@xdigger
BH är långt ifrån felfritt men jag bedömmer att den samlade informationen och kunskapen på forumet håller mycket hög kvalitet och BH är förmodligen en av Sveriges bästa informationsbanker ang byggfrågor.
 
Om man nu skall leta nackdelar så kan vi ta t.ex. den här tråden, samt några liknande, som handlar om Securitas Direct/Verisure. Om företaget går in i den tråden och svarar kommer det att bli ett käbbel utan dess like och enbart pajkastning. Jag misstänker att de flesta trådar där någon klagar på ett företag/en produkt kommer att urarta snabbt. Trådar där någon har frågor om/problem med något däremot kommer förhoppningsvis att gynnas av att proffs eller företagsrepresentanter svarar.
 
M
Kan man inte lösa det så att företags-flaggade användare endast kan posta i trådar där de på något sätt bjuds in (av moderator?) och att inbjudningen kan dras tillbaka när som helst om det visar sig att det skulle behövas.

Nackdelen jag ser direkt är en hiskelig massa extra jobb för moderatorer, kanske går att lösa det så användarna själva kan bjuda in; Typ när tre eller fler användare har valt att önska en inbjudning av företags-användare X till tråden, då blir inbjudningen aktiv och X kan posta. Och när så många drar tillbaka sin önskade inbjudan så färre än tre återstår då dras inbjudan tillbaka och de kan inte posta längre i just den tråden....
 
Marlen Eskilsson skrev:
Min uppfattning är att konsumenterna som diskuterar här tillsammans är oändligt mycket smartare än företagen är, som ändå bara är ute efter att sälja mer av just sin produkt. Det är ju det som är hela vitsen med forumet.
Precis. Ett företag kommer aldrig att erkänna att de har gjort fel. De kommer möjligen att erbjuda sig att "gemensamt titta på en lösning" (vilket ska tolkas som "vi erbjuder dig nåt så du slutar gnälla offentligt").
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Kan man inte lösa det så att företags-flaggade användare endast kan posta i trådar där de på något sätt bjuds in (av moderator?) och att inbjudningen kan dras tillbaka när som helst om det visar sig att det skulle behövas.
Den lösningen finns ju i princip redan: Företaget kan kontakta Byggahus redaktion via mail och på så vis få in ett svar i en tråd.

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
 
Det låter som endel har mycket negativa erfarenheter av att köpa saker av företag. Men jag tror att om man ska ha endast svar via inbjudan så blir det inte bra, för mycket handpåläggning. Det ska vara enkelt, liksom reglerna, man ska kunna svara om så behövs. Tycker inte det ska vara mer komplicerat än så.

Sedan ser man ibland inlägg, typ "Har någon handlat från www.någonting.typ" , gjort av nyreggad profil. Den misstänksamme ser genast ett spöke, säkert ett företag som döljer sig bakom, men det kan lika gärna vara Kalle som vill vet om företaget är något att lita på.

Dold reklam, tja, forumet är ju lite kul, där jag tycker det är tjatigt att lästa om senaste verktygserbjudandet från biligaföretaget. Vem vet om dessa inlägg är sponsrat av just Lidel eller nåt ?

Frågan är väl om vi ska tillåta den typen, varför ska det då vara svårt för en seriös spelare att svara om sin/sina produkter i supportsyfte ?
 
Det brukar inte krävas speciellt mycket list för att avgöra om "Har någon handlat från..." frågorna är legitima eller inte.

Ej heller är det speciellt svårt att sluta sig till att Lidl-tråden inte drivs av lidl själva eftersom samtliga deltagare där är aktiva sedan lång tid i övriga delar av forumet.

Mao, lite sunt förnuft så är gränsdragningen inte så knepig.

Utöver min grundsyn att alla ska kunna svara utifrån sina erfarenheter (tex "Tormek-killen") så kan man ju faktiskt tänka sig att ta detta ett steg till och som du säger Johan, tillåta "support". Om någon har en direkt fråga kring en produkt etc, så skadar det ju inte att någon med direkt produktkunskap svarar. Det kräver inte heller något officiellt företagskonto som jag ser det, det räcker med att säga: Hej, jag jobbar här och så här bör du serva din gräsklippare...." ...eller vad det nu handlar om.
 
Johan Rubank skrev:
Det låter som endel har mycket negativa erfarenheter av att köpa saker av företag.
Nej, inte negativa erfarenheter av att köpa saker av företag. Däremot negativa erfarenheter av vad företag vill skylta med och inte.

EN gång har jag faktiskt blivit oerhört förvånad när jag inne på ett hemelektronikvaruhus faktiskt blev rekommenderad att gå till en konkurrent. Just för att det varuhuset hade inte det märke jag letade efter. Men det var ju då en säljare som antagligen bröt rakt av mot deras policy...

