderar bara att använda Auto. Sen skriver de att om man bara klipper litet i taget så syns strängarna mindre. De rekommenderar att klippa 10 mm i taget (vilket är litet underligt eftersom varje steg i klipphöjden är 4 mm). Och visst det är klart. Om gräset är långt, säg 70 mm och du kör på lägsta klipphöjd, 20 mm så kommer ju ev strängar, som är 70 mm att synas ganska mycket innan maskinen hunnit köra några vändor och eliminerat problemet. Alternativet de förespråkar är att bara klippa 10 mm dvs högsta klipphöjd=60mm första klippningen. Därefter sänka till 50 mm (egentligen 48 eller 52mm) och klippa hela gräsmattan. Sedan sänka ytterligare ca 10 mm osv. Och det är klart att om strängarna bra är 10 mm högre än de nyklippta partierna så är de inte så iögonenfallande som de är om det diffar 50mm.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Overlapp betyr det motsatte av overlapp, altså avstand mellom klippebanene. Klippebredde på 26cm og "overlapp" på 16cm skal i teorien gi 10cm overlapp. I praksis bommer den med ca 5cm.
 
Soldyrkaren skrev:
Har supporten fel då?
När vill man att den inte ska klippa heltäckande kan man undra?
Ja det är ju det som vi nyfikna Indego-ägare inte klarar att vara ovetandes om. :confused:

Min empiriska studie säger mig att radien på klippanordningen är 26 cm och första klippsträcka håller 26 cm bredd.
Maskinen vänder och vid klippbredd inställning 20 cm så blir sträcka 2 =23 cm bred. (Överlapp 3 cm). Sträcka3 blir på samma sätt 23 cm. Men sträcka 2 har nu blivit bara 20 cm, eftersom det är ett överlapp på 3 cm på vardera sidan. Effektiva klippbredden blir 20 cm!! Nu stämmer det inte perfekt i praktiken för maskinen kör inte helt parallellt och flyttar sig i bland litet för mycket och ibland litet för litet. Men prova att mäta hela bredden av 10-15 parallellklippningar så ser ni att i medeltal är det ganska nära 20 cm effektiv klippbredd vid denna inställning.
Så frågan kvarstår. När-varför skulle man vilja ha mer än 26 cm, dvs 0 eller negativt överlapp. Inställningen går till 60 om jag inte minns fel.
Eftersom man är nyfiken så måste även det testas. Alltså testade jag det också. Klipparen blev färdig på rekordtid. 2-3 ggr snabbare än normalt. Breda remsor blev det med. Men efter ytterligare två klippningar så var remsorna borta och det var bara "tofsar" kvar. Liknande resultat som slumpklipparna lämnar utefter kanterna, men glesare och mer jämnt över hela gräsmattan.
Men frågan kvarstår. Vem vill göra så? Förmodligen ganska få. Men visst är det irriterande att det finns en inställning som man inte har lust att använda. Känns inte det som dumt slöseri på något sätt, eller är det en känsla av att det är något man inte fattat, som stör.:rolleyes:
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
petterg skrev:
Overlapp betyr det motsatte av overlapp, altså avstand mellom klippebanene. Klippebredde på 26cm og "overlapp" på 16cm skal i teorien gi 10cm overlapp. I praksis bommer den med ca 5cm.
Just det tvärt om ska det vara. Och den bommar några cm. Kanske inte så mycket som 5 cm. Jag skulle vilja säga +/- 3. (Ja eller det blir kanske 6 cm då)
Motsvarande +/- 0,5 m på ca 15 parallellklipp
 
plaggis skrev:
Länkar till ett tidigare inlägg om överlapp

[länk]
Vad supporten vill framhålla här är att det inte är något fel på klipparen om den missar att klippa lite här och där eftersom rekomendationen egentligen är att köra i stort sett varje dag.
alltså inte alls som indgon framställs i reklamen där den klipper snabbt,exakt och effektivt vilket var viktiga egenskaper när jag valde klippare.
Jag såg framför mej en perfekt gräsmatta med 2-3 klippningar per vecka, verkligheten blev en helt annan.
Återigen se man i länken att supporten svarar på något helt annat än det man frågar om, i det här fallet hur överlapp funktionen fungerar.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
lilytwig skrev:
När-varför skulle man vilja ha mer än 26 cm, dvs 0 eller negativt överlapp. Inställningen går till 60 om jag inte minns fel.
Jeg satt min på 60cm en gang etter att kartan var raderad. Da lærte den hindere i hagen mye raskere. Så når den hadde gått 4 klippinger på 60cm satt jeg den til 16cm for at den skulle klippe pent.
 
