Jag kan väldigt lite om elförbrukning har aldrig haft en elräkning förut då el alltid ingått i min hyra. Fick min första faktura för elen idag för september månad som är hela 5 dagar.
Det står då i min faktura att jag på dessa fem dagar ska ha förbrukat 151 kwH. Min första tanke är, är inte detta väldigt mycket?
Det enda jag kan minnas att jag använt elen till är luftvärmepump+värmepumpspannan som stod på ca 16 grader ett kylskåp och en bygglampa, jag hade knappt flyttat in och var här väldigt lite.
Eller är det mycket eller lite elförbrukning? När jag snabbt gjorde en haffsig beräkning så kom jag fram till att detta isåfall är 30kwH om dagen och att det på ett år isåfall skulle bli strax över 10 tusen kwH, då ligger jag isåfall ca 3000 kwh över det beräknade antalet på tidigare år, och då har jag ju inte ens haft igång väsentliga saker som takbelysning,spis, datorer, disk+tvättmaskin mm.
 
Det är relativt sett en låg förbrukning, men om tidigare förbrukning har varit så låg som du säger så låter det onekligen högt. Du får räkna med att när det blir kallt på riktigt så kommer dagsförbrukningen att bli avsevärt högre.

Den där bygglampan, hur många timmar har du haft igång den?

Om vi pratar om en 500W halogenstrålkastare och om den skulle varit igång dygnet runt, så ligger halva förbrukningen på den.
 
  • Gilla
hansdj
  • Laddar…
Jag fick se en räkning som förra ägaren haft då hade han ca 260 kwH på en hel månad visserligen under augusti då han stängt av värmen men ändå...
Bygglampan jag har är en 230 V ~ 50hz max 500 watt lampa den hade jag bara mellan den 28 sep-1 okt och då var den på max 4 timmar per dag om ens så mycket. Vi var i huset väldigt lite den här tiden, första dagen den 25 så var jag här hela dagen hade igång värmen, datorn, modemet i ca 10 timmar, och de sista 3 timmarna hade jag en skrivbordslampa.
Den 26 var jag inte här alls då var det bara värmepumpspannan på och den stod på 16 grader.
Den 27 var jag här enbart på eftermiddagen hade igång datorn och en skrivbordslampa ca 2-3 timmar och värmepumpen på 16 grader
Den 28 var jag här på eftermiddagen med dator+skrivbordslampa igång ca 2 timmar sedan kom mina föräldrar hade på bygglampan ca 2 timmar, ett lysrör i köket i ca 4 timmar och luftvärmepumpen+värmepumpspannan på hela natten.
Den 29 var vi knappt här då vi var iväg och handlade hela dagen hade på värmepumpspannan på 16 grader och bygglampan senare på kvällen i ca 4 timmar och lysrör i köket i ca 4 timmar sedan luftvärmepumpen också på natten.
Den 30 var i princip likadant som den 29.
Den 1 oktober hade jag ångmaskinen till tapeterna + bygglampan på i ca 8 timmar + dator och värmepumpspanna på 16 grader.

Kan detta verkligen ha dragit såpass mycket el?
 
Till att börja med är det vanskligt att spekulera i elförbrukning givet 4-5 dagar.

Rent spontant låter det lite högt, men inget jag skulle ligga sömnlös över nu. Vänta tills ni bott där ett par månader och har lite mer att gå på.

En grundregel vad gäller elförbrukning är att saker som genererar värme drar mycket el. Varmvattenberedare, värmepump, tvättmaskin (som värmer vattnet), torktumlare och liknande. En dator, skrivbordslampa och liknande är så försumbara i sammanhanget att du inte ens behöver bry dig om dom.
 
Gynteri
Du skriver att värmepumpspannan står på 16 grader, jag antar att du då menar att värmen är neddragen till minimum på radiatorkretsen och att framledningstemperaturen är 16 grader. Om cirkulationspumpen vore avstängd så skulle framledningstemperaturen vara betydligt högre i den händelse varmvattnet är igång.

Det som då händer (i det fall pannan inte är helt avstängd) är att radiatorkretsen kyler varmvattnet. Resultatet blir att anläggningen tvingas värma varmvatten trots att inget varmvatten förbrukas. Kontentan blir att förbrukningen blir väsentligen högre än om du släppte på den värme som krävs med tanke på utetemperaturen. Det är så med dessa lågtempererade värmesystem att de måste vara i balans. Annars, om de är i obalans, så kostar det skjortan utan att man har en aning om varför. Funktionen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gynteri skrev:
Du skriver att värmepumpspannan står på 16 grader, jag antar att du då menar att värmen är neddragen till minimum på radiatorkretsen och att framledningstemperaturen är 16 grader. Om cirkulationspumpen vore avstängd så skulle framledningstemperaturen vara betydligt högre i den händelse varmvattnet är igång.

