Göran.W skrev:
Det räcker med 1,5 mm och 10A om du kopplar den som 3 fas.
Innan du gör något kolla på kopplingsschemat bak på spisen så det verkligen är en 400 volts spis som inte ska ha nolla.
Det låter så iaf.
Och i vanlig ordning mät vad som är vad innan du kopplar.
Nollan får väl gärna vara 2,5mm om nu spisen behöver den?
 
Mikael_L
@ vekter.
Varför då?
Och varför då?


Förövrigt, välkommen till forumet? :)
 
Göran.W
I vägguttaget finns två ledningar, en fas där den elektriska spänningen (antalet volt) hela tiden växlar mellan plus och minus, och en nolla som inte har någon spänning alls utan är ansluten till jord. Kopplar man in en lampa i vägguttaget blir den ansluten mellan fasen och nollan. I ena ögonblicket flyter strömmen från fasen genom lampan till nollan, i nästa ögonblick flyter den åt andra hållet. Det beror på att fasen hela tiden växlar mellan att vara positiv och negativ, växelström.

Finessen med 3-fas är att ha tre olika faser som t.ex. dras fram till en villa. Varje fas växlar mellan plus och minus, men inte samtidigt. De ligger lite efter varandra i sitt växlande, så att de blir som mest positiva i tur och ordning tätt efter varandra.

Vinsten med trefas är att det aldrig blir större ström genom nollan än i en av faserna. Om alla faserna belastas exakt lika mycket flyter ingen ström genom nollan alls. Det värsta som kan inträffa (för nollan) är att alla apparater, lampor osv. som är påslagna är kopplade till samma fas (och nollan). Är sakerna som är påslagna jämnare utspridda mellan de tre faserna, flyter mindre ström genom nollan. Därför räcker det med en gemensam noll-ledning som inte behöver vara grövre än en enda av fasledningarna.
 
Göran.W skrev:
Vinsten med trefas är att det aldrig blir större ström genom nollan än i en av faserna.
Nja skulle jag vilja säga. Ingen regel som inte har några undantag. Vissa övertoner(som skapas av t.ex. switchad nätaggregat) kan faktiskt göra att det flyter mer ström i nollan än i faserna. Detta är dock extremfall t.ex. datahallar, evenemangsbelysnings o.d.
 
Göran.W
Du har så rätt men det är inget man råkar ut för i vanlig hem miljö för där har man inte dom mängderna olinjär last som det är tal om.
 
Mikael_L skrev:
@ vekter.
Varför då?
Och varför då?


Förövrigt, välkommen till forumet? :)
Tack Mikael_L!

Ursäkta, jag är ingen elektriker så jag kan ha fel. Men Om du t ex installerar en inbyggnadsugn som vill ha en fas och en induktionshäll som vill ha två så borde väl i alla fall ugnen nyttja nollan?

EDIT: Om du kopplar in en hemmapulad "perilex till tre schukouttag" och sedan kopplar hällen till ett, ugnen till det andra och en spotbräda med 10 st 12 voltshalogen via en trafo till det tredje. Borde inte nollan belastas lite då?:p
 
Redigerat:
Ja, i de fall när BARA ugnen körs så belastas nollan.
Vid belastning från både häll och ugn kommer strömmen bara att gå mellan faserna och "ta ut" varandra.
Åtminstone i, som tidigare nämnts, en perfekt och linjär värld ;)
 
  • Gilla
vekter
  • Laddar…
VikHe skrev:
Ja, i de fall när BARA ugnen körs så belastas nollan.
Vid belastning från både häll och ugn kommer strömmen bara att gå mellan faserna och "ta ut" varandra.
Åtminstone i, som tidigare nämnts, en perfekt och linjär värld ;)
Googlade och hittade kirchhoffs strömlag. Så jag får nog böja mig där.:x
 
Göran.W
Litet projekt jag var med och fixade till för ett tag sen. En polack som hade dragit elen i ett hus.
DSC_0444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbyggt i kryputrymme. 12v och 230v blandat Man kan även se en kapsling med en kontaktor.
DSC_0445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utzoomning i krypet, har börjat rensa lite (där av svensk text på kablarna och wago 222)
DSC_0449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centralen i en normalstor 1.5 plans villa. 4.8Ω i förimpedans. Penledare tagen från ett spett nerslaget snett ner i sanden inne i krypgrunden.
DSC_0466.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmekablarna i krypgrunden.
DSC_0469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lamputtag i köket med inbyggd dosa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mnor skrev:
...
Centralen i en normalstor 1.5 plans villa.
...
Åhh, cheeesus ...
Är det en säkring per vägguttag? :)
 
Diverse grejor jag stött på.
DSC_0366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Service ledning i krypgrund, matade en radhuskejda. Inget fel på den enligt nätleverantören.
DSC_0408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här går det när man gömmer dosor under trädäck.
DSC_0481.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Polsk byggström.
DSC_0486.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B16 med 1.5mm2
DSC_0498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Matning till panna, glappkontakt.
DSC_0505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt LVI element, glappkontakt.
DSC_0590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunden ville att jag skulle "avsluta" dosan. Detta är i golvet.
DSC_0208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, inte el, men värt att visa ändå.
DSC_0168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problem med säkringarna på ett lantbruk...
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Åhh, cheeesus ...
Är det en säkring per vägguttag? :)
Vissa säkringar används som strömbrytare till andra säkringar osv, helt vansinnigt kopplat.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Jösses..

Jag vet att jag använder lite mycket säkringar ibland. Men där ligger fan jag i lä. Härliga bilder på fulel.

Hade varit skitskoj om man kunde göra ett kollage med massa bilder och 2-3 rader text till varje bild. Så att man verkligen kan lyfta fram all dessa otäcka saker som döljer sig i vardagen.
Installatör: Polack / Svensson / Elektriker etc
Var: Stockholm. Villa.Lägenhet, dagis etc
Placering: Duschutrymme :
Fel: För låg ip klass. Felaktigt material. Dokumentation.
Orsak: Husköp, renovering, Brand. Dödsfall,
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Hur många grupper har ni sett som mest i en kopplingsdosa/takdosa?
En kompis gjorde ett feltänk och lyckades komma upp i 7 grupper.
Givetvis med gemensam nolla och jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.