Tänkte att den här tråden skulle vara som en lite rolig grejj. Många här inne renoverar ju för fullt och vad har ni hittat under alla dessa lager av renoveringar? Dvs har ni hittat nåt roligt? Något spektakulärt? Något riktigt fint som man renoverat över? Ja allt möjligt som man hittar när man gräver sig nedåt in mot husens orginalmaterial.

Mitt parhus är ju hyfsat nytt byggt 1991 så byggmaterialsmässigt har jag inte hittat något roligt. Det enda jag har hittat är ett uträkningsbråk på en gips skiva. Man ser att det är två olika personer som har försökt räkna ut något med division liggande stolen och det finns en 5-6 uträkningar per person och överstrykningar tills de till slut enats om vad som blev rätt uträkning (y)
I Vardagsrummet har någon hantverkare haft lite snuskig "humor" och målat en penis i blyerts på en gipsskiva.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag hittade en daterad lapp från 50-talet som typ sa "När ni river detta, tänk på mig som byggde upp det"
 
  • Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
katten12 skrev:
I Vardagsrummet har någon hantverkare haft lite snuskig "humor" och målat en penis i blyerts på en gipsskiva.
Anno -91.. :D
 
Jag har hittat numrering och vådbredder, men de härstammade nog från en tidigare renovering.

Annars så hittade jag de igenmurade öppningarna som fanns när man byggde lägenheterna, så att man kunde springa mellan längst med hela bygget. Man hade trappa och hiss i ena änden och sedan fick det fraktas ut i bygget på rätt våning (detta var 1955), trappan sattes in bland det sista så den inte skulle slitas/gå sönder.
 
När jag rev innerväggarna i ena takkupan som byggdes någon gång på 40-talet för att isolera dem, utökades min stämjärnssamling med ett gammalt stämjärn. Man kan ju tänka sig hur mycket snickaren har letat efter det där dj-dra stämjärnet.
 
Jag hittade handmålade medaljonger på alla väggar i hallen och trappan ner i källaren. Rätt fräsigt.
 
Mycket tidningspapper, från 40/50-talet.
I golvet på övervåningen hittades även en vinkelhake, så nu vet jag varför allt ovanför övre bjälklaget inte är helt rakt... =)
 
När jag tog bort gamla tapeten i vårt förra sovrum så hade någon målat text på väggen. "Snygg målare" och "KUK" stod det.
 
Inte i mitt hus, men hos mina föräldrar. När de skulle renovera köket så hittades det en rörtång modellen jättestor i sockeln till köksskåpen. Förutom en massa byggskräp plast och annat, de hade tydligen inte vett att slänga skräpet.
 
Campar skrev:
Mycket tidningspapper, från 40/50-talet.
I golvet på övervåningen hittades även en vinkelhake, så nu vet jag varför allt ovanför övre bjälklaget inte är helt rakt... =)
Tidningspapper verkar vara vanligt i hus från denna tid. Jag minns att vi, i mina föräldrars hus, hittade en förstasida från lokala tidningen: "STRÅLNINGEN I HIROSHIMA KAN VARA SKADLIG"

Inte svårt att gissa ungefär när detta hus byggdes.
 
Jag blev så ledsen när jag hittade den här fina mosaiken under en ful, blå plastmatta när jag rev ut vårt 60-talsbadrum att jag blev tvungen att starta en tråd.

attachment.php?attachmentid=80721&d=1364160590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittades ett par gamla träskor i mellanbjälklagret, samt en majblomma anno -29, och en massa tidningspapper äldsta 1900, yngsta 1969. och lite skrift på ett gäng av plankorna man rev ned.
 
Hittade en förstasida från Dagens Nyheter anno 1999 när jag rev bort en dörrkarm. Vet inte om den placerats där med flit eller om det var för att få den i våg.

Annars brukar jag själv klottra lite när jag renoverar. Brukar rita någon stor kuk någonstans och hoppas att någon hittar den vid någon framtida renovering eller sätta myror i huvudet på någon framtida arkeolog. :D

När vi byggde om vårt badrum lät jag ungarna rita på väggarna innan tätskiktning. Det var populärt! Blev riktigt fina konstverk. Fick förklara bara att det inte är ok att rita på de andra väggarna som redan har tapeter.
 
Hittade några tidiningar från början av 70 -talet i en igenbyggd dörr i en vägg när jag rev den . Hittade även ett igensatt fönster när jag renoverade trapphuset, så där sitter numera ett nytt fönster.
 
Vid upptagning av de gamla golvbrädorna på ovanvåningen i vårt småländska 1800-talshus så hittades först förstabladet på Dagens Journal daterad 1882. Den hänger numer inramad på väggen.

I samma bjälklag hittades också ett tygknyte i blå´-vitrutig kökshanduk fint omslaget av blått snöre. Till vår stora besvikelse så var det ingenting i paketet mer än bara just kökshandduken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.