petterg skrev:
Jeg satt min på 60cm en gang etter att kartan var raderad. Da lærte den hindere i hagen mye raskere. Så når den hadde gått 4 klippinger på 60cm satt jeg den til 16cm for at den skulle klippe pent.
Smart! Får prova det i vår. Nu blir det kanske bara en eller två klippningar ytterligare denna säsong.
 
Soldyrkaren skrev:
Vad supporten vill framhålla här är att det inte är något fel på klipparen om den missar att klippa lite här och där eftersom rekomendationen egentligen är att köra i stort sett varje dag.
alltså inte alls som indgon framställs i reklamen där den klipper snabbt,exakt och effektivt vilket var viktiga egenskaper när jag valde klippare.
Jag såg framför mej en perfekt gräsmatta med 2-3 klippningar per vecka, verkligheten blev en helt annan.
Återigen se man i länken att supporten svarar på något helt annat än det man frågar om, i det här fallet hur överlapp funktionen fungerar.
Med 2-3 klippningar per vecka blir det inga strängar att tala om. Och jämfört med slumpklipparna så får du garanterat mer klippt per tidsenhet och snyggare resultat, i varje fall i mina ögon.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Med 2-3 klippningar per vecka blir det inga strängar att tala om. Och jämfört med slumpklipparna så får du garanterat mer klippt per tidsenhet och snyggare resultat, i varje fall i mina ögon.
Då kan jag bara gratulera!

Jag såg helt klart potensioalen där den klippte som den skulle, resultatet blev riktigt bra men för mej blev som sagt verkligheten en annan, den missade att klippa större områden lite här och var men inte på samma ställe varje gång.Då den klippte i en viss riktning i en svag sluttning lämnade den oklippta strängar, upp till en klippbredd breda.
Därför var jag tvungen att låta den klippa minst varannan dag för att resultatet skulle bli bra.
Normalt borde det säkert funka att klippa så ofta men min var väldigt intresserad av gränstråden, den ägnade nog 1/3 av tiden åt att följa tråd,snurra runt öar, gå tillbaks till laddstationen och ut igen mm. och följden blir ju kraftiga spår vilket inte är speciellt snyggt.
 
Är det någon som har senare Build än 5233?
 
Helt underbart med problemfritt gräsklippande, så att man kan njuta av sin fritid och göra annat.:p
Otroligt denna tråden är uppe i över 300s nu. Konstigt, de andra tillverkarna inte har så långa problemtrådar.
 
Bockstensmannen skrev:
Helt underbart med problemfritt gräsklippande, så att man kan njuta av sin fritid och göra annat.:p
Otroligt denna tråden är uppe i över 300s nu. Konstigt, de andra tillverkarna inte har så långa problemtrådar.
Ja, her blir saker grudigt diskuterat ofte flere gånger ispedd roliga kommentarer .... ja og så har vi dom som fryder seg så myket over andres problem at dom måste skriven om det på forumet. Dom har troligen godt om tid.
 
Ja, jo jag har fått massor av tid över numera, känns som ett direkt samband med gräsklipparbytet :p
 
Eriksgatan
Bockstensmannen skrev:
Ja, jo jag har fått massor av tid över numera, känns som ett direkt samband med gräsklipparbytet :p
Att kunna växla klippteknik från parallellklippning ena gången till spiralklippning nästa och till den där slumpklippningen som uppstod natten efter kräftskivan är ju det senaste inom fuzzy logic och måste ha gjort underverk för din gräsmatta, inga hjulspår längre t ex? :)
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.