Annars så är tyvärr alla företag mer intresserade av att sälja än att ha nöjda kunder. Enda anledningen till att de vill ha nöjda kunder är att kunna sälja mer (eftersom nöjda kunder kommer tillbaka och kanske rentav tipsar andra).
 
Nerre skrev:
Annars så är tyvärr alla företag mer intresserade av att sälja än att ha nöjda kunder. Enda anledningen till att de vill ha nöjda kunder är att kunna sälja mer (eftersom nöjda kunder kommer tillbaka och kanske rentav tipsar andra).
Säger du inte emot dig själv nu. Seriösa bolag vill ha återkommande kunder för att långsiktigt säkra vinst.
Att jobba i motvind med missnöjda kunder är drygt o dyrt.
Sedan kan det alltid finnas vissa anställda individer som tänker lite kortsiktigt (eg månadens bonuspeng) men detta är ju mer en rekryterings/styrningsfråga från företaget som gått fel.
 
Bra punkt. Det är stor skillnad på "vilken-robotklippare-skall-jag-välja" trådar och "Hur-fixar-jag-detta-på-min-robotklippare" trådar.
I köpråds trådar är nog tolerans nivån för säljsnack väldigt låg. Allt utöver "batteriet är på 3Ah" blir lurigt.
I hjälp-trådar så är ju köpet gjort, så där kan synen ändras.
 
Nerre skrev:
EN gång har jag faktiskt blivit oerhört förvånad när jag inne på ett hemelektronikvaruhus faktiskt blev rekommenderad att gå till en konkurrent.
När jag varit i en butik som inte har det jag letar efter har jag väldigt ofta frågat om de tror sig veta var det kan finnas. Jag har i princip alltid upplevt det som att de försöker hjälpa mig genom att tipsa om var "prylen" kan finnas.
 
Nimajneb skrev:
Säger du inte emot dig själv nu. Seriösa bolag vill ha återkommande kunder för att långsiktigt säkra vinst.
De flesta företag vill slippa besvärliga kunder, i såna lägen är det viktigare att tysta den besvärliga kunden så den inte skrämmer bort andra.
 
Alfredo skrev:
När jag varit i en butik som inte har det jag letar efter har jag väldigt ofta frågat om de tror sig veta var det kan finnas. Jag har i princip alltid upplevt det som att de försöker hjälpa mig genom att tipsa om var "prylen" kan finnas.
I mitt fall handlade de alltså om en säljare på Expert som rekommenderade mig att kolla på OnOff istället för att övertala mig om att det märke som Expert hade var minst lika bra.

Det var alltså inte så att Expert inte hade modem (som jag har för mig det handlade om) utan de hade inte det märke på modem som jag var ute efter. (Och ja, det här var alltså 15-20 år sen eller nåt, på den tiden man använde modem)
 
Nerre skrev:
De flesta företag vill slippa besvärliga kunder, i såna lägen är det viktigare att tysta den besvärliga kunden så den inte skrämmer bort andra.
Du måste ha väldigt dåliga erfarenheter? Jag kan inte påstå att jag mött samma kundförakt från företag (Vissa hantverkare undantagna) utan snarare en väldigt stor välvilja att se till så jag blir nöjd.
Kan det kanske vara något speciellt för Stockholm där man kanske tänker en tappad kund inte spelar så stor roll när det finns tusentals nya utanför dörren.....
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Du måste ha väldigt dåliga erfarenheter? Jag kan inte påstå att jag mött samma kundförakt från företag (Vissa hantverkare undantagna) utan snarare en väldigt stor välvilja att se till så jag blir nöjd.
Kan det kanske vara något speciellt för Stockholm där man kanske tänker en tappad kund inte spelar så stor roll när det finns tusentals nya utanför dörren.....
Man behöver bara läsa i en del forum där företagare uttalar sig för att se hur det går till. Eller för den delen läsa tidningar eller kolla på Plus.

Idag har vi ju det klassiska att man annonsera ut en vara på rea, men när kunden kommer till butiken är varan slut (eftersom man bara hade 10 exemplar i lager) och säljaren gör allt för att sälja på kunden en annan (inte lika prisvärd) vara.

Eller det här lurendrejeriet med förpackningsstorlekar som väl började med julmust för några år sen. Plötsligt dök det upp flaskor som var mycket billigare än alla andra. Men bara per flaska, för man hade minskat mängden från 1,5 liter till 1,4 liter.

Eller ska vi ta de som står i gallerior och kränger mobiltelefoner med abonnemang? Eller de som ringer runt och lurar folk att byta elbolag?

För att inte tala om alla trådar här på Byggahus där kunder är missnöjda med företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.