Hej,

Jag skulle vilja ställa en, än så länge, allmänt hållen fråga om säljares utfästelser i objektsbeskrivning!

Vad gäller?

Om det står att läsa att taket är nytt och att det är ny plåt! Visst måste det väl ses som en utfästelse och torde betyda att undersökningsplikten minskar? För enkelhetens skull, kan vi ponera, att köparen delvis missat i sin undersökningsplikt, delvis just på grund av utfästelsen!

Jag menar, kommer man som säljare igenom med en sådan här upplysning och det sedan visar sig att taket är allt annat än nytt och likaså plåten, då borde man också i princip kunna skriva "ny el" och hoppas på det bästa, om det så bara är en meter kabel som är bytt i källaren? Förstår ni mitt resonemang?
 
Ny plåt, men är papp o läkt bytt?
Lita inte på någon utan kolla och ifrågasätt allt, tyvärr
 
Nej, undersökningsplikten minskar inte på grund av utfästelser från säljaren. Det är snarare tvärtom, är det nyligen omgjort finns all anledning att kontrollera att det är riktigt gjort.
 
Säljare kan inte rimligen vara bunden av vad som står i objektbeskrivningen såvida du inte kan bevisa att uppgiften i beskrivningen kommer från säljaren.

Mäklaren utformar beskrivningen och kan då dikta ihop lite vad som helst (och det är vanligt att de också gör det). Mäklaren kommer i alla lägen att hävda att uppgifterna kommer från säljaren, ofta är det också så, men det "missförstås" osv.

Mäklaren har inget ansvar för uppgifter han vidarebefordrar, såvida det inte är så uppenbart felaktiga att han bevisligen borde inse det och själv undersöka.

I det läget kommer mäklare och säljare att skylla på varandra, och du som köpare har svartepetter.

Det kan vara skillnad om beskrivningen tas in som bilaga till köpeavtalet, vilket är ganska vanligt. Då kan inte säljaren neka till att ha sett uppgifterna, men jag misstänker att det ev. ändå kan gå för en säljare att hävda att det som står kommer från mäklaren och att han litat på att mäklaren kontrollerat (typ om ett "nytt" tak finns sedan före säljarens ägande).

Så i huvudsak så skall man betrakta objektbeskrivningen som lite mindre trovärdig än veckoutskicket i brevlådan från den lokala livsmedelsbutiken (de brukar stämma).

Sedan skall man komma ihåg att en utfästelse från säljaren är överhuvudtaget ofta värdelös, den skall vara specifik och övertydlig. Att säljaren ex. säger taket är OK. Har inget värde överhuvudtaget.

Säger säljaren "jag lät lägga om taket förra året, vi lade om hela taket, det var firma XX de använde Bender betongpannor, och underlagspapp av kvalitet YYYY och ... mer detaljer. Då är det en tydlig utfästelse. Men som köpare kan du ändå vara skyldig att upptäcka att det omöjligen kan vara sant, om du ser gamla mossbelupna pannor bara genom att titta från marken. Sedan finns det givetvis en enorm gråzon mellan den värdelösa och den tydliga utfästelsen.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nej, undersökningsplikten minskar inte på grund av utfästelser från säljaren. Det är snarare tvärtom, är det nyligen omgjort finns all anledning att kontrollera att det är riktigt gjort.

Jo en korrekt utformad utfästelse från säljaren kan minska undersökningsplikten.

Men eftersom man som köpare i de flesta fall inte kan avgöra om utfästelsen kan anses giltig så gör man bäst i att kontrollera extra noga. Sådant som utfästs är ju oftast uppgifter som anses som värdefulla, typ taket behöver inte göras om, badrummen är i toppskick osv.
 
Var nog lite för snabb på tangenterna nu ser jag :). Jag menade att det i praktiken är bättre att inte ta hänsyn till utfästelser just på grund av osäkerheten kring deras "värde".
 