Det som då händer (i det fall pannan inte är helt avstängd) är att radiatorkretsen kyler varmvattnet. Resultatet blir att anläggningen tvingas värma varmvatten trots att inget varmvatten förbrukas. Kontentan blir att förbrukningen blir väsentligen högre än om du släppte på den värme som krävs med tanke på utetemperaturen. Det är så med dessa lågtempererade värmesystem att de måste vara i balans. Annars, om de är i obalans, så kostar det skjortan utan att man har en aning om varför.
Jag är inte riktigt med på resonemanget (är helt grön på området äga sitt boende) När jag flyttade in så har jag inte rört termostaten på elementen har ett sådant där vred graderat från 0-7. På alla element så står det vredet på 7.
Sedan har jag en värmepump en Aquaes med en digital panel där jag kan ställla in vilken inomhus tempratur jag vill ha, då var denna inställd på 16 grader. Idag är den inställd på 22 och alla elementen står på 7.
Sedan har jag ytterligare en luftvärmepump en LG den var då iböland påslagen med inställd tempratur 22 grader, idag är denna helt avstängd.
Om värmepumpen (aquaes) inte klarar av att värma huset med återvunnen luft och frånluft(står i manualen) så kickar en elpanna igång för att hjälpa till. I värmepumpen finns även varmvattenberedaren på 180 liter inbyggd.
Jag har bara sett elpannankicka igång en enda gång en kort stund när det var minusgrader ute då sänkte jag tempraturen två grader från 24 till 22 då stängde den av elpannan.
Gör jag fel med värmesystemet säg till mig! Kan absolut ingenting om detta system och det är en äldre panna så det enda jag hittar på nätet är klagomål med problem med den:p
Denhär värmepumpen har även två manuella knappar en som det står Värme till---Från och en som det står Värmepump till---Från. När jag flyttade hit hade förra ägaren slagit av värmen och satt den på Från.
 
Gynteri
För mig låter det som att något måste vara fel när man förbrukar 30 kWh/dygn utan nämnvärd förbrukning av varmvatten och hushållsel. Har också pump med inbyggd VVB och förbrukar ca 17 när motor/kupevärmare, disk, tvätt och torktumlare samt ugn gått för högtryck. En normal viloförbrukning är ca 7 kWh när värmen är påslagen och 5 kWh när värmen är frånslagen. Tomgångselen består av kyl-frys, ventilation med värmeväxlare och i förekommande fall cirkulerande radiatorvatten.

Du får börja med att kartlägga hur sytemet fungerar och mår. Inledningsvis kan du kolla upp värmepumpens effekt. Går det att se hur mycket själva pumpen går i tid räknat?
 
Y
Har du ventilation med återvinning så kanske den går på fullvarv att värma upp huset nu när riktiga värmesystemet är såpass nedsänkt.

Var fel på tjejens ventilation så den värme med elpatron. Många hundralappar som hon vädrat ut under sommaren.


Eller elburen golvvärme som kör förfullt nu när huset är kyligt vid inflytt
 
C
Jag har varit med om att en elmätare stått "abonnemangslös" en period men kommer tyvärr inte ihåg exakt vad som gäller. Elen stängs inte av iallafall som man kanske skulle kunna tro. Men eftersom det är din första faktura - det kan inte vara så den utgår från mätarställningen från förra ägarens slutavläsning istället för avläst mätarställning på den dagen det nya abonnemanget tecknades? I så fall inkluderar den ju även förbrukningen i eventuellt glapp efter att förra ägaren sagt upp sitt abonemang.
Står det "avläst" på fakturan på både ingående och utgående mätarställning?
 
På fakturan står det avläst från inflyttning 25 september är det daterat till på den andra står det ordinarie avläsning daterat 1 oktober
 
Du kan ju rätt enkelt gå ut och läsa av elmätaren nu så får du se hur de senaste 15 dygnen sett ut i genomsnitt!
 
Gynteri
OK, du har frånluftsvärmepump? I så fall är det kontraproduktivt att sänka rumstemperaturen vid värmepannan när man är bortrest. Ställ in en temperatur som känns behaglig när huset är bebott och normal användning av elektriska apparater pågår. Resultatet blir att golv, väggar och tak håller en jämn temperatur. När huset lämnas obebott upphör tillförseln av värme från människor och apparater, då får du en automatisk sänkning av inomhustemperaturen. Allt återgår till det normala när bostaden återigen blir bebodd.

Ett gott råd i all välmening: Sluta fippla med börvärdet för inomhustemperaturen! Det kostar bara en massa pengar:)
 
Vad ska börvärdet ligga på? Det finns inget i manualen och när jag frågar grannarna så säger dem bara ja men tempraturen justerar du ju själv på displayen på värmepumpen.
Och ja det är en frånluftsvärmepump
 
När du ändå gräver i din elförbrukning glöm inte att välja elabb. Fast eller rörligt.
 
Gynteri
katten12 skrev:
Vad ska börvärdet ligga på? Det finns inget i manualen och när jag frågar grannarna så säger dem bara ja men tempraturen justerar du ju själv på displayen på värmepumpen.
Och ja det är en frånluftsvärmepump
Så brukar den allmänna uppfattningen vara, "allting sköter sig självt, det är automatiskt". Tänk om det vore så enkelt! Börja med att ställa börvärdet på 20 grader. Låt stå orört i några dagar, om det känns bra för dig och resten av gänget så har du hittat balanspunkten för den upplevda inomhusmiljön. Känns det för varmt sänker du till 19, känns det för kallt höjer du till 21 osv.....osv..... Tålamod är A och O, ett par tre dagars balanseringstid måste man ge varje nytt inställt börvärde. Kom ihåg att det är den upplevda komforten som räknas, inte den uppmätta.

Har du koll på när ventilationsrören senast rensades? Kolla med förre ägaren!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.