Renovering av badrummet pågår, och så här såg det ut när jag rev bort en fula, blå plastmattan. En helt underbar originalmosaik från slutet av 50-talet. Nästan smärtsamt att se. Och tyvärr bortom räddning.

När man la in den där plastmattan någon gång kring 1970 så tyckte man säkert att den var jättesnygg.
DSC_0028 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ni än gör, tänk efter när ni renoverar. Mycket av det som är modernt har kort bäst-föredatum.
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren och 8 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Renovering av badrummet pågår, och så här såg det ut när jag rev bort en fula, blå plastmattan. En helt underbar originalmosaik från slutet av 50-talet. Nästan smärtsamt att se. Och tyvärr bortom räddning.

När man la in den där plastmattan någon gång kring 1970 så tyckte man säkert att den var jättesnygg.

Vad ni än gör, tänk efter när ni renoverar. Mycket av det som är modernt har kort bäst-föredatum.
Även ett mosaikgolv ifrån 50-talet har ett bäst föredatum... Trender kommer och går, och man behöver att förnyasig i mellan åt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Var den där mosaiken snygg? Jag tycker då inte det. Sen vill jag inte bara tänka på tätskiktet under.
 
ullberg
sj6 skrev:
Sen vill jag inte bara tänka på tätskiktet under.
Tänk inte på det, glöm det istället, för det lär aldrig funnits något ;)
 
Gjutjärnavloppen från -57 ska bytas så även om det hade funnits ett tätskikt så hade mosaiken varit rökt. Men det är bara så sorgligt att se en läcker mosaik täckt av en ful plastmatta. Det är som då man spikade masonit på spegeldörrar.. suck. Eller tegelväggen som är målad. Eller våra teakdörrar som är målade med en mörkbrun färg.
 
Mikael_L
Ja trender kommer och går.
Och åtminstone jag kan inte tänka mig att leva i statiskt bevarande, typ att bo i ett museum.

Men med detta sagt, vill jag ändå hålla med pelpet, man kan åtminstone ta det lugnt, och tänka sig för lite. Vissa ingrepp kan man ju råka ångra!

När jag ser i en del säljesannonser relativt orörda 40-50-60-talshus så får jag nästan lite ont i magen på själva tanken om jag skulle råka köpa ett sådant. Vilken beslutsångest jag skulle fått i valet mellan bevarande och modernisering.
Shit !!! :confused:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
nog fanns det fungerande tätsikt där den behövdes i alla tider .... tro inte att det uppfanns först idag.
Ibland får jag en känsla att visa tror att hus förr i tiden byggdes av idioter
och stenull, gips, och spånskivor är en gudagåva till dagens husbyggare :).

Ja , jag håller med pelpet ... ta det lugnt när ni moderniserar.
Alla klarar att ta en kofot och riva allt gammalt ..
-man river ekparkett och tar fram undergolven som var tänkta som just undergolv och är av ringa kvalitet.
-man kaklar om badrum för stora pengar bara för att den gamla ser omodern ut. kanske skulle räcka att byta de slitna badmöbler?
- man dränerar hus utan tydliga behov för det
-kök är alltid det första som slängs ut ur ett nyköpt hus oftast bara för att ändra planlösningen enl gällande modetränder
- man river ut i stort sätt allt som går att riva ut bara för att man kan klara det jobbet :)
- man sågar ner och skövlar ohejdat i en förvuxen trädgård ofta bara för att man äger en motorsåg :)
... det är mina observationer om hus som bytt ägare :)
jag är inte emot förnyelser men det ska vara en måtta i allt :)
gaia
 
  • Gilla
shaula och 3 till
  • Laddar…
ullberg
gaia skrev:
nog fanns det fungerande tätsikt där den behövdes i alla tider .... tro inte att det uppfanns först idag.
Och det var därför jag hade en smiley, jag tror också det finns någon form av tätskikt bakom, troligtvis inte riktigt så kraftig som de hängslen och livrems lösningar som föreskrivs idag.