Det där med tak har ju debatterats på forumet. De flesta verkar anse att om man utfäster att "taket är bytt" så innefattar det åtminstone ner till pappen. Men för vissa, innebär detta enbart takpannorna. Därför kan man inte lita på utfästelser av denna typ. Qför vissa kanske elrenovering innebär att en elekrtiker var o tittade och bytte 2m sladd, resten var ok. För andra innebär det att all el i huset byttes ut. Vi är alla olika. Vårt badrum vi vann dolda fel i för ett par år sedan är även det ett exempel. För säljaren som sålde det till oss var det påkostat o exklusivt.....de hade (visade det sig) byggt svart, slarvat som fan, använt kakel för 99kr/kvm andrasortering, och köpt möbler på blocket.......inte riktigt vad jag skulle kalla påkostat och exklusivt. Men självfallet är detta mäklarknep.
 
Jag skulle misstänka att det är otroligt svårt att som köpare få ner juridiskt hållbara utfästelser på print, vilket är det som kanske behövs för att de skall vara användbara. Det enda tillfället till detta är väl under besiktning om säljaren intervjuas noggrant av besiktningsmannen och denna skriver ner, och dessutom ber säljaren skriva under....detta görs troligtvis aldrig.
 
Kikade på ett hus en gång som hade "ny el" enl objektbeskrivningen, det som var nytt var servisen och elmätaren, mätartavlan och resten av skatboet var minst 50 år.
Fö ett av de värsta råtthål jag sett.
 
Fotografen skrev:
Kikade på ett hus en gång som hade "ny el" enl objektbeskrivningen...
"ny el" kan väl i och för sig tolkas som att "ny el förekommer", alltså "en del ny el, resten är asgammalt". :)
 
Utfästelser skulle jag som många andra sagt inte lägga så stor vikt vid. I våran objektsbeskrivning och i frågeformuläret som säljaren skriver under som billaga till köpeavtalet stod i princip nästan inga brister, vilket man kan tycka inte var sant då vi har flera brister på vissa punkter.
För att ta lite exempel På frågan har du noterat något i badrummet som kan vara av vikt för köparen? Svarade säljaren bara Nej. Men att det fanns ett hål i väggen i duschutrymmet strax ovanför blandaren hade ju tydligen gått förbi honom, eller så ansåg han att detta inte var av vikt för köparen.
Att han svarar nej betyder ju inte att han ljuger utan bara hans tolkning av frågan för honom kanske det var uppenbart att köparen kommer ju se hålet på visning så varför ska jag bry mig om att upplysa om det?

Ett annat exempel var frågan om köket och dess utrustning, då svarade säljaren att spisen och diskmaskinen inte fungerade tillfredsställande, vad exakt det var för fel på dem vet jag inte till idag. Men att vissa hyllplan knappt håller sig uppe pga gamla och dåliga fästen i skåpen nämndes inget om, eller att laminatet på skåpen murknat på vissa ställen, eller att en av lådorna inte går att använda öht pga söndervittring.
Detta är ju saker jag själv såg när jag köpte men ändå där ser man tycker jag hur lite utfästelsen egentligen betyder, man får en bättre bild och uppfattning av att gå runt och titta själv helt enkelt =)
 
Mikael_L
Det är väl alltid ny el.

Det är inte samma elektron här nu som för 1 sekund sen ... :cool:
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Håller helt med hempularen!
 
Mikael_L skrev:
Det är väl alltid ny el.

Det är inte samma elektron här nu som för 1 sekund sen ... :cool:
Å-f*n. Nya elektroner??? Jag trodde inte att de nytillverkades sedan big-bang typ. :rolleyes:
Sen med växelspänning, så är det väl ändå samma gamla elektroner som bara åker en liten bit fram och sen tillbaka...
 
Mikael_L
BrokenArrow skrev:
Å-f*n. Nya elektroner??? Jag trodde inte att de nytillverkades sedan big-bang typ. :rolleyes:
Sen med växelspänning, så är det väl ändå samma gamla elektroner som bara åker en liten bit fram och sen tillbaka...
Jo i ärlighetens namn så rör sig elektronerna bara någon bråkdel av mm fram och tillbaka i kopparsnöret.
Så ska man vara fysikaliskt helt korrekt så är det inte många elektroner som lämnar huset sas. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.