Ja, det där med renovering är svårt, man kan inte leva i det förgångna utan måste även ta till sig det som är nytt och / eller modernt, skulle bli ganska tråkigt annars. Man får helt enkelt försöka se saker på lite längre sikt, och kanske fundera på om man kan icke-förstörande dölja det som för tillfället är "ute", det kan ju vara fantastiskt att riva bort täckskivor på en till synes slät innerdör och därunder finna en äldre spegeldörr, hellre det än att förra ägaren slängde dessa dörrar och bytte ut dem mot nya släta där det bara är pappfyllning under ytan...

Det är också värt att tänka på när man bygger nytt, det är svårt att förutspå framtiden, men i vissa beslutssituationer kan man göra val som är mer troliga att de håller i det långa loppet (och inte bara är tillfälliga trender), mer troligt att en sådan lösning får vara under årens lopp.

/U
 
Inget håller för evigt....ju mer inne något är idag ju mer ute är det i morgon.....
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Efter många promenader i ett nybyggt område har jag funderat på att många nyfunkishus har väldigt mycket vinklar och vrår när man ser det utifrån. Jag bara ryser vid tanken på att måla om ett sånt hus, samt vi som ska byta tak. Kostnaden för en framtida takomläggning med alla plattor som behöver sågas. Lite sidospår, men hur mycket tänker man på underhåll när man bygger nytt?
 
Jag vill inte heller bo i ett museum, men jag tycker att ett hus är en helhet. Planlösning, utformning, materialval, proportioner - allt bär tecken av den tid då det skapades. Om man inte tar hänsyn till det då man renoverar riskerar man att få ett hus som arkitektoniskt "skär sig" eller en inredning som känns hopplöst omodern trots att den är relativt ny. Eller att man, som vi, upplever att något gammalt och vackert ersatts av något modernare av mycket sämre kvalitét. Det här syns jättetydligt då man går efter vår gata med kedjehus. Många har bytt ut sina dörrar och fönster, och det är lätt att skilja de bra valen från de opassande när de ligger bredvid varandra.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Du får väl uppdatera oss om hur tätskiktet ser ut...
 
Så här ser det ut från sidan. Längst ner på bilden är betongbjälklaget. Ovanpå den ligger en tjärpapp eller något liknande och ovanpå den ligger en kaka av flytspackel och mosaiken. Tjärpappen verkar ligga rätt löst på bjälklaget, jag kan lyfta på hela kakan med en kofot. Om det är något tätskikt där eller inte kan jag inte riktigt avgöra utan att hacka upp kakan tror jag.

20130325304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bor i ett hus från 1907, och det var helt sönderrenoverat. Har försökt återställa det till ett "modernt" hus med gamla charmen. Tyvärr gick nästan inget av orginalinredningen att rädda, utan det har mest blivit nytt men i gammal stil (allmogelister, spegeldörrar m.m.).

Ett tips utifrån detta: Även om man vill modernisera så så försök bevara det gamla. Man kan ju t.ex. sätta gips ovanpå gamla paneler och tapeter, då går det ju att återställa.. Någon gång i tiden satte man t.ex. Masonit på pärlsponten i mitt hus, men man passade då på att sabba pärlsponten genom att utan plan spåra sönder den för nya elrör. Tre dörrar med masonit gick iaf att rädda, men man hade lim-spikat så det var ett jäkla jobb...

Däremot är ju kök och badrum svåra att bevara, de klarar ju helt enkelt inte dagens krav.
 
Larsa skrev:
Jag bor i ett hus från 1907, och det var helt sönderrenoverat. .....
Man kan ju t.ex. sätta gips ovanpå gamla paneler och tapeter, då går det ju att återställa.
Hur många skruvar går det i en gipskiva, 50? tapeten ser inte så kul ut längre då.

Det blir många lager gips om man renoverar väggarna tex vart 20e år



Men visst är det synd när gammla fina välgjorda saker blir "förstörda